• Publicerad av stefan_gbg på 19 april, 2012 vid 14:19

    Någon som har erfarenheter av Moulay? Något som är bra att veta innan man åker dit?
    Skall åka med Oceanssource dit i början av juni.
    /Stefan

    doc svarade 12 år sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • frippe75

    Medlem
    19 april, 2012 vid 18:35

    Hahaha Fråga Ola_P Han var där 5 veckor i Juni… Jag vet sista vecka spillde över på Juli när vi brukar var där. Efter midsommar = kanon eller före Juni. Mitten Juli -> Aug = CROWDED. samt ofta dåligt med vågor.

    Men vädret är ju aldrig konstant så det kan bli hur bra som helst.

  • svenne

    Medlem
    19 april, 2012 vid 19:14

    Ola P och Superjonatan har nog inte loggat in här sen Hedenhös, tyvärr. Den ena bor i Brasilien och DJ:ar för 50 000 pers åt gången och den andra är arkitekt och kliar sig på hakan.
    MEN, om du mejlar eller PM:ar din mejladress till mig så ska jag koppla ihop dig med nån av dem.

    /S

  • surfgus

    Medlem
    20 april, 2012 vid 11:05

    Toppen Kul ställe och i Juni får du gott med vind och noglite vågor oxå…
    Annars så är revet vasst på insidan vid lågt vatten ,skor kan va bra då
    Övrigt, ta http://www.imodium.se/ med dig. Jag missade 2 super dagar för att jag inte hade det…

    Må Gott

  • stefan_gbg

    Medlem
    23 april, 2012 vid 07:12

    Tack för tipset med skor.
    Imodium och whiskey skall förhoppningsvis få magen att klara sig.

  • dr-masse

    Medlem
    23 april, 2012 vid 07:45

    Ät inte lax i Marocko… kan kännas som ett väldigt självklart tips, men vissa fick upptäcka det den hårda, eller skall vi säga lösa, vägen…

    Har inte varit där själv, men surfpolare som åkt dit har varje sommar fått stabil leverans av framförallt vind men även en del vågor. Borde bli najs!

  • svenne

    Medlem
    23 april, 2012 vid 08:04

    Jag har varit i Marocko, man kan väl säga att livsmedelshållningen inte är den bästa generellt. Skaldjurssallad och stekt fisk i Ouarzarzate, 12 timmars bilfärd ut i öknen? Javisst!

    Ät bara rejält vällagat och undvik grönsaker då det sköljs i vanligt vatten. Inget speciellt för Marocko, det gäller de flesta länder utan rent vatten.

  • frippe75

    Medlem
    24 april, 2012 vid 21:39

    Spenderat 9-10 veckor i Moulay och bara varit risig i magen ett par dagar totalt. Samt förra året när jag kom hem ett par dagar. En annan surfare här på konfen åt räkor på kina restaurang i Linköping och blev delvis förlamad. Återhämtat sig. Läkarna tror det beror på en Tajin i ChiChuaua på väg mellan Moulay och Marrakesh.

    Den Tajinen var bara fisljummen = låt bli!

    Annars har vi aldrig blivit magsjuka på Lawama som ligger ut mot vattnet i Moylay och har riktigt bra mat. Äter till och med deras Mayo.

  • svenne

    Medlem
    24 april, 2012 vid 22:10

    Nu får du fan bestämma dig, blev han sjuk av lerkrukan i Marocko eller en räka i Linköping?!

  • martin-c

    Medlem
    25 april, 2012 vid 08:07

    Jag spinner vidare på magsjuketemat, haha. Jag vet i alla fall att jag fick en sällsynt salmonellaliknande magsjukdom av att äta en chokladpudding i Moulay. Jag vet, jag får skylla mig själv som äter en dessert gjord på rå, vispad äggvita.

