Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Morgonsurf Apel 19/4

  • Morgonsurf Apel 19/4

    Publicerad av doc på 19 april, 2010 vid 07:13

    Härlig morgon! Riggade i 4 plusgrader medan solen steg bakom Surfers café. 3-4m/s side-off, knähöga vågor, sol och blå himmel. Första passet med Nah Skwell 7’8″ SUP och 5.3 Manic. Guppasegling ut, full planing in. Inte tillräckligt tryck för någon imponerande vågsegling men några svängar fick jag till. Nästa gång ska jag komma ihåg upphalningstampen 🙂
    Massor av energi till arbetsdagen.

    Det här brädköpet ångrar jag definitivt inte!

    dude svarade 14 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    19 april, 2010 vid 07:28

    ah, vad är det för en SUP?

    Själv har jag en rejäl “prylbrottningsmatch” just nu…

    Köpa en

    – Freestyle 100-110 liter (haft förr) för plattvattensträning och lättare vindar
    – Stor FSW 105-110 liter för samma som ovan, men kanske även lite vågor
    – SUP som man kan vindsurfa med

    Vad tycker publiken?

  • doc

    Medlem
    19 april, 2010 vid 09:38

    Kolla på Surfspot. http://www.surfspot.se/sup-southpoint-bonga-10-0-demo-1.html
    (Länker ser kaiko ut men funkar…)
    Det är en vidareutveckling av Sealion. Den ska vara mer inriktad på SUP och mindre vindsurfinriktad, vad det nu betyder. Den uppenbara skillnaden man ser är att den är tunnare i tailen och swallowtailen är indragen, nästan som wingers. Några liter mindre volym. Jag hade tyvärr inte tid att paddla den i morse (och vågorna var kanske lite väl små för en så kort bräda) men jag återkommer med fullständig rapport så småningom.
    Väldigt lätt att vindsurfa den var det i alla fall, och jag hoppas att det faktum att den ska vara mer SUP-inriktad gör den mer lättsvängd på vågen även med segel. Det räckte ju i princip att vända sig om och nysa för att den skulle plana 🙂
    Skulle du vara i Varbergstrakten vid tillfälle får du gärna testa den.

  • surfmeister

    Medlem
    20 april, 2010 vid 13:09
    dr Masse;607323 wrote:
    ah, vad är det för en SUP?

    Själv har jag en rejäl “prylbrottningsmatch” just nu…

    Köpa en

    – Freestyle 100-110 liter (haft förr) för plattvattensträning och lättare vindar
    – Stor FSW 105-110 liter för samma som ovan, men kanske även lite vågor
    – SUP som man kan vindsurfa med

    Vad tycker publiken?

    Allt över 85 liter är overkill……flytta till Västkusten! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    20 april, 2010 vid 13:37

    Seglat mycket på västkusten på sistone? 😉

    Faktum är att jag tycker att det är riktigt kul att köra lite manöveråkning i lättare vindar, så en 100 liters freestyle blir det nog… asbra träning för vågåkandet är det dessutom!

  • doc

    Medlem
    20 april, 2010 vid 20:50

    Jojo, jag sneglar åt något liknande själv, eller möjligen en slalom kring 110 liter för att blåsa omkring nere i viken med.
    Att det blev en SUP beror til en del på att vågsurfing (utan segel) håller på att bli den nya familjesporten. 2-åringen testade i höstas, frun likaså. Nu har lilleman precis lärt sig att gå så det är väl hans tur härnäst 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    23 april, 2010 vid 09:16
    Doc;607644 wrote:
    Jojo, jag sneglar åt något liknande själv, eller möjligen en slalom kring 110 liter för att blåsa omkring nere i viken med.
    Att det blev en SUP beror til en del på att vågsurfing (utan segel) håller på att bli den nya familjesporten. 2-åringen testade i höstas, frun likaså. Nu har lilleman precis lärt sig att gå så det är väl hans tur härnäst 🙂

    Det ÄR den nya familjesporten. Helt logisk utveckling i vilken familj som helst. /JB

  • dude

    Medlem
    23 april, 2010 vid 19:26
    dr Masse;607323 wrote:
    ah, vad är det för en SUP?

    Själv har jag en rejäl “prylbrottningsmatch” just nu…

    Köpa en

    – Freestyle 100-110 liter (haft förr) för plattvattensträning och lättare vindar
    – Stor FSW 105-110 liter för samma som ovan, men kanske även lite vågor
    – SUP som man kan vindsurfa med

    Vad tycker publiken?

    Skulle det varit en stor FSW så fortsätter jag i samma bana som senast med att vänta tills det kommer ut en najs två-, tre eller fyrfenad variant som funkar betydligt bättre i vågor än en enfenad variant. Det är i alla fall mitt spån om vart marknaden är på väg åt för håll om ett par år.

    Kan du förresten påminna mig om vad för typ av träning man har av sin stora freestyle för vågseglingen, jag kommer inte på något förutom just att träna på freestyletrick, som vulcan, så småmingom flakan, ponch, spock. Jamenvisst takan kan man nog träna på något sätt 🙂 jag har ju i och för sig införskaffat mig tricktionaryn så något nytt ska det väl bli!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Morgonsurf Apel 19/4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.