• faster

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 12:18
    kinetic;449630 wrote:
    Hmmm….Nu e ju frågan: Är detta mätt med en Amaryllo? 😀 *ironi*

    Antoine Albeau e defintivt “the man to beat”…Tror inte det finns nån i dagsläget som kan matcha hans tider..

    videotagning!

  • kinetic

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 12:21

    😀 Faster: Nähä? 😀 Jag vet mycket väl att det är video-timing…Hade dock avrit himla intressant om Antoine haft på sig en Amaryllo o en Foretrex i syfte att jämföra 500m tiderna…

  • adde

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 12:50

    Gubbarna lär ha GPS er på sig också. Finns mycket att lära och analysera av att titta på tracken efteråt.

    Finian har ju inte presterat i närheten av sina tidigare tiden, var det ett lucky shot 2005 eller? (ledande fråga jag vet :D)

    Så till min fråga: vad gäller vid _nytt_ rekord? Det gamla måste väl slås med en en viss marginal har jag för mig, nån med koll??

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:11

    Från WSSRC (http://sailspeedrecords.com/content/view/53/4/)

    b. Between records claimed on different courses or when the timing positions have been changed, the margin is to be 1/25th second.

    Utgår från att “timing positions have been changed” sedan Finian tog det senaste rekordet. Det innebär att man måste åka 500 meter 4 hundradelar snabbare än den gången. Och jag orkar inte räkna ut vad det blir i knop…

  • jester

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:14

    Verkar vara extremt svårkört. Dom verkar ha problem att ens köra hela sträckan. Diethelm knäckte tydligen masten i en fet vurpa precis.

    Vet faktiskt inte vad som kärvs för nytt rekord… Det får vi nog veta inom kort..

  • Knatte

    Gäst
    5 mars, 2008 vid 13:15

    @adde 449641 wrote:

    Gubbarna lär ha GPS er på sig också. Finns mycket att lära och analysera av att titta på tracken efteråt.

    Finian har ju inte presterat i närheten av sina tidigare tiden, var det ett lucky shot 2005 eller? (ledande fråga jag vet :D)

    Så till min fråga: vad gäller vid _nytt_ rekord? Det gamla måste väl slås med en en viss marginal har jag för mig, nån med koll??

    Men det går ju ut med att det är ett nytt världsrekord, så nu verkar det som att marginalen är tillräckligt:tongue:
    Men verkar ju vara riktigt brutalt i kanalen och de 3 kvarvarande (Mayard, AA och Diethelm) crashar ju hela tiden just nu..

    – Bad luck for Diethelm who broke his mast during the wipe out !
    – Big wipe out for Patrik Diethelm 100 meters before the finish line… But the guy is strong and looks ok
    -Same problem for Antoine Albeau who must stop in the middle of the run !
    – This is a real bad day for Finian Maynard, he didn’t finish his run after an other spin out !

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:28

    Och nu har kajtaren kört en repa! Det blir ju bara bättre och bättre detta! Spännande!

    Det skall fasen smärta lite att knäcka 50 knop, ah!

  • ufo

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:35

    Ok, Finians 48,70 kts blir 25,05 m/s, 500 meter körde han på 500/25,05 = 19,96s. För ett nytt rekord måste man köra 500m på 19,92s dvs 500/19,92 = 25,10m/s = 48,79kts
    Så om jag räknat rätt borde 49,04kts va nytt rekord.

    Men va fan en kitare i kanalen! Stick o flyg med din drake nån annanstans!! 😉

  • tobhed

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:37

    AA verkar har trillat ganska rejält…

    ” After some big wipe outs, the Frenchman broke several battens, two weight jackets and one harness bar !”

    Samma som du Klang, bryter en massa lattor – kör ni likadant du och AA?

  • kinetic

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:52

    Jag får det till Maynard avverkade sina 500 m på 19.957sek (48.7 knop) medans Antoine körde samma sträcka på 19.819sek, dvs typ 14/100…Förutsatt att jag räknat rätt…

  • tobhed

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:58

    Kanske lite off-topic, men det är ju trots allt AA det handlar om – se nedan Starboards målsättningar för året, verkar ju gå enligt plan…
    Dessutom så får ni här reda på att Starboard förmodligen kommer med en hel linje speedbrädor.

    Starboard Supports The Speed World Cup Tour
    This year Starboard is investing a lot of energy and resources into the ultimate speed development program. The Starboard team is really happy to announce that they have signed on to support the Speed World Cup Tour, and is really excited for the up and coming events that await 2008. In supporting the Speed World Cup, Starboard have 3 milestones ahead, which they have set their sights on and are feeling confident they can reach.
    The production windsurfing speed record
    The absolute windsurfing speed record
    Breaking the 50 knots barrier
    In order to achieve these targets, Starboard are currently working with the Speed World Cup Champion, Antoine Albeau. Antoine is a key member of the Starboard Dream Team and we are confident if any one can do it, it will be Antoine. Starboard already won the speed production board record in 1997 with Roddy Lewis, and will now be back with the largest fleet of speed boards to date

  • jester

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 14:10

    Skön engelska skriver dom iaf: “A very rare image since few minutes on the canal, the wind is so strong that water is like smoking !”

    :D:D:D

  • pugge

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 14:35

    Undra hur mkt det blåser egentligen? 45 knots vid 9 tiden i morse och ett antal inlägg under dagen där dom säger att det ökar mer och mer hela tiden???????:smile: Verkar mysko?

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 14:40

    Vinden ligger nog runt 45-50 knop, skillnaden är väl den att den verkar jämnare nu än i morse. Och de verkar ha perioder med vind en bit över 50-55, dessutom…

    Fasen, knäck 50 nu Albeau!

  • jester

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 14:57

    The news is official since few minutes, the time of Antoine Albeau certified at 49,09 knots is the new outright speed record !!! Congratulations Tonio !!!

    Då vet vi det… Kul!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.