Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • southcoastsweden

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:03

    Spåra nu inte ur tråden! 🙂

    Men RPM är en väldigt snäll drake som flyger som en dröm. Den går att ställa in så den blir lite råare, men betoningen ligger på just lite.

    Man bör ju kolla upp sin drake innan man ger sig ut med den och lycka till att hitta en trög kite.

    Centrerar era händer istället långt inne vid depower linan, särskilt när det blåser mycket!

  • mokrypes

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:03
    dancapitan;698526 wrote:
    Labil är inte detsamma som ostabil 😉

    No offence, men jo det är det. 🙂

    edit: Sorry for OT.

  • vogon-jeltz

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:17
    dancapitan;698515 wrote:
    Min första drake för 3 år sedan när jag precis började var en ny Slingshot RPM 12 kvm. Helt sjuk kite, tycker jag, att sälja till en nybörjare. Extrem labil och obehaglig, för en nybörjare alltså. Slog mig som fan ett par gånger och 4:e gången jag korsade linorna sålde jag fanskapet och skaffade mig en bättre snällare kite. Jag håller alltså med några här, man bör sälja rätt kite till rätt person. Så ni som säljer utrustning; ta ansvar! Visst det är kul med pengar men ni får upplysa folk om vad de köper… kanske det är bättre nu än för 3 år sedan?

    OK vill du ha ett idiot samhälle där du måste ha folk som tänker åt dig ! INGEN kite idag och för 3 år sedan är farlig i sig. Man kan inte begära av en säljare att dom ska gå igenom alla tänkbara scenarios som kan inträffa. Och att sen gå och skylla på att det är utrustningen det är fel på är så jävla idiotiskt för mig. Det är som idioterna som skulle stämma dom som satt ut den där blobben i vattnet nu i somras, här i sverige någonstans, för att det inte stod några varningsskyltar att du kanske kommer knäcka nacken om du testar denna. Däremot tycker jag att man kan uppmanan folk som verkar oerfarna på stranden och att nybörjare verklingen vågar fråga folk om tips och råd . Merparten delar förhoppningsvis min inställning till att alla har vi en gång varit nya och hjälper gärna till på stranden .
    Och till dig som skada dig hoppas jag att du snart är på fötterna igen

  • dancapitan

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:24

    Skitsamma det var inte poängen att recensera en viss kite-modell…

  • dancapitan

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:27
    Vogon Jeltz;698534 wrote:
    OK vill du ha ett idiot samhälle där du måste ha folk som tänker åt dig ! INGEN kite idag och för 3 år sedan är farlig i sig. Man kan inte begära av en säljare att dom ska gå igenom alla tänkbara scenarios som kan inträffa. Och att sen gå och skylla på att det är utrustningen det är fel på är så jävla idiotiskt för mig. Det är som idioterna som skulle stämma dom som satt ut den där blobben i vattnet nu i somras, här i sverige någonstans, för att det inte stod några varningsskyltar att du kanske kommer knäcka nacken om du testar denna. Däremot tycker jag att man kan uppmanan folk som verkar oerfarna på stranden och att nybörjare verklingen vågar fråga folk om tips och råd . Merparten delar förhoppningsvis min inställning till att alla har vi en gång varit nya och hjälper gärna till på stranden .
    Och till dig som skada dig hoppas jag att du snart är på fötterna igen

    Uppskattar inte din ton :)… och du missar poängen… :))

  • _sofia_

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:34

    Gå fram och prata med personen om ni ens funderar på att det är för stor kite eller för lite kroppsvikt jämfört med vindförhållandena. Avråd dem starkt om det känns fel.

    Eller du som är ny, tveka inte på att fråga någon som är mer erfaren, häng helst med någon som kan, låna en kite eller fråga en shop om du kan dema en mindre kite.

    Tyvärr lär man sig lite på sina misstag, trots att de blivit påminda flertalet gånger så görs samma fel. Vet ju själv hur många missar jag har fått smaka på själv men de flesta fallen reder det ut sig.

    Ta hänsyn imorgon om ni ska till vbg och kitea, det kommer vara mkt folk!

  • emil-2

    Medlem
    14 september, 2012 vid 13:57

    Är bekant med en som känner killen, han ligger i respirator…

  • kiters_se

    Medlem
    14 september, 2012 vid 15:03
    -Emil-;698543 wrote:
    Är bekant med en som känner killen, han ligger i respirator…

    Suck det gör ont i hela kroppen att höra! Jag tar med honom i mina böner!

    Peter

  • meecrob

    Medlem
    14 september, 2012 vid 15:04
    -Emil-;698543 wrote:
    Är bekant med en som känner killen, han ligger i respirator…

    Du har inte koll på vilka skador han fick?

