Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • xshaolin

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:48

    Ush..stackars kille….Så hemskt…hoppas han repar sig..

  • skanepaul

    Medlem
    13 september, 2012 vid 19:55

    Jag hoppas innerligt han repar sig till 100%! Mina tankar är hos honom just nu.

    Mer information vid kurserna, utan tvekan.

    Jag försöker pränta i mina elever sunt förnuft från första minuten allt ifrån val av spot och vidare till vind, kitestorlek m.m.

    Delar alltid upp kursen på minst 2ggr där repetition av säkerheten är det första som tas upp vi nästa tillfälle.

    Jag har varit med om en loftolycka själv i habo och vill inte se någon annan i samma situation, spricka i en kota blev resultatet.

    Dock fanns det ingen direkt förklaring på min egen olycka så riskmomentet kommer ALLTID finnas där hur mycket vi än försöker förbereda oss.

    Jag är självlärd i denna sport och det är helt galet att man stod där med sin 12 naish aero 1 UTAN QR med kiten kl 12 i 10m/s!

  • jaca

    Medlem
    13 september, 2012 vid 20:17

    Hoppas killen repar sig! Man ser alltför ofta folk som precis har gått kurs pumpa sina 12or som dom köpte i samband med kursen när vi andra kör 8-10or eller mindre! Varför kränger man på en 60-70kg snubbe en 12:a i huvudtaget!? Nybörjare har ofta ingen känsla för hur mycket det blåser. Visst man kan köra från 4-5 m/s men ofta kommer dom ut när det blåser 10 m/s och mer och ska prompt ut. Jag har sagt till flera gånger i dessa situationer. Om dom inte vill lyssna så låter jag dom känna på kraften i launchen utan att släppa upp kiten helt. Dom blir ofta skitskraja och packar ihop. Ni som kör kurser har ett ansvar när ni säljer på folk kajtar i fel storlekar i förhållande till nybörjarens vikt och kunskaper. Jag väger 83kg och kör nästan uteslutande med en 10:a eller mindre! Varför ska då en 60-70kg kille eller tjej köpa en 12:a? Var inte fega att säga till på skarpen när nybörjare och andra också för den delen inte har koll på vad dom gör! Antalet nybörjare dominerar just nu när det körs sjukt många kurser och hur mycket hinner folk egentligen lära sig på två 4-timmarspass? Hör från flera nybörjare som inte ens körde en meter, men blev klara med kursen och köpte utrustning. Är det OK? Inte menat som ett påhopp på befintliga kiteskolor för alla kiteskolor lär väl ut enligt IKO eller KSA, men räcker tiden till för nybörjaren och hinner man ta in all information om säkerhet. Att dra QR reflexmässigt i en krissituation måste nötas in. OK många egna funderingar och inget är menat som något påhopp om någon känner sig träffad…

  • roggan

    Medlem
    13 september, 2012 vid 20:42

    Alla bör nog tänka en extra gång för ofta är det nog slarv och stress för att snabbt komma ut som kan ställa till det. Går nästan alltid bra så man får övertro på sig själv. Har gjort lite onödigt dumma saker jag med sista tiden som gått bra men jag ska försöka sluta med.
    Det är nog väldigt många fler som känner igen sig i mina exempel. Launcha på dåliga ställen och behöva ha kiten mellan träd på väg till vattnet, Bryggor där man kör, Köra bland sten och vända med brädan nästan på land eller vända kiten strax över trädtopparna när man byter håll, Hoppa där det är onödigt grundt, launcha eller landa själv med krok när det är byigt eller turbulent. Har dock inte kajtat helt själv någon gång men hellre krok än be vindsurfarna hjälpa vid launch. Oftast går ju allt detta bra men det ökar ju helt klart riskerna så kan ju vara bra att försöka sluta med det.

    En annan grej jag tror kan bidra mycket i nybörjares fall är nog att dom inte har full koll på launchen. Ofta ser man hur dom har kiten förmycket i powerzone när det ska launchas eller för lite så kiten ramlar och kan sticka in pzone. Skolorna borde låta eleverna launcha varandra ordentligt så dom vet hur dom ska stå rätt i vinden och ta god tid på sig så dom riktigt känner trycket i kiten innan dom ger tumme. Nu är det ju iofs ganska farligt att som nybörjare lära sig launcha när man har noll kite vana. Men ta det som ett sista moment på kursen så alla får lära sig launcha ordentligt. Behöver ju inte ske direkt på land men på grunt vatten så det blir likvärdigt. Har pratat med tre eller fyra vid olika tillfällen i år som aldrig launchat och jag fick själv inte göra det på den kurs jag gick. Ganska farligt att launcha själv första gången med någon polare och utan lärare några dagar eller veckor efter kursen.

