Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Montera fenbox

  • Montera fenbox

    Publicerad av _frippe_ på 1 april, 2010 vid 09:18

    Jag har planer på att konvertera min gamla F2 Guerilla86 till twin. Behöver därför lite tips på hur man monterar en fenbox på bästa sätt. Jag har hittat denna guide på Board Lady: http://www.boardlady.com/jppowerbox.htm

    Är det så man bör göra även med en US-box? Dvs lägga divinylcell runt fenboxen, “limma” fast den med någon epoxyblandning i ett urfräst hål och sedan laminera över med väv? Jag hade från början en idé att låta ett lager väv gå ner och runt boxen men det kanske bara blir onödigt krångligt?

    frerok svarade 13 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • aronh

    Medlem
    16 april, 2010 vid 16:47

    Här har hon gjort en konvertering. Dock utan beskivning, men bilderna kanske räcker.
    Jag tror det kan vara en bra idé att göra som du tänkte dvs ha väv mellan paketet och urfräsningen. Jag tror man vanligtvis brukar göra så.
    http://www.boardlady.com/5719.htm

  • svenne

    Medlem
    16 april, 2010 vid 17:14

    Lägg i väv, det blir bättre så. Många brädfabriker (inklusive custombyggare) gör inte det, men jag tycker att det är så lite extra som gör det extremt mycket starkare.
    Fräs ur, lägg Divinycell på sidorna (densitet minst 100) om boxen, klipp till fiber, blanda epoximassa, smeta ihop box och cellblock med massa, tryck i skiten med massa, låt det härda, slipa till och sen fiber ovanpå.

    Divinycell i lämplig densitet har jag flakvis av, så det kan vi nog lösa.

    –S

  • _frippe_

    Medlem
    17 april, 2010 vid 10:25

    Låter bra Svenne. Jag köper gärna lite divinycell av dig. Jag har ditt nummer sedan någon tidigare reparation, slår dig en signal.

  • frerok

    Medlem
    28 april, 2010 vid 18:18

    Jag har liknande planer som Frippe och hoppar på denna tråden, hoppas det är ok..? ..har funderingar kring hur man tätar boxen under jobbet.

    Vid momentet “limma fast boxen i urfrästa hålet” antar jag att det funkar om man är någorlunda försiktig så att inte epoxyblandningen rinner ner i boxen.

    Däremot vid momentet då man laminerar över boxen så känns det som en överhängande risk att få ner oönskad epoxy i boxen och hur gör man med trusters fen-boxar som har sina små skruvhål snett in från sidan?

    Att tejpa över hål och laminera fast tejpen, har jag sett nån bild på, men det känns rätt osäkert map vidhäftningen mot boxen. Det betyder ju att tejpens lim får ansvaret för att förhindra att vatten tränger in mellan boxen och laminatet…eller tänker jag fel här, hur gör man?

    /Fredrik

  • frerok

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 06:34

    Jag gjorde så att jag tejpade över boxarna, skar bort det mesta så att tejpen bara precis greppade med 1-2mm runt om hålen. Spacklade och laminerade sen över med väv. Målade med 2k lack så nu är den klar !

    Isen har äntligen släppt greppet här uppe så nu hoppas jag på att vinden och vågorna ska leta sig hit.

    /Fredrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Montera fenbox

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.