Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nå, torrdräkt??

  • Nå, torrdräkt??

    Publicerad av skanepaul på 21 december, 2008 vid 18:59

    Har gått i torrdräktstankar nu i kanske 4-5 år.

    Det skulle ju vara jävligt skönt att vara torr efter en session och kanske skulle man kunna börja köra lite tidigare i vår(ja jag kör inte nu!! 🙂 ).

    Vad säger ni som vet?? Är det något att ha?

    Vilken är bäst etc.?

    skanepaul svarade 15 år, 2 månader sedan 19 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • mjersen

    Medlem
    21 december, 2008 vid 19:04

    nä.. köp en excel dräkt istället! alla som har en sån säger att man får gå upp ur vattnet för att man svettas i den. torrdräkt e fan överskattat

  • skanepaul

    Medlem
    21 december, 2008 vid 19:13

    Men det är just våtdräkten jag är lite trött på för tillfället. Ta av sig detta ålskinn medans man är lite fuktig är det värsta jag vet!

  • christian12345

    Medlem
    21 december, 2008 vid 22:19

    Jag har ju alltid kört torris på vintern. Jag kan konstatera att man blir galet klumpig och det är något mög helt generellt… MEN: man kan ta av sig dräkten och sätta sig i bilen direkt i janne-långben-dräkten, så jag tycker att det är värt det… Jag kör med Gul och jag tror att det är en av de bästa, men det baserar jag bara på vad andra har sagt då jag inte har kört något annat.

  • sourra

    Medlem
    21 december, 2008 vid 23:02

    Jag har just gått över från våtdräkt till torrdräkt och jag tycker det är jäkligt gött på alla sätt och vis. Det enda negativa är om man inte släppt ut all luft ur dräkten och sen klotar. Då trycks all luft upp till överkroppen så man blir guppandes som ett flöte och det är riktigt tungt att få upp benen till brädan. Men det är också det enda. Hade jag haft en surfbuss att byta om i så hade jag nog kört våtis.

  • skotten

    Medlem
    22 december, 2008 vid 00:19

    yeah thats true.. and the breathable suits are nice.. but.. as Pjot said in another thread, its super important that you ask yourself what happens if you are far out and it gets torn..

    anyone here tried swimming in clothes? its a fair argument.

    The cheap(er) solution is to buy the awesome mystic heat reflective rashguards/bodysuits, they work awesome. I have saved many a riders day by lending mine out on the beach.

  • neven

    Medlem
    22 december, 2008 vid 07:57

    Håller med SkånePaul att det är ju inte tiden i vattnet som är jobbigt, utan det där med att byta om efteråt i 4 grader och 15 m/s. Jag gillar att man kan ha vilka kläder som helst under och sen bara ta av sig dräkten och köra hem. Jag går i starka funderingar att göra en James Bond och köra i smoking under och sen gå på cocktailparty efter en schysst session… Men visst blir man lite klumpigare i en torris.

    Är det för övrigt någon som har kört med NPX dräkten ännu?

  • skejtar_henke

    Medlem
    22 december, 2008 vid 12:02

    Jag har provat torrdräkt bara kort och gillade det inte alls.. Det var dock en pyro och dom nya är säkert bättre. Men jag tycker att det känns som att åka i plastpåse. Men blir klumpig och selen sitter ju inte plats direkt.
    Jag förespråkar våtdräkt om du ska surfa och torrdräkt om du ska stå på stranden och snacka skit.

  • skanepaul

    Medlem
    22 december, 2008 vid 12:37

    Men jag står mest och snackar skit!

    Fan, jag såg nån dansk köra i en GUL dräkt och han kunde slänga in några mobes m.m. så, så jävla klumpiga kan dem ju inte vara.

    Hur är Mystics??

  • neven

    Medlem
    22 december, 2008 vid 12:45

    Jag har Mystics. Tycker den är helt ok. Har inte bytt muddar på den fast jag haft den i 3 år och de funkar än. Men jag har inte mycket att jämföra med iofs.

    Men visst, tokkraschar man mycket under en session så kommer den in lite vatten så att man är fuktig kring nacken efteråt.

  • hengo

    Medlem
    22 december, 2008 vid 14:14

    xcel…. för fan

  • larssa

    Medlem
    22 december, 2008 vid 15:31

    Har kört i både en gammal Pyro o våtdräkt. Fördelen med Torrdräkt e som flera skriver just när man byter om, men nackdelen e att man känner sig klumpig. Sedan e det ju ingen hit om det skulle bli en reva i den, men det e nog iof inte någon större risk. Nu kör jag i våtdräkt o har tillgång till varmvattendusch o omklädning inomhus =)

  • skotten

    Medlem
    22 december, 2008 vid 18:00

    this years mystics are totally different from last years.. they were not 100% breathable all over last year, this year they are.. generally they are a lot lighter on the body than certaintly the pyro and definately the gul.

  • topy

    Medlem
    22 december, 2008 vid 19:33

    Kör en Gul och är otroligt nöjd, tycker inte als man känner sig klumpig, iallafall om man inte ska köra urkrokat och köra dubbla handelpss hela tiden, vilket man inte gör så ofta på vintern. Man kan ha påsig dubbla fliströjor om det blir för kalt eller om man är frusen. Man kan anpassa klädseln, det är stort plus med torrdräkt. Kör en gammal Mystic torris med, den är ok men gillar Gulen mer.
    Kör med en gammal stor Cabrinha sele som kan glida upp men är lätt att dra ner ( kör med den löst ) Trycker inte någonsans – troligen för man har så mycket kläder under.
    MVH Toams

  • skejtar_henke

    Medlem
    22 december, 2008 vid 21:07

    @SkånePaul 522364 wrote:

    Men jag står mest och snackar skit!

    Fan, jag såg nån dansk köra i en GUL dräkt och han kunde slänga in några mobes m.m. så, så jävla klumpiga kan dem ju inte vara.

    Hur är Mystics??

    Nja det är väl mest min personliga åsikt. Klart du kan göra tick i dom. Men inte rikigt in grej. Dom som har kört mystics har jag bara hört bra grejor om…
    Dessutom är ju Kent jävligt bra att ha att göra med…

  • skanepaul

    Medlem
    22 december, 2008 vid 21:14

    Ja vi får väl se hur jag gör, men jag är definitivt sugen. Synd dem ska vara så sjukt dyra bara… 🙁

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nå, torrdräkt??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.