  • perl

    Medlem
    13 september, 2012 vid 20:51
    Pepä;698430 wrote:
    Ja någonting måste vi definitivt göra. Det är ju inte så att vi kan stoppa olyckor från att hända men vi kan försöka göra så mycket som möjligt för att de ska förebyggas. Det första jag tänker på är vid inköp och kurser, att man kan ha mer information om säkerhet där. Vi har under senare tid tex hört om kurser som ges utan att eleven har hjälm, det får mig att fundera om instruktörens övriga säkerhetstänk. Vid inköp bör man kunna trycka upp något slags flygblad kunden får med sig om olika saker att tänka på innan/när man tar upp kajten. Bara ett par spontana saker, finns säkert tusen grejer till man kan göra. Vad säger folket?

    Hoppas killen mår så bra han kan!

    Det material som IKO tagit fram (både kursinnehåll och deras trycksaker) är mycket bra och har fokus på säkerhet. Sen krävs det ju sunt förnuft också, både hos instruktörer och utövare.

    MVH
    Per (Lule Kite AB)

  • gadget

    Medlem
    13 september, 2012 vid 20:57

    Tyvärr hör man inte allt för sällan skräckhistorier ifrån nybakade kitare om
    vad de fått göra och inte på deras kurs!
    Kursen bör vara till största del inriktad på säkerhet och handhavande.
    Har man bara det kan man traggla på själv sedan!

    Tyvärr är det inte alltid så!

    Hoppas killen repar sig!

  • tobas

    Medlem
    13 september, 2012 vid 21:32

    Låter lite läskigt med alla olyckor on the west coast. Kör inte längre så mycket på de populäraste ställena här på Öin(Gotland) Men har förstått att det är lite High Chaparall med en helt annan kvot mellan erfarna/nybörjare. Ett problem då blir ju att de erfarna inte är där och kan råda. Även jag fick häromsistens avråda nybörjare från att launcha 12kvm när de erfarna körde på 11 och neråt. Dessa hade inte ens gått kurs. Var nog onödigt diplomatisk och ska vara tydligare nästa gång, men de gick i alla fall inte ut.
    Appropå kitestorlek för nybörjare så håller jag inte med Jaca utan anser att det är att föredra en större kite för nybörjare. Det viktiga är istället att de förstår att de ska hålla sig undan för starka vindar. Börjar de gå ner i storlek kommer de pressa upp den övre gränsen då de ger sig ut och med en mindre kite och mera vind, ja då går allt så sjukt mycket fortare. Imorgon kommer Leslie och då blir det kul men oxå farligt. Take care.

    Hoppas ni alla som råkat illa ut kryar på er och att vi andra fortsätter att måna om varandra både i att råda, hjälpa och ta hand om varandra.

    Peace / Tobas

  • doc

    Medlem
    13 september, 2012 vid 21:40

    Japp. 12a i lagom vind är mkt bättre än 8-9 i mer vind. Jag vidhåller vad jag sa. När det är läge för 9 och neråt för en 75kg+ kiteare ska nybörjarna inte vara på vattnet alls!

  • karl-petter

    Medlem
    14 september, 2012 vid 04:14

    Fy vad läskigt, hoppas han repar sig väl och snabbt!

    Funderar vad vi kan göra. Ett blad till nybörjare borde vi snabbt o lätt kunna snickra ihop med hjälp av Google docs. Sitter på telefonen nu så lite svårt….

    Men en annan sak är att i de spotguider som finns lägga till vilka typer av kitare spotten passar för.

    /Kalle

  • jaca

    Medlem
    14 september, 2012 vid 08:30
    tobas;698472 wrote:
    Appropå kitestorlek för nybörjare så håller jag inte med Jaca utan anser att det är att föredra en större kite för nybörjare. Det viktiga är istället att de förstår att de ska hålla sig undan för starka vindar. Börjar de gå ner i storlek kommer de pressa upp den övre gränsen då de ger sig ut och med en mindre kite och mera vind, ja då går allt så sjukt mycket fortare. Imorgon kommer Leslie och då blir det kul men oxå farligt. Take care.

    Vad jag menade var att det är absolut inte fel att sälja en 12:a till en nybörjare, men ta reda på i vilka förhållanden dom kommer att köra och sedan anser jag att vikten spelar roll. Om man väger 50 eller 100kg spelar stor när man ska köpa EN kite. en tjej på 50kg borde lätt kunna köra med en 10:a när det blåser 4-5 m/s. Då behöver nog en 100kg nybörjare en 16 eller större. Att sälja en 12:a till alla tycker jag är tokigt.

    Ha en bra kajtdag i dag med Leslie. Var försiktiga och lämna 12:an hemma!

  • mokrypes

    Medlem
    14 september, 2012 vid 10:11

    Jag har börjat kitesurfa i år (efter 20 års vindsurfing). Har haft respekt för vinden (i alla fall mer än de flesta i min omgivning), men har själv också varit ganska nära ett par olyckor. Köpte en 14m2 som första drake (väger 90kg).

    1. När de flesta körde 12m2 tog jag min 14m2 (tänkte “jag väger ju mer”). Killen som skulle launcha mig hade kitesurfat i 5+ år (sa han). Det han inte nämnde var att han surfade i snitt 3 dagar/år, dvs var fortfarande mer eller mindre nybörjare. Det som hände var att han släppte draken innan jag gav tummen up. Kiten flög in i vindfönstret, jag flög ett par meter, slog i marken med huvudet och mejade ner en annan surfare med linorna. Han inte dra i QR för att allt gick så snabbt. Som tur skadades ingen allvarligt.

