Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Motor guru, analysera min tändstift…

  • Motor guru, analysera min tändstift…

    Publicerad av ollefax på 13 augusti, 2006 vid 10:38

    Det sägs ju att man kan se hur motor går om man kollar på tändstiften, kan någon uttala sig om mina? de har suttit in min förgasar 900…

    Tilläggas bör att jag har kört ner lite etanol i tanken då och då…

    kinetic svarade 17 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svenne

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 18:14

    Ser ut som att ettans och treans cylinder är ok men kunde vara bättre, tvåan lite sämre och fyran som taskig förbränning. Har du bra tänddelar övrigt (tändkablar och sånt), rent filter och bra tomgång?
    Drar motorn olja? De ser skitiga ut. Brunfärgen kan bero på etanolen, beror iofs hur ofta du tankar det.

    Kolla http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/diagnosis.htm

  • kinetic

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 10:52

    Verkar som om du har något för “fet” blandning (stiften bör vara “ljusbruna” & “torra” efter en längre tur, om bilen däremot stått o puttrat på tomgång innan du skruva ur de så kan de va något sotiga). Börja med att ställa in tändnigen exakt med “lampa” (förutsätter friska tänddelar), sedan gör du blandningen så mager att det märks att motorn saknar kraft (tempen kan även stiga!!!). Börja sedan att “feta” på blandningen med max 1/2 varv per gång o ta en sväng o känn om den går bättre, när du sedan kommit till det läge du anser att bilen går som bäst så ta en rejäl provtur o varva ur bilen, ställ den sedan o skruva ur stiften (kall motor). De bör vara “ljusbruna”, om man vill kan man efter detta magra blandningen max 1/4 varv. Det är ju lite “bond-meck” att göra så men det har alltid funkat för min del, aldrig haft problem med avgasvärden på gamla bilar där de endast mäter CO, brukar ligga på ca 0.5 – 1 efter att ha ställt in på detta vis…
    Ett mycket bättre alternativ är såklart att lämna till en verkstad som skruvar in CO, bör inte kosta mer en 2-300 hundra…

  • ollefax

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 20:32
    Svenne wrote:
    Ser ut som att ettans och treans cylinder är ok men kunde vara bättre, tvåan lite sämre och fyran som taskig förbränning. Har du bra tänddelar övrigt (tändkablar och sånt), rent filter och bra tomgång?
    Drar motorn olja? De ser skitiga ut. Brunfärgen kan bero på etanolen, beror iofs hur ofta du tankar det.

    Kolla http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/diagnosis.htm

    Tack tack! “Surfbussen” kan man alltid lita på!

    Motorn drar tyvärr lite olja, 1dl /100-150 mil kanske. Körde den lite på tomgång innan jag bytte stiften, skulle “värma upp” oljan då jag bytte den samtidigt.

    Kanske ska byta tänddelarna och köpa mig en sån där tändinställningspistol, det verkar ju lite kul det där med stroboskoplampan 🙂

    Förövrigt så går den väll inte jätte rent, den hackar lite vid acceleration och även aningen när man kör med konstant hastighet. Funderar på om man ska köpa en sån där förgasarrenoveringssats, tror ni det behövs? är det svårt att “renovera” den?

  • kinetic

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 11:00

    1dl/100mil är ingen oljeförbrukning att tala om:-). Min kära BWM med en 3.8-liters motor “drar” ca 1l/300mil (utan att blåryka mm o med utmärkta avgasvärden) , o även det är helt ok. De flesta tillverkare anger ca 1l/100 mil som högsta godtagbara oljeförbrukning…
    Låter som en vettig ide att kolla igenom tändningen då det ofast är det som ger upphov till “ryck”

  • svenne

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 20:56

    Min BMW drar 1 dl på 2500 mil… 🙂

  • kinetic

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 10:30
    Svenne wrote:
    Min BMW drar 1 dl på 2500 mil… 🙂

    Haha:smile: Skillnad på en “vanlig” motor o en S38-spis ju:cool2: . Tror inte det finns nån S38-spis som inte drar olja (de drog nog olja som nya med, se bara på S62 som uppenbarligen har god smak för olja:grin: )

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Motor guru, analysera min tändstift…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.