Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Modeller på kite ?

  • ziik

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 16:19

    modeller på min kite.. ja om dom är sjukt snygga. annars nej. vanliga människor får alls inte stå på min kite.

    ursäkta min oseriösitet. Orkade bara inte tillföra nått vettigt.
    lycka till med det.

  • cortex

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 08:29

    Ähh, egentligen borde jag inte ha ork att hugga på det här, men vafan, jag känner mig oväntat pigg trots att det är morgonen efter en polares bröllopsfest. 😀

    Pan, jag vet att du också varit med sedan “början”. Och ja, jag är grymt intresserad av teknik och aerodynamik… så FS ligger mig varmt om hjärtat och har gjort så i många år.

    När det gäller hur spritt det är med foils på vattnet i Sverige så ökar ju antalet per spot en del när man åker norrut; har man en bra snowkitesäsong halva året så är det troligen värt att satsa på en kite som är grymt smidig året runt.
    Jag importerar ju inte bara Flysurfer utan tar även in Caution och Spleene. De gör jäkligt goa kites… och förutom för väldigt specifika behov så finns det helt klart pengar att spara om man bor söder ut och inte bryr sig så mycket om snowkiting. Då är tyvärr en FS rätt dyr i jämförelse.
    När det gäller lättvind så finns det inget på marknaden idag som spöar Flysurfers lättvindsmonster, de är dessutom numera oväntat rappa i förhållande till sin storlek.

    Ur mitt sortiment så borde du prova följande kites eftersom jag tror att du skulle uppskatta dem:

    SLE/Hybrider:
    Caution Mayhem X. SLE-hybrid. Brutala Megaloops. Snabb. Ren kärlek.
    Caution Zombie. Lite mer allround. Lite “snällare” men ändå väldigt rapp.

    Delta:
    Spleene Q. Lågt bomtryck för en Delta. Mycket bra bottendrag.

    Foil:
    Flysurfer Psycho4. Ordentligt snabb. Sjukt stor depower. Loopar som en dröm och med en jä-a sula (inga pussy-loops här inte :smirk:). Denna kite ändrar dessutom sitt projicerade AR när man skotar in/ut så den svänger lika snabbt utskotat som inskotat. Kul kite som kräver en del av sin pilot. Tyvärr dyr.

    Hör med Pjoter, eller någon av våra andra teamriders om du vill testa lite ur sortimentet.

    BTW, kul att se dig tillbaka på scenen igen. 🙂

    /Kaj

    KiteLife;569258 wrote:
    Cortex; bra information, sakligt 🙂 jag vet du e svag för foils med din bakgrund och tech kunnande men prata inte foil som om det är vanligt på vatten, om du tittar på min avantar har jag nog iaf en del kunskap om foils oxå ? jag kan hålla med om att en ramairfoil med closed cells fukar på vatten men hur många LEi märken finns det på marknaden och hur måga kör foil (jo två fanatikern från FS och visionären PL, säger inte att dom är dåliga säger bara att dom varit med från början och hur många kör på dom?)
  • kitelife

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 08:46
    ZIIK;569361 wrote:
    modeller på min kite.. ja om dom är sjukt snygga. annars nej. vanliga människor får alls inte stå på min kite.

    ursäkta min oseriösitet. Orkade bara inte tillföra nått vettigt.
    lycka till med det.

    Ja kan man inte tillföra något i ämnet (men måste skriva) får man hitta på något annat :crazy: men stavning är inte det lite lågt? finns juuh inget T9 här och vi kitear hellre än pluggar right . . . och BTW. känner du några modeller får dom gärna samlas runt min kite :blush:

    och KiteLife, annars virrat omkring utan en tråd .. ……. -eller fibertrasa ?

    ja jag har virrat runt här länge nu, undrar dock vem som är mest (för)virrad ! har inte så många frågor kvar tycker mest om att sitta och läsa ert kallprat :cool2:

    Ps. haha kolla precist uppe i hörnet och det finns fan rättstavning! orkar bry sig! Ds.

  • kitelife

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 09:12
    Cortex;569486 wrote:
    Ähh, egentligen borde jag inte ha ork att hugga på det här, men vafan, jag känner mig oväntat pigg trots att det är morgonen efter en polares bröllopsfest. 😀

    Hehe man lägger ut sina krokar, och varför sitter vi annars på forum i flera timmar och läser om vi inte ska hugga? Nu fick du juuh dessutom chansen att göra lite bra reklam för dom kite´s du säljer och pusha lite för foil dessutom 😀 :cool2:

    Pan, jag vet att du också varit med sedan “början”. Och ja, jag är grymt intresserad av teknik och aerodynamik… så FS ligger mig varmt om hjärtat och har gjort så i många år.

