Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon 90kg som kör 66-68l vågis?

  • ola-h

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 09:45

    NIKKE: kolla efter an Acid 80 som Tiki säger. Jag tror svårligen att en mindre bräda skulle vara bättre för dig ens i nukleära förhållanden.

  • dr-masse

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 09:57

    Även RRDs “Hardcore” brädor är ju kända för sin kontroll, vilket jag bara kan hålla med om.

    Ett litet tips, och håller med Ola helt, kan knappt se (seglingsbara…) förhållanden framför mig då en 90 kg + person inte kan köra med en 80-liters bräda som har bra kontroll och lugn gång…

  • nikke

    Medlem
    10 oktober, 2009 vid 09:45
    Ola H.;582086 wrote:
    NIKKE: kolla efter an Acid 80 som Tiki säger. Jag tror svårligen att en mindre bräda skulle vara bättre för dig ens i nukleära förhållanden.

    Då blir det 80 l nästa köpprojekt då! :cool2:

  • nikke

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 16:26
    Ola H.;582086 wrote:
    NIKKE: kolla efter an Acid 80 som Tiki säger. Jag tror svårligen att en mindre bräda skulle vara bättre för dig ens i nukleära förhållanden.

    En liten fundering, jag vet jag har många funderingar…hehe. Går det att ok köra med 3.7 till min kode 09 fastän rekommendationerna är 4.0 – 6.0? Och mindre än 3.7 kan man väl också glömma? Då gäller en mindre bräda förmodligen!

  • alexasu

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 17:06

    jag kör 3.8 på min goya wave 84 utan problem, tror det är lättare att stretcha segelregistret neråt om man är tung. ligger själv på 98 kg eller nåt sånt.

  • nikke

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 17:19
    alexasu;584010 wrote:
    jag kör 3.8 på min goya wave 84 utan problem, tror det är lättare att stretcha segelregistret neråt om man är tung. ligger själv på 98 kg eller nåt sånt.

    Gött, man har ju 370mast så det är ju bara 3.7 som fattas då! 🙂 Du har inte testat längre ner i segelregistret än 3.8?

  • doc

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 17:39

    Jag håller med. Lättviktare kan köra ett segel större än specen utan besvär, medan tungviktare kan köra ett segel mindre, enligt eget och kompisars experimenterande.
    Självkör jag överriggad 3,7 utan besvär på 55,5 bred nästan 80-liters bräda. Väger drygt 80. Planerade att skaffa en 3,3 och köra på samma bräda men tror inte det behövs eftersom mina nya Manic HD i småstorlekar verkar tåla mer vind. Att växla till mindre fena kan vara det som gör skillnaden mellan survival eller njutbar segling.

  • alexasu

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 17:40

    nope, minsta seglet jag har. ser heller ingen anledning att skaffa mindre, det kommer fram absolut max 2 ggr per år. (edit: om man är hemma i sverige alltså)

  • nikke

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 17:54
    Doc;584014 wrote:
    Jag håller med. Lättviktare kan köra ett segel större än specen utan besvär, medan tungviktare kan köra ett segel mindre, enligt eget och kompisars experimenterande.
    Självkör jag överriggad 3,7 utan besvär på 55,5 bred nästan 80-liters bräda. Väger drygt 80. Planerade att skaffa en 3,3 och köra på samma bräda men tror inte det behövs eftersom mina nya Manic HD i småstorlekar verkar tåla mer vind. Att växla till mindre fena kan vara det som gör skillnaden mellan survival eller njutbar segling.

    En mindre fena kanske skulle vara nått och 3.7 då kanske. Tack för tipset!

  • nikke

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 17:56
    alexasu;584015 wrote:
    nope, minsta seglet jag har. ser heller ingen anledning att skaffa mindre, det kommer fram absolut max 2 ggr per år. (edit: om man är hemma i sverige alltså)

    Det är väl så, under 3.7 så blir det sjukt få dagar men samtidigt så när det blåser apa vill man ju inte stå på stranden heller. Men ska kolla på en 3.7 som minsta segel. Tack för tipset du med!

  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 18:59

    Det är komplext. Å ena sidan vill du inte vara för överriggad om brädan redan är lite stor för vindstyrkan. Du vill helt enkelt inte ha allt för mycket sjå med segelhanteringen eftersom du måste kunna “hålla i” brädar. Men å andra sidan vill du inte heller vara underriggad. Jag skulle säga att det är just vid “low power-seglingen” med litet segel som man mest känner att seglet egentligen är för litet för brädan. Det blir liksom inte tillräckligt mer nedåttryck.

    Men om du har bra med power i 3.7:an fast ändå inte helt over the top så tror jag det kan funka helt OK.

  • nikke

    Medlem
    17 oktober, 2009 vid 19:29
    Ola H.;584037 wrote:
    Det är komplext. Å ena sidan vill du inte vara för överriggad om brädan redan är lite stor för vindstyrkan. Du vill helt enkelt inte ha allt för mycket sjå med segelhanteringen eftersom du måste kunna “hålla i” brädar. Men å andra sidan vill du inte heller vara underriggad. Jag skulle säga att det är just vid “low power-seglingen” med litet segel som man mest känner att seglet egentligen är för litet för brädan. Det blir liksom inte tillräckligt mer nedåttryck.

    Men om du har bra med power i 3.7:an fast ändå inte helt over the top så tror jag det kan funka helt OK.

    Ok, tack så mycket för förklaringen. Ska fundera på detdär med 3.7 och 86 l.

  • ben-game

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 08:51

    Hej,

    I’m 90kg and sail a 78l naish wave and use 4.5 / 4.7 / 5.4

    this year i have been out loads!

    its not worth going out otherwise!

    really looking forward to a bit day soon!!!:cool2:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon 90kg som kör 66-68l vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.