Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Multi- funktionsbrädor

  • Multi- funktionsbrädor

    Publicerad av rian på 18 februari, 2021 vid 10:57

    Hej!

    Funderar på alla nya brädor som kommer, Slalom – Foil t.ex SB Isonic /Futura, Tabou Manta/Rocket+ mfl.. Samt freewave brädor som konfigureras om för plattvatten / vågor genom att flytta fotstropparna t.ex. Tabou 3S+, SB Kode.

    Alla dessa användningsområden kräver ju att man flyttar stropparnas placering inför varje session. Är det plattvatten med freewave så ut på kanten och dubbelstropp bak för blasting. Vågor in över brädan för kontroll etc. Är det någon på forumet som seglar så här? Själv är jag van att känna in en placering och sedan låta dem sitta där.

    Tänker att pluggarna i brädan med de skruvar som används borde slitas ut fort om man skruvar om ofta.

    Men det kanske finns något knep för att undvika gängpaj? Eller så kanske det inte är som dyrt /komplicerat att plugga om brädan om det skulle behövas?

    Är det någon som vet mer än jag? Tacksam för tips! 🙂

    • Denna diskussion ändrades 3 år, 2 månader sedan av  rian.
    mrquality svarade 3 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • robertj

    Medlem
    19 februari, 2021 vid 05:26

    Jag flyttar inte runt stropparna. Däremot gillar jag konceptet med flera valmöjligheter. Många brädor har för få placeringar. Blir nästan bra och man tvingas anpassa sin åkstil efter brädan. Vi har alla olika åkstil, vikt, längd, midjesele/hängsele etc. Kör uteslutande foil nuförtiden och anpassar mig till vågor och vind genom att placera fötterna där det känns bäst, dvs står ibland utanför stropparna. Gäller framförallt bakre foten.

  • sundheden

    Medlem
    19 februari, 2021 vid 12:59

    Viktigt när man byter position att man drar skruvarna baklänges långsamt tills man hör ett klick, då kan man dra fast dem i samma spår.

    Kör 95% plattvatten med min SB Kode 2020 som jag skruvar om de få gånger jag kört typ Läjet eller Kärringviken.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    21 februari, 2021 vid 10:14

    Håller med, skruva försiktigt med känsla i början, använd inte skruvdragare.

    Själv brukar jag inte flytta stropparna så mycket när jag väl hittat en bra position. Oftast längst bak och längst in.

    Ang. kombibrädor så är min åsikt att det funkar bra med en våg/freestyle/foilstyle kombo. Wave/slalom eller sk bump n jump som de brukade kallas körde jag alltid med centrerade stroppar då jag inte ser poängen att gå ut på kanten om man använder brädan med våg/freeridesegel och små fenor i hårdvind oavsett plattvatten eller vågor. Förra året körde jag en hel del med foil med min gamla freestylebräda med enkel bakstropp och det funkade klockrent och med foil behövs inte bakstroppen egentligen men bra om brädan har lite bredd bak ändå. För slalom med racesegel så tycker jag man behöver större bräda i Stockholm iaf, typ minst 7,5 segel och minst 110-115 liter så då går idén med kombobräda bort, det blir då en ren slalombräda.

    Det som jag tror kommer starkt nu är foilstyle kombibrädor, kolla in MB boards Wildcat. Tänk att ha en bräda, 3 segel och en foil och klara ALLA vindar och förhållanden.

  • rian

    Medlem
    21 februari, 2021 vid 17:30

    Viktigt när man byter position att man drar skruvarna baklänges långsamt tills man hör ett klick, då kan man dra fast dem i samma spår.

    Kör 95% plattvatten med min SB Kode 2020 som jag skruvar om de få gånger jag kört typ Läjet eller Kärringviken.

    Tack! Det där var nytt för mig, det ska jag prova.. Man kanske känner gängan lite i handen också om men drar baklänges först?

  • mrquality

    Medlem
    28 februari, 2021 vid 09:53

    Jag flyttar stroppar bara då och då. Börjar alltid med nya brädor med mellan position sen efter några gånger när jag känner att jag vill vara mera utåt eller längst ut från bräda då flyttar helt back och kör bara med den position. Det endast bräda som jag flyttar runt stroppar är min foil/slalom bräda. Om jag kör slalom flyttar helt back om jag kör foil helt fram. Proffs bruka flytta stroppar inför varje session men dem är på helt annat nivå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Multi- funktionsbrädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.