Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Mombasa Kenya!

  • Mombasa Kenya!

    Publicerad av jonman på 17 september, 2011 vid 12:21

    Någon som varit där i jan-feb och har koll på stället? Hur mycket blåser det? Kitestorlekar? Vågor? Vart ska man bo? Allt av intresse….

    lance svarade 12 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lance

    Medlem
    17 september, 2011 vid 15:56

    Hej och vad kul att du skall till Mombasa.

    Jag har varit där i Maj 2010 och Mars 2011i ett hjälpprojekt vi startat upp med mitt jobb. En förskola vi byggt på en soptipp utanför stan. Samtidigt har jag tagit med kitegrejjer för att kunna surfa lite när jag ändå är borta två veckor och på en plats med bra förutsättningar.

    Till detta då: I Mars kunde det varit bra men just i år var det inte det. Fick en halvdag på vattnet men inget vidare tyvärr, i Maj var det bättre men eftersom maj är regnperiod så var det ganska kopplat till regnfronter så det var ganska byigt de två dagar jag körde.
    I Jan och febr däremot skall vara bästa månaderna enligt alla jag träffat. Både på stranden men även även det Kite center som finns vid Nyahli Beach Hotell. Betala 120 kr/dag för att utgår från deras ställe. (Om du vill alltså) Då får du förvaring av dina grejjer i låst utrymme, vakter på stranden, rescue boat och folk som pumpar och riggar för dig. Pro Surf heter det och du bör kunna komma i kontakt med dom via webben om du söker på namnen jag skrev.Di brukar anordna en tävling där varje år och då läggs den jämt i jan eller febr.

    Att på samma hotell är ganska kostsamt så jag rekomenderar att du söker annat boende om du vill komma billigt undan. Jag bodde på Travellers Hotell, beachfront för ca 500-600 SEK natten men då är det fem stjärning och allt du kan tänka dig. T.o.m en kille som delar ut handukar åt dig på stranden osv…. 🙂

    Det skall finnas billigare boende längre in i stan för ca 200-300 dygnet kolla upp lite och sök på nätet.

    Surfmässigt är det grymt i Mombasa men jag rekommenderar att ta tid för (om du stannar lite längre) att åka med färjan över till södra sidan (jag har inte vart där) där skall vara fantastiskt vita stränder och ännu vackrare än i centrala delarna av Mombasa. Sedan är en tre dagars tur till Pemba (utanför Tanzania) ett måste enligt många. Har bara sett bilder men fullt möjligt om du är i Mombasa. Räkna med en dag till resa dit men kolla på nätet eller fråga Pär Alesand på Facebook han var där och testkörde för Blade Kites i vintras.

    Fråga gärna mera om du vill, jag tror du klarar dig med 9 och 12 men kika lite historik på vindar där för den perioden.

    /Erik

  • jonman

    Medlem
    17 september, 2011 vid 16:15

    tackar mannen!!

  • jaca

    Medlem
    18 september, 2011 vid 07:52

    Kan rekommendera http://www.airbornekitecentre.com/ (Jan Neubert). Var där för två år sedan. Varmt i både vattnet och luften. Vinden kommer dagligen vid tvåtiden! Innanför revet är det platt och utanför kan det bli bra vågor. Vi bodde uppe vid Bamburi Beach (norr om Nyahli Beach). En downwinder med en kall öl och BBQ är en höjdare!

  • lance

    Medlem
    18 september, 2011 vid 16:50

    Jaca vet vad han pratar om. Precis där jag bodde med, typ hotellet brevid tror jag.
    Jan Neubert har både Pro Surf och airborn nu. Dom samarbetar, missa inte att ta en Tuktuk in till gamla stan och en guidning av ngn local där. Helt klart värt !!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Mombasa Kenya!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.