    Hehe . . . jo det är gammla goda minnen, själv var man med på “foilfest” och prova prototypen på Psykho i DK för många år sen. “Real men don´t use pumps” låter det bekant? har tyvärr inte T-tröjan kvar…

    När det gäller hur spritt det är med foils på vattnet i Sverige så ökar ju antalet per spot en del när man åker norrut; har man en bra snowkitesäsong halva året så är det troligen värt att satsa på en kite som är grymt smidig året runt.
    Jag importerar ju inte bara Flysurfer utan tar även in Caution och Spleene. De gör jäkligt goa kites… och förutom för väldigt specifika behov så finns det helt klart pengar att spara om man bor söder ut och inte bryr sig så mycket om snowkiting. Då är tyvärr en FS rätt dyr i jämförelse.
    När det gäller lättvind så finns det inget på marknaden idag som spöar Flysurfers lättvindsmonster, de är dessutom numera oväntat rappa i förhållande till sin storlek.

    Ett bra resonemang, men vi här nere i skåne får inte mycket snö och det är platt som en pankaka även på land (inte bara LÅ) så det blir inte mycket landkite. Dessutom åker jag hellre till värmen än kylan och många med mig. Jag är dock oxå svag för foils eftersom jag anser det vara orginal vingen och LEi´s är muterade monster som igentligen inte är aerodynamiskt riktiga? fast dom börjar gå åt rätt håll nu… formen alltså. Hur kommer det sig att FS mest gör stora lättvindskites? och sen skalar ner dom, jo för det är där en foil är mycket effektivare mycket på g av vikten och erfarenheten från flygskärmar, det är juuh mest snabbheten/styrning dom behöver jobba på.

    FS och PL är dock dom enda på marknaden som gör foils för vatten och det säger mycket om användning och marknad. Hela världen inte bara swe.

    Ur mitt sortiment så borde du prova följande kites eftersom jag tror att du skulle uppskatta dem:

    SLE/Hybrider:
    Caution Mayhem X. SLE-hybrid. Brutala Megaloops. Snabb. Ren kärlek.
    Caution Zombie. Lite mer allround. Lite “snällare” men ändå väldigt rapp.

    Delta:
    Spleene Q. Lågt bomtryck för en Delta. Mycket bra bottendrag.

    Nog en sånn shape som jag är ute efter, bridals? bra grunt, lågt bommtryck, direkt styrning, stabil som fan!

    Foil:
    Flysurfer Psycho4. Ordentligt snabb. Sjukt stor depower. Loopar som en dröm och med en jä-a sula (inga pussy-loops här inte :smirk:). Denna kite ändrar dessutom sitt projicerade AR när man skotar in/ut så den svänger lika snabbt utskotat som inskotat. Kul kite som kräver en del av sin pilot. Tyvärr dyr.

    Låter kul! om jag någongång kommer upp i snöland så är det ThaShit 😀

    Hör med Pjoter, eller någon av våra andra teamriders om du vill testa lite ur sortimentet.

    Jag kommer gärna och testar! var håller ni till och vem är ni?

    BTW, kul att se dig tillbaka på scenen igen. 🙂

    Alltid nice och prata med gammla rävar, kul att du har utvecklat till shop och teamåkare mm. hoppas det håller 😀

    /Kaj

    (Hmm inlägget är för kort? måste skriva minst 6 tecken? hahaha)

  • jakobb

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 09:15
    Quote:
    Delta, också en SLE men har en tydligt svept framkant och oftast en tämligen rak bak-kant. Dvs lägger du ut den på backen ser den ut som ett “D”.

    hm, jag har alltid tolkat det som att kiten ser ut som ett delta med sin spetsiga LE, men det kanske är jag som är ute och reser 😛

  • kitelife

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 09:19
    jakobb;569494 wrote:
    hm, jag har alltid tolkat det som att kiten ser ut som ett delta med sin spetsiga LE, men det kanske är jag som är ute och reser 😛

    Vad är det för kite? ser fin ut… bridals?

