Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nå, torrdräkt??

  • magnush

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 17:52

    @hengo 522372 wrote:

    xcel…. för fan

    Min gamla torris är kass. Det verkar vara rätt många som rekomenderar xcel 654 även på andra forum. Tänkte dock ändå komplettera med en shorty till sommaren och frågan är då:
    Funkar det att dra på en shorty under en mystic 5/3a eller blir det för klumpigt? och om det funkar, finns det ngn bra shorty som inte är för tjock till det?

  • tomp89

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 19:00

    Vad sägs om att prova NPX:s nya… lucifer…verkar rätt cool iaf^^

    DA LINK:http://www.surfers.se/Pages/tv.aspx?ID=0&playid=12820081127.flv&widescreen=True

    PEACE

  • sourra

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 19:05

    @Tomp89 529154 wrote:

    Vad sägs om att prova NPX:s nya… lucifer…verkar rätt cool iaf^^

    DA LINK:http://www.surfers.se/Pages/tv.aspx?ID=0&playid=12820081127.flv&widescreen=True

    PEACE

    Den har varit uppe för diskussion en del tidigare. Sök och finn.

  • tomw

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 20:33

    Har en 2 år gammal mystic

    ++Mindre klumpig och mer rörelsefrihet än våtdräkt.

    ++Trycker inte på bröstkorgen och lättare att andas.

    + varmare i och efter

    – skitkallt om man är i vattnet (allt luft trycks bort)

    – halskragen trycker på strupet

    – dyrt

    – man ÄR blöt -svettig under- kör med polyprrp underställ+fleece och det är ok- men jag måste byta direkt efter- men är bättre trots allt.

    — känslig muddar- en gick sönder (mitt fel) kostade 1200:- fixa

  • sourra

    Medlem
    7 februari, 2009 vid 23:57

    @TomW 529165 wrote:

    Har en 2 år gammal mystic

    ++Mindre klumpig och mer rörelsefrihet än våtdräkt.

    + varmare i och efter

    – När man ligger i vattnet är man mindre rörlig än med våtdräkt

    – Ligger man en stund i vattnet blir man kallare än med våtdräkt

  • tomp89

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 09:24
    sourra;529156 wrote:
    Den har varit uppe för diskussion en del tidigare. Sök och finn.

    Brukar vara så med mig… jag e galet impulsiv…skriver först kollar sedan =D

  • johnk

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 09:34

    @skotten 522304 wrote:

    yeah thats true.. and the breathable suits are nice.. but.. as Pjot said in another thread, its super important that you ask yourself what happens if you are far out and it gets torn..

    anyone here tried swimming in clothes? its a fair argument.

    The cheap(er) solution is to buy the awesome mystic heat reflective rashguards/bodysuits, they work awesome. I have saved many a riders day by lending mine out on the beach.

    skotten, varför simmar du när du har en kite och bräda? 😉
    fast det ligger helt klart en poäng i att ett enda hål gör dräkten oanvändbar, så även om fler saker ska gå fel för att man ska hamna i sjö-nöd så måste man iaf laga dräkten innan nästa session.

    använder man hälstroppar eller boot så behöver man inte tänka på att få upp fötterna till brädan om man har luft i dräkten heller… oftast.

    Några kommentarer på vad ni andra skriver:
    : det är bökigt när man behöver byta muddar och så, men det blir inte dyrt om man gör det själv.
    : det är inte kallare att ligga i vattnet med torrdräkt än våtdräkt om man bara har tillräckligt med kläder under. bara ett underställ räcker inte då.
    : håller med om att halsmudden trycker just på struphuvudet. det är obehagligt, men man vänjer sig.
    : selen glider lättare på min torrdräkt än på våtdräkten, men det går säkert att fixa med nån detaljlösning. har ju inte med konceptet torrdräkt att göra.

    sammanlagt så gillar jag torrdräkt för att det är varmare. speciellt på land och när man inte håller igång fysiskt. har inte testat de nya “supervarma” våtdräkterna, men mjersen kan ju köra bar överkropp när det är 15 grader i vattnet så jag litar inte på honom 😉 jag testade en 6/4mm i höstas och jag tyckte rörligheten var sämre i den än i min torrdräkt faktiskt.

  • huber

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 11:03

    Tjena Paul!

    Jag har tidigare kört Pyron och visst e det gött att bara dra av och sätta sig i bilen. Om man kör i förhållanden som du har på sydkusten så tycker jag inte att den lämpar sig alls. Om den går sönder så har du inte lång stund på dig att ta dig iland innan du e rökt. Som tidigare inlägg påpekat så blir den ruskigt kall om du blir liggande i vattnet en längre tid.

    Jag kör idag Xcel 654 och den är sjukt smidig för att vara såpass tjock samt att den är riktig riktigt varm. Enda nackdelen med den är att man går in via halsen och den kan vara lite lurig att komma ur i början. Dock så har Oneil en liknande dräkt med kjedja bak.

    Bifogar bild från vågsurf förra helgen 2h i vattnet utan problem. Oftast är man så varm i kroppen när man kommer upp att ombytet inte är några problem.

    Mitt råd är att välja mellan Xcel, Oneil, Rip Curl och Billabong.

    Vi ses!

  • skanepaul

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 12:32

    Tack för tipset mannen!

    Och apropå bilden: Ni är fan inte kloka! 🙂

    Ta det lugnt!

  • skotten

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 15:28

    hahaha Huber, you hardly surf so you dont get to make any comments…

  • skejtar_henke

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 17:56

    Frågan är om inte Huber surfa mer i sina dagar än vad du gjort…. 😉

  • mackan

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:20

    Skit i det Levin. Tror inte det är något för dig. Tänker själv slå till på en Mystic Cure inom kort, 5/3 med cross-tech (finns 6/3 oxå), ny huva och Mystic Blade på tassarna. Tror lätt man klarar sig fr o m 1 mars i det kittet, kanske hela året. Mina sår har förhoppningsvis läkt ihop tills dess. Ska sälja Xcel 6/5/4 och köra med Mystic Cure som varmaste dräkt tänkte jag. Lite chansning men det får det va värt.

  • a-holm

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 19:36

    Jag har också funderat på dräkter.

    Vilket kitt funkar bäst? 6/5/4 är vell så varm att man måste ha en till mellan den och shortyn?

    Dom nya 5/3 och 4/3orna är så varma nu att man klarar sig bra på dom om man inte ska ut när det är snöstorm.

    Var någon hittat bra deals på dräkter?

  • skanepaul

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 21:19

    Tja, jag har väl kanske gett upp tankarna men det hade varit nice att va torr så är det bara.

  • skotten

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 22:53

    @skejtar_henke 529299 wrote:

    Frågan är om inte Huber surfa mer i sina dagar än vad du gjort…. 😉

    haha coming from the leading authority on winter riding!! hahaha…. was it cold at the indoor skatepark today man?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nå, torrdräkt??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.