Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Motor till en VW-Buss 87

  • Motor till en VW-Buss 87

    Publicerad av fastlandsguten på 22 februari, 2009 vid 11:57

    Hej,

    Jag har en jätte fin vw-buss, caravelle från 1987 med den lilla motorn.
    Där har tyvärr topparna gått sönder och den har rostat sönder enligt mek-killen….

    Så vart får man lättast tag på en ny motor? Ska man köpa en annan buss och plocka ur den eller….

    Tips mottaget tacksamt.

    Hälsar, Peter

    svenne svarade 15 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svenne

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 12:55

    Hur många pengar vill du bli av med?
    Det är svårt att få tag i “orörda” motorer som är i bättre skick, men det finns både bra delar och renoverade motorer att få tag på om man letar lite.

    Budget
    Släng ut en annons på Typ 2-klubben
    Ring till Sahlén, han har sjukt mycket folkadelar.

    Dyrare
    Custom speed parts, ring och fråga vad de kan erbjuda. De har inte allt på hemsidan.
    Just Kampers, kvalledelar till bra pris och de levererar snabbt.

    Jag har en hel del VW-kontakter i England, så om du vet lite mer exakt vad du behöver så kan jag kolla om jag kan få hem delar till dig (både beggat och nytt).

  • getwet

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 21:08

    Annars har jag en 5.7 liters motor som bara står här hemma i garaget, max vridmoment ca 450 newton, kan det vara något?

    Är det bara topparna som rostat sönder eller, och är det i kylkanalerna?
    Varför jag undrar det (kan rätt lite om jolkorna) är att det kanske finns rost i blocket också……

  • svenne

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 22:39

    -87:a förresten, då är det fortfarande möjligt att slänga i en annan motor och få den besiktigad. Det har blivit lite omständigare sen förra året, men det är fortfarande fullt möjligt. Håller du dig dessutom innanför 10 % effektökning så räcker det med en ny typbesiktning. Då går ju iofs GW:s motor bort…

    Här är en av mina favoriter. Cheva V6:a funkar också. 🙂
    DSCN0195.jpg
    DSCN0247.jpg
    DSCN0457.jpg

    För den som orkar finns fler bilder här.

  • getwet

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 06:45

    87:a, är det fortfarande den motorn som ursprungligen är en luftis men konverterad till vattenkylning?

  • fastlandsguten

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 06:56

    Ja, jag tror det. Mek-killen föreslog att vi skulle sätta in en volvo motor, men det skulle kosta ca 20.000kr med jobb och allt. Känns så där när bussen kostade 5000kr…
    Jag tror det hela började med att den rostade sönder och läkte kylarvätska. I sjäva blocket? Mek-killen sa att jag skulle skicka in rostsvets och det höll hela sommaren. Sen på hösten spottade och fräste den och topplockspackningarna hade rostat sönder….enligt mek-killen. Jag har tyvärr noll koll på det här.

    Jag tror det blir bäst att köpa en helt ny motor(beggade från en som funkar..) istället för att laga. Eftersom det säkert är fler en ett ställe som “läcker”

    Tack för tipsen. Jag kollar upp dom.

    Hälsar, Peter

  • svenne

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 08:33

    Lämplig motor får du tag i för några tusenlappar i bra skick. Adapter kan du köpa klar för samma pris. Byta motor på en VW gör man på en lördag.

    Men det är ju klart lättast med en originalskorv. Det finns några på Blocket nu, ring om du behöver hjälp att plocka upp dem.

  • fastlandsguten

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 09:28

    Jag sänder dig ett pm. Tackar.

  • fastlandsguten

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 10:36

    Om någon har en VW motor 75KH till en Caravelle från 1987 får ni gärna ringa eller skicka mig ett pm.

    hälsar, Peter

  • bocken

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 10:09
    Svenne;531858 wrote:
    Länk till Ball buss.

    Kolla runt lite på den röda, satan vilket bygge! Stog ingenting om vxllåda på den dock? Vilken vinkel på bakre drivaxlar, god damn!

    Ursäkta ot:n

  • svenne

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 16:40
    Bocken;533578 wrote:
    Kolla runt lite på den röda, satan vilket bygge! Stog ingenting om vxllåda på den dock? Vilken vinkel på bakre drivaxlar, god damn!

    Ursäkta ot:n

    Det ar en original six rib-busslada med adapterplatta. Six ribbern pallar mycket.
    Knutarna ar Porsche-knutar om jag inte kommer ihag fel, han valde dem for att de klarar mycket vinkel. Inte optimalt, men det har funkat for honom ratt lange nu.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Motor till en VW-Buss 87

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.