    2. När jag var ute och körde slog en drake ner precis framför mig. Det var en skola som höll på att lära ut vattenstart. Jag drog i bommen åt andra hållet (precis som man gör när man ska hoppa har jag nu förstått) och flyger ett par meter upp i luften. Inte trevligt.

    Lessons learnt:
    1. Använd alltid hjälm som nybörjare. (Jag hade beställt min men den han inte komma).
    2. Launcha nite en större kite än de erfarna vid stranden
    3. Låt inte någon annan launcha dig om du inte är säker på att personen i fråga vet EXAKT hur han/hon ska göra.
    4. Kör inte downwind från kiteskolor/nybörjare.
    5. Träna på att använda QR så att det blir “second nature” för du har inte tid att tänka när något går snett.

  • dancapitan

    Medlem
    14 september, 2012 vid 10:11

    Jag hoppas verkligen att de som har råkat illa ut har klarat sig. Det är verkligen obehagligt att läsa… men också bra att ventilera ut detta!… Det med all respekt för de drabbade.

    Lite tankeställare;
    Min första drake för 3 år sedan när jag precis började var en ny Slingshot RPM 12 kvm. Helt sjuk kite, tycker jag, att sälja till en nybörjare. Extrem labil och obehaglig, för en nybörjare alltså. Slog mig som fan ett par gånger och 4:e gången jag korsade linorna sålde jag fanskapet och skaffade mig en bättre snällare kite. Jag håller alltså med några här, man bör sälja rätt kite till rätt person. Så ni som säljer utrustning; ta ansvar! Visst det är kul med pengar men ni får upplysa folk om vad de köper… kanske det är bättre nu än för 3 år sedan?

    Vidare, under min nybörjarkurs, gick instruktören inte alls genom body drag uppvind och self-rescue-teknik. Hamnade själv i en obehaglig situation i djupt vatten och nästa gång efteråt köpte jag privatkurs i säkerhet. När jag pratade om detta med några mer erfarna killar på stranden var reaktionen ”Va’?! Har inte du lärt dig self rescue?!”….

    Kontentan är; Gå kurs i en skola som följer de riktilinjer som finns inom sporten och som har certifierade lärare. Fråga massor och testa massor innan köp av utrustning. Bättre att köpa begagnade nybörjar-grejer istället för ”bra grejer att utvecklas med i”…

  • jofogel

    Medlem
    14 september, 2012 vid 10:52

    Jag har inte själv provat kitesurfing. Brädsegling är fortfarande prio ett och det enda jag hinner med, men det skulle vara kul att testa någon gång. Och så verkar det ju lättare att bära prylarna. Men farligt.

    Min revolutionerande idé: SKYLTAR. Borde man inte kunna sätta upp skyltar på de poplulära ställena, kanske går det att ge respektive strand en färgkod som indikerar om den är för “svart – endast proffs/experter” eller “grön – ok för nybörjare” som man gör med skidbackar?

  • lima-ko

    Medlem
    14 september, 2012 vid 11:03
    dancapitan;698515 wrote:
    Lite tankeställare;
    Min första drake för 3 år sedan när jag precis började var en ny Slingshot RPM 12 kvm. Helt sjuk kite, tycker jag, att sälja till en nybörjare. Extrem labil och obehaglig, för en nybörjare alltså.

    RPM ostabil och obehaglig?
    Det där får du nog utveckla en aning eftersom RPM kan göras väldigt snäll, har riktigt bra depower, kan flagga på en framlina, och används som skolkite av många skolor som kör Slingshot.

  • dancapitan

    Medlem
    14 september, 2012 vid 11:41
    Lima-ko;698521 wrote:
    RPM ostabil och obehaglig?
    Det där får du nog utveckla en aning eftersom RPM kan göras väldigt snäll, har riktigt bra depower, kan flagga på en framlina, och används som skolkite av många skolor som kör Slingshot.

    Labil är inte detsamma som ostabil ;)… Jag upplevde den kite-modellen, vet inte hur de är idag, rätt oförutsägbar (labil) och snabb. Jag tycker nybörjare bör ha en kite som ger en lite tid att reagera eftersom det är så mycket annat man ska ha koll på – fötter, brädda, kroppsläge, vindriktning, osv osv…. Det är en sak att lära sig på en sådan kite med lärare bredvid och en annan sak att vara själv med den i vattnet. Det som hände mig var att när jag ramlade så bakvoltade den så att linorna korsades. 4:e gången var som sagt nog. En annan grej var också att den var för snabb. Som nybörjare saknar man ofta finkänsla och drar i bommen som bara den… då inbillar jag mig att det är bra att ha en trög kite…. Tredje grejen var att depower systemet var rätt opålitlig då linan hade en förmåga att hoppa ur och hamna i full power…

    I alla fall poängen är inte att dissa RPM:en utan att ha rätt utrustning till rätt nivå från början, så är man lite proaktiv….

Sida 2 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.