  • jeppo_f

    Medlem
    25 april, 2012 vid 13:00

    Nån som vågat äta sniglar från snubbarna som står med dom stora “wokpannorna” då? Har varit frestad, men det ser så satans läskigt ut så jag har inte vågat…

    /j

  • _frippe_

    Medlem
    25 april, 2012 vid 15:38

    Jag har spenderat 6 veckor i Essaouira/Moulay totalt och har bara blivit magsjuk en gång och det var när vi skulle gå och äta “finmat” och jag åt räkor till förrätt. Så länge jag hållt mig till Tagine och maten på Lawama så har det varit lugnt. Jag har varje gång preppat med Dukoral, vilket kanske också hjälpt.

  • fiskmat

    Medlem
    25 april, 2012 vid 16:19

    Jag har käkat halvrå kyckling (vart närapå sushi på den) på torget i Marrakech, inga problem. Har för mig att jag dessutom tappade hälften på marken, bara att sleva i sig. Inshallah, vill gud att du ska bli magsjuk kommer du bli det oavsett hur petig du än är. Minns att det alltid är dom som är mest noggranna med handspriten som råkar ut för värsta magsjukan. Bry dig inte så bryr sig inte magsjukan helt enkelt. Marocko är najs, bara att åka. För övrigt sjukt sugen på att dra till Imsouane och vågsurfa, hej vad trevligt det ser ut!

  • svenne

    Medlem
    25 april, 2012 vid 17:03
    Fiskmat;686931 wrote:
    Jag har käkat halvrå kyckling (vart närapå sushi på den) på torget i Marrakech, inga problem. Har för mig att jag dessutom tappade hälften på marken, bara att sleva i sig. Inshallah, vill gud att du ska bli magsjuk kommer du bli det oavsett hur petig du än är. Minns att det alltid är dom som är mest noggranna med handspriten som råkar ut för värsta magsjukan. Bry dig inte så bryr sig inte magsjukan helt enkelt. Marocko är najs, bara att åka. För övrigt sjukt sugen på att dra till Imsouane och vågsurfa, hej vad trevligt det ser ut!

    Oj oj, kloka ord. Lite skit rensar magen, mycket blir man mätt på?
    Marocko är ett av fem-i-topp-länderna för att få Campylobacter (anmälningsplikt på den) och den är ingen höjdare. Två av mina polare var inlagda på sjukhus efter en resa till Marocko, och nej de är inte handspritstypen. Den ena snubben kom tillbaka till jobbet efter två månader. Av 70 pers blev knappt hälften magsjuka på den Marocko-resan.

    Hinshallah? Yeah right… Fastar du också eller?
    Marocko är najs, men man behöver inte vara dum i huvet för det.

  • fiskmat

    Medlem
    25 april, 2012 vid 17:37

    Hoppsan där nappade det 🙂 Ok får väl tillägga att jag alltid tar en dukoralkur innan en resa… Så helt oaktsam är jag inte.

    Men, reser man i Afrika så tvingas man faktiskt ibland släppa på principerna och käka det som bjuds och hoppas på det bästa. Ok alternativet att fasta finns men bara till en viss gräns. Gäller kanske inte i Marocko, där brukar det ju finnas tillräckligt att välja på.

    Svenne;686937 wrote:
    Oj oj, kloka ord. Lite skit rensar magen, mycket blir man mätt på?
    Marocko är ett av fem-i-topp-länderna för att få Campylobacter (anmälningsplikt på den) och den är ingen höjdare. Två av mina polare var inlagda på sjukhus efter en resa till Marocko, och nej de är inte handspritstypen. Den ena snubben kom tillbaka till jobbet efter två månader. Av 70 pers blev knappt hälften magsjuka på den Marocko-resan.

    Hinshallah? Yeah right… Fastar du också eller?
    Marocko är najs, men man behöver inte vara dum i huvet för det.

  • walle_gbg

    Medlem
    25 april, 2012 vid 19:26

    Va fan, här har man äntligen lyckats planera surfresa med kompisen och det ända som rapporteras om stället är magsjukor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.