  • jakobb

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 09:48

    EHovando that is! aoup har bridles. Grymt skön kite för övrigt 🙂

  • mtias

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 09:51

    Jag som trodde Eric H var först med “sitt” nya koncept. Tills jag hitta den gamle kite designern Mat Pendle som anklagade Peter S på best för att ha stulit hans idéer om jag inte minns fel. Här är iaf hans modell på ovan synliga kite:
    http://globespirit.com/globespirit/viewPage.php?ID=Vsonic
    VSONIC-ACTION-PHOTO2.jpg
    Han har gjort en del grejor som A-KPO bridle t.ex. Var han även före EH med detta koncept?

  • sourra

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 09:57

    Han gjorde även en sjukt fet quickrelease (som ingen stal)
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=331I4jaC_Jc”]YouTube – GK 2008 Chicken Loop[/ame]

  • mtias

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 10:11

    Tycker närstan 2009:an verkar bättre med push release.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=BlmZxqREElE”]YouTube – GK 2009 Control Bar (production version)[/ame]
    Men han har fan nästan för mycket gadgets på grejorna. Undra om hans depowerstrap variant fungerar bra; det där med att man kan förkorta samt förlänga den!? Ser lite intressant ut.

  • pjoter

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 17:11

    hans chickenloop lösning -09 är inte alls tokig faktiskt. tyckte dock den nästan gick lite för lätt att lösa ut, jag gillar mer när de går lite trögt så man inte löser ut den av misstag, dock kanske det är bättre att göra det av misstag nångång än att inte kunna lösa ut den när de väl behövs. Angående depowern är funktionen precis samma som EH, flysurfer, caution mfl. enda är att han här sytt ihop de två linorna man drar i till en, är väl nån annan som har det också om jag inte minns fel.? Tycker dock den vanliga varianten med två stroppar funkar smidigare, men det är nog för jag är så van vid det.

    Pan,
    Tror det har hänt en del på foilsidan sen du körde det sist. 🙂 Lite som mercedes diesel -78 jämfört med en ny turbodiesel.
    Har ingen spännande foil, bara en pulse2 för tillfället men den kan du provköra, även caution zombie och mayhem, kanske kan få ner Kajs psycho4 för lite test också. 😉
    Bara att hugga tag i mig på stranden. Har dreads och har träffat dig några gånger -04 då jag började å du typ slutade.

    edit:
    Just ja, angående tidigare fråga om vad mer än form som spelar roll så har ju bridlarna en enorm påverkan på kiten, infästningar och längder gör enorm skillnad även på LEI. Sen har vi vingens profil (storlek på LE, buk på canopyn, vinklar på struttar mm), antal struttar, material, hur hårt kiten pumpas mm som påverkar hur den beter sig.

    Som ett exempel så är Caution mayhem en rätt knubbig kite, dvs lågt AR men den flyger ändå tokigt fort jämfört med kites med betydligt högt AR.

  • mtias

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 18:30
    pjoter;569588 wrote:
    Angående depowern är funktionen precis samma som EH, flysurfer, caution mfl. enda är att han här sytt ihop de två linorna man drar i till en, är väl nån annan som har det också om jag inte minns fel.? Tycker dock den vanliga varianten med två stroppar funkar smidigare, men det är nog för jag är så van vid det.

    Jag tänkte mer på funktionen att kunna minska resp öka längden på själva depowerlinan(alltså inte på depowerstripsen). Kolla på filmen så ser du att han gör det genom att dra isär den tvådelade depowerlinan. Verkar vara en smidig lösning. Ser lite trassligt ut eftersom det är 3 linor, men jag antar att det där inte är något man gör till vardags ute på vattnet.

    Edit: Det jag försöker säga är att han ökar resp minskar själva avståndet till depowerstripsen han minskar inte depowerlinanas längd. Skotlängden för bommen.

  • pjoter

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 19:31

    Aha, så långt såg jag inte, å tänkte inte på när jag provkörde den heller. Verkar ju rätt smart. Dock anser jag personligen att man misslyckats när man designat kiten om man har en skotlängd som är så lång att man inte når depowern på vanligt sätt. Att flytta ner depowern under bommen är att ha gett upp.
    Kollar man på folk som lärt sig åka med en SLE med super-skotlängd ser det inte klokt ut, nästan alla ser ut som dom skitit ner sig när dom försöker kanta samtidigt som dom styr kiten med bommen 1m från kroppen. Jämför mot dom som lärt sig på en kite med samma skotlängd som gamla c-kites, dvs 30-40cm, som åker mer rakt och avslappnat.

    Fan vad jag gillar ordet skotlängd, de har jag aldrig använt innan, superpraktiskt! 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Modeller på kite ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.