  • dalen

    Medlem
    14 september, 2012 vid 15:05

    Det ända sättet att lösa detta är att igen ha ansvar för medmänniskor. Någon vis person har sagt att handling och konsekvens är två grundstenar för att komma långt.
    Den som är nybörjare måste fatta själv att kitesurfing är en sport där den största faran är när man är på eller nära land.
    Hur svårt kan det vara att förstå?!
    Självklart måste alla instruktörer berätta detta flera gånger på kursen.
    Sedan vill jag nämna det som någon skrev på forumet att det är lika mycket den som är ute och kör som skall åka in och bara säga hej till den personen som kommer ner till stranden och börjar plocka upp sina saker. Har man inte koll på att någon kliver ner och börjar rigga så skall man inte vara på vattnet. Kolla vem det är och säg att du hjälper personen att starta kiten är han/hon är färdig. Lika dan om någon åker in så följer man in och hjälper till att landa om det inte finns någon som kan hjälpa till på stranden.

    Hoppas verkligen att killen kommer tillbaka på vattnet igen.

  • rrd_z

    Medlem
    14 september, 2012 vid 15:38
    -Emil-;698543 wrote:
    Är bekant med en som känner killen, han ligger i respirator…

    låter riktigt illa…. hoppas de går vägen för honom… aldrig kul när något sånt här händer… de ska ju vara något kul…
    Dock måste man inse kraften hos modernatur och hur mkt kraft en kite kan generera. Man känner de omgående om man är överriggad och då är de bara att snällt lägga ner kiten och packa ihop och köra ett strand häng ist… Har hänt mig ett flertal gånger man kollar vindmätare och dmi åker ner taggad som fan men de blåser lite mer än vad som väntat och då är de bättre att packa ner o köra en annan dag än att kanske aldrig mer kunna köra….

    Hoppas att de blir ett bra slut på en riktigt tråkig händelse !! :shocked:

  • surfbasse

    Medlem
    14 september, 2012 vid 17:32

    Hoppas man får se ett positivt besked här på tråden snart
    Och så hoppas jag de oerfarna tar till sig vad som skrivits de senaste dagarna så vi får se färre olyckor på våra spots

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    14 september, 2012 vid 17:34

    en extra skylt med en hint om att inte använda för stor kite i för stark vind.

    Typ bredvid OK och INTE OK skyltarna i Habo, exempelvis.

  • roggan

    Medlem
    14 september, 2012 vid 20:03
    JagkallasPiotrellerPete;698572 wrote:
    en extra skylt med en hint om att inte använda för stor kite i för stark vind.

    Typ bredvid OK och INTE OK skyltarna i Habo, exempelvis.

    Problemet är ju att dom inte vet att kiten är för stor och troligen inte har vindmätare med sig. Om prognosen är fel och det blåser mer än vädret på internet visar kan dom tro att det blåser mindre än det faktiskt gör.
    Så en skylt med texten väger du x kg och det blåser x m/s ska du inte köra med storlek x tror jag inte funkar.

    Alla kites går att deepower olika mycket vilket gör saken svårare.
    Sen är det väldigt olika från kite till kite. Min 9a går att köra i ganska hård vind säg 10+ och ganska kraftiga byar på det utan att deepower särskilt mycket. Jag väger 80kg och min 12a är ofta liten. Båda är Naish Cult som jag varmt rekomenderar. Tyvärr görs dom inte längre. Polarens 12a är det mycket, mycket mera drag i än min 12a.

    Möjligen en skylt med texten att är du det minsta osäker på att det inte blåser lagom strunta i kite. Men tror inte det funkar ändå.
    Men säger någon till att – Du din kite är lite väl stor va? Då launchar dom nog inte.
    Är dom helt själva på en spot med någon som ska launcha som inte själv gått kurs blir det riktigt farligt. Så hade jag det i början för jag är ganska ensam om att kajta där jag bor och det var tur inget hände när jag lärde mig. En skylt hade nog inte stoppat mig för man är alltid lite osäker i början och har svårt att bedömma vad som är för mycket, för lite vind. Mer info från skolor är det som gäller och att alla tar sitt ansvar och hjälper till vid spotsen.

  • zride

    Medlem
    14 september, 2012 vid 20:36

    …respirator…

    Låter riktigt allvarligt !

    Jag lovar härmed mig själv att fan inte vara någon mussla som inte säger till nästa gång jag ser något som jag inte tycker är säkert.

    För nära, för grunt, för stort osv

    /Björn

Sida 3 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.