Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har erfarenhet av knäskador?

• gh0st

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 14:18

@banjo69 419899 wrote:

ääääh för fan sluta syta… kom tillbaks när du har typ en sådan bild som jag har ;).. No toeside för mig.. och nu är det typ 9 månader sen.

Annars tycker jag du skall gå till en sjukgymnast så att du får någon som håller koll på ditt knä och får korrekta övningar..

Jag fick en märgspik jag med. Fast jag har tre skruvar där nere. thi hi.

• eddman

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 18:44

mitt knä knakar numera när jag går varje gång jag böjer på knät. läkaren sa att det var överansträngning o så fick jag lite rehab övningar att göra. tror att all kitning från året är boven i dramat… ¨/

• petter-wilander

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 19:32

Hej

Du har nog fått fullt med tips. Kan dock tillägga att MUSKLERNA kring knät är den enskilt viktigaste faktorn för stabiliteten. Således är rehab helt rätt, kom dock ihåg att skaderisken ökar när dina muskler blir trötta.

Lycka till, Petter

• zilversurfarn

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 21:32

JBI och Petter har helt ratt. Efter en ledbands/ligamentskada ar den sk passiva stabiliteten nedsatt. Du behover nu langsamt trana upp den aktiva stabiliteten (muskulaturen) och koordinationen. Tejpning kan vara bra for att stabilisera knat for att undvika sidovackling. Skicka ett PM om du vill ha ett tips på en bra sjukgymnastkollega i Varberg eller vill ha tejpningstips. Bra sporttejp hittar du billigast pa http://www.skadebutiken.se. Lycka till!

• blackadder

Medlem
    5 oktober, 2007 vid 14:52

Tack allihopa. Jag får satsa på att träna ben i vinter då. Petter har en bra poäng med att skaderisken ökar när musklerna är trötta. Detta är ju nåt man jämt skiter i när man kajtar. Man kör tills vinden eller man själv dör. Tack altså för era fina tips.

• banjo69

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 11:28

@gh0st 419913 wrote:

Jag fick en märgspik jag med. Fast jag har tre skruvar där nere. thi hi.

aaaaah hmen fick du behålla metallet.. SJälv är man inbookad för renovering kring jul då allt ska ut!!!.. Hoppas de vet vad de gör!!

• simoneburgess

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 11:54

@Blackadder 420122 wrote:

Tack allihopa. Jag får satsa på att träna ben i vinter då. Petter har en bra poäng med att skaderisken ökar när musklerna är trötta. Detta är ju nåt man jämt skiter i när man kajtar. Man kör tills vinden eller man själv dör. Tack altså för era fina tips.

Lyssna på Petter. Han är blivande läkare, och alla läkare och sjukgymnaster jag gått till med mitt knä har gett mig samma råd.

Problemet är väl bara att stärka musklerna, mao anstränga knäet, när det är skadat kan ge mer skada. En ond cirkel: SÅ länge ditt knä är skadat är det svårt att förstärka stabiliteten..

Så gymnastisera försiktigt och känn efter. Lyssna inte på sjukgymnasterna blint. Ibland känns det som de ordinerar gymnastik mot allt i alla väder. Mensvärk? Gymnastisera! Taskig ekonomi? Gymnastisera!

• debkausf

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 14:46

hörde att svartrot ska va bra

• blackadder

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 15:00

Å jag hörde att man skulle springa ut i skogen iförd endast ett nyponblad å springa 6 varv moturs runt ett lärkträd när tuppen har galt 3 gånger…

• blackadder

Medlem
    20 november, 2007 vid 20:18

Jaha. Nu har knät blivit bra och tänkte ge en liten kort summering av vad jag gjort så att andra kan få nytta av det: De första 3-4 veckorna körde jag jäkligt lätt på gym; knäböj utan vikter, benspark med lätta vikter och curls med aslätta vikter (detta var den övning som gjorde lite ont i början). Stretch var helt otänkbart i början. Sedan köpte jag ett knästöd (neoprenstrumpa typ). Senare har jag kunnat ”lassa” på lite vikter här och där och så har jag börjat träna vaderna mycket efter ett tips från en fotbollsspelare med samma problem. Jag har också kunnat stretcha. Totalt har det tagit 8 veckor att bli bra (det känns lite fortfarande).
    Tack till alla som gett tips (in particular skotten: it would have taken a lot longer to recover without your tip about socks!).

• debkausf

Medlem
    20 november, 2007 vid 21:13

awsome! Får man se dig på drickat på lördag?

• gh0st

Medlem
    20 november, 2007 vid 21:30

@banjo69 420852 wrote:

aaaaah hmen fick du behålla metallet.. SJälv är man inbookad för renovering kring jul då allt ska ut!!!.. Hoppas de vet vad de gör!!

Ja, jag ska ha skrotet i minst 2 år. Men dom sa att det lika väl kunde vara kvar resten av livet, ser inte fram emot att ta ut det om jag ska vara ärlig, gjorde fan nog så ont att stoppa in skiten =) Men lycka till.

• blackadder

Medlem
    21 november, 2007 vid 06:45

@debkåusf 429777 wrote:

awsome! Får man se dig på drickat på lördag?

Det vet man aldrig.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Någon som har erfarenhet av knäskador?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.