Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mountainboard

  • Mountainboard

    Publicerad av asfalt-tango på 12 augusti, 2007 vid 22:04

    Är det nån som vet om det finns någon nära Malmö som säljer mountainboards? Har aldrig åkt och skulle därför behöva även lite info, tips och råd..
    Thanx!!

    /Stefan

    tjoppe svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • r1k

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 22:13

    http://www.powerkite.se har ju, men dock är det i gbg men vet att anton finns i malmö då och då faktiskt.

  • tjoppe

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 22:36

    Kolla in rean på http://www.kitekraft.se
    Där finns det ett antal..

    MBS gör riktigt bra mountainboars.. (ganska stor kvalitetsskillnad)

    TIPS, använd skydd 🙂

    Jag har aldrig skadat mig men jag tror att man kan slå sig rejält.
    Jag kör själv ibland när det blåser lite för lite för vatten.

    Vill du ha mer tips snacka med justin som tar in dem 121sports.se eller skicka frågor till mig.

    //Pär

  • larzonov

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 13:53

    Har oxå varit sugen på att skaffa en land/mountain-board ett längre tag… Tror att Göteborg är det närmaste stället att få tag i en om man inte ska beställa för då spelar det ju mindre roll…

    MBS tycker jag verkar vara lite omotiverat dyra… Men jag har ju aldrig hållt i en så jag ska väl inte säga för mkt.. RKB verkar klart mer prisvärda iallfall..

    Men nog om det, något som jag tycker verkar grymmt intressant är Flexboardz (http://www.flexboardz.com), sökte i forumen på steffo men såg ingen som diskuterat det tidigare men var då för lat för att skapa ett egen inlägg… Dom har en väldig intressant lösning på truckarna, kanske lite mycket rörliga delar som säkert slits mycket o så.. men helt klart coolt! Deras Haize verkar ju vara den som gäller för kite, inte speciellt dyra heller, 350€ typ. Tyvärr verkar det som dom sålt slut på alla brädorna… Men det kommer säkert fler snart..

    Här finns en resension av silverfishlongboards:
    http://www.silverfishlongboarding.com/articles/consortium-reviews/all%11road-terminator%3a-the-flexboardz-karrika/

    Ingen annan som sett eller provat på fenomenet flexboardz?

    Puss & Kram

  • platypus

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 16:00

    Tänk inte efter! Bara köp!

    Det är så sjuktkul!!! 😀

  • mrmille

    Medlem
    13 augusti, 2007 vid 19:42

    Flexdeck och Airdeck från Flexifoil är inte fel
    https://www.flexifoil.com/products/kites.php?lid=16

  • simoneburgess

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 10:09

    @asfalt-tango 404802 wrote:

    Är det nån som vet om det finns någon nära Malmö som säljer mountainboards? Har aldrig åkt och skulle därför behöva även lite info, tips och råd..
    Thanx!!

    /Stefan

    SÄg till om du får tag i en och tänker åka. Kommer gärna ut och tittar och snackar lite. Kan fota lite också om du får tag i en kamera 🙂

  • asfalt-tango

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 10:32

    Tackar alla för svar och info. Eftersom jag måste köpa även en ny kite, så får det ju bli den bästa kombinationen mellan pris o prestanda när det gäller bredan! Om någon i Skåne tänker sticka ut och åka så hör gärna av Er. Händer gärna på och kollar lite…

  • asfalt-tango

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 10:33

    @SimonEBurgess 405269 wrote:

    SÄg till om du får tag i en och tänker åka. Kommer gärna ut och tittar och snackar lite. Kan fota lite också om du får tag i en kamera 🙂

    Det som inte gör en starkare, dödar en… så det kan nog bli rätt så intressanta foton!! 😉

  • tjoppe

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 13:37

    Jo mbs är lite dyr, men jag tycker nog inte att det är omotiverat. Sen kanske deras bästa modeller inte är vad man vill betala för om man bara ska testa.

    Deras scout är billigare kostar 1750:- medans comp 26 kostar nästan 6000.

    Du kan få köpa min core 16 för 2000:- insliten men hel 😉

    Kan rekomendera att börja med foil också så du får ur kraften snabbt ifall du trillar. Ganska lätt att slå sig. Kom upp till varberg så kan du få prova först. Har båda foil och mbs-bräda. Dock får man kolla först så det finns någon strand. (låg/högvatten)

  • asfalt-tango

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 13:53

    @Tjoppe 405335 wrote:

    Kan rekomendera att börja med foil också så du får ur kraften snabbt ifall du trillar. /QUOTE]

    Kör en bow idag. Jag vet att foil är bättre att åka med i såna fall, men jag undrar: är förhållandet vikt/kitestl samma då? Dvs jag väger 90kg. Om jag kör en 12:a i havet, kör jag samma på land?

  • pjoter

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 14:34

    slutade helt köra på mitt hemmabygge efter jag skaffade lättvindsbräda till vattnet. är igång och kör på vatten samtidigt som på land och vatten är sjukt mkt roligare. ska man köra mountainboard vill man likförbannat ha iaf 5m/s för att man ska kunna få lite fart å göra några små hopp och vid den vinden funkar de fint att köra plattvatten med en ordentlig lättvindsbräda.

    Mountainboard är helt klart kul men jämfört med vatten eller snö har de ingen chans.

  • tjoppe

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 14:35

    Det får blåsa ganska lite då, jag kör med en 12:a frenzy när det blåser 5m/s när jag kör på sand. 7,5 om det blåser kanske från 7m/s om den är med. Man kan självklart köra 12:an i mer vind men det är inte lika roligt. (jag väger också 90kg)

    Generellt så kör man nog lite mindre kite på land. Men det beror på motståndet. Exempelvis vid turning torso så är det gräs som är ganska kort. Gräs och mountainboard kräver lite mindre kite än vatten och kiteboard för samma vindar.

    Asfalt så är det mycke mindre kites som gäller. Mjukare sand ungefär samma som vatten.

    Ta dig upp till göteborg så får du prova med en foil första gången, så du inte slår ihjäl dig. Börja med en liten kite i hyfsad vind annars..

    //Pär

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mountainboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.