Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har ett North ICE 5.7 -06 ?

  • Någon som har ett North ICE 5.7 -06 ?

    Publicerad av xhib på 11 augusti, 2007 vid 07:45

    Jag köpte ett sånt av Keppler i vintras. Jag har inte börjat använda det förrän nyligen och då upptäckte jag att märkningen i seglet för nedhal (VTS) och hängselelinor (HTS) sitter på fel ställen. Jag har reklamerat det hos Keppler och de har kontaktat North men det verkar ta tid.

    Därför skulle jag vara tacksam om det är någon som har ett likadant segel som skulle kunna mäta upp och berätta var VTS och HTS märkena egentligen skall sitta.

    kamaaina svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • jomensaatt

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 07:58

    Liten undran? Vad har du för mast?
    Jag har också ett par Northsegel och HTS markeringen sitter ~3cm för långt fram på seglet. Onte mycket att bry sig om såvida man vet om det.

    Saken jag funderar på är om det kan ha att göra med masten? North sägs vara mastkänsliga segel där bara deras egna master ska vara rätt, men jag kör på FIbersparmast till mina segel. Har man dessutom SDM-mast till RDM-segel eller vise versa så påverkar det också ett par cm på nedhalet och troligen på HTS markeringen.

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 10:52

    Kör man inte med rätt North-mast kan man knappast räkna med att VTS eller HTS märkningen skall stämma.

    Exempel – när jag kör RDM på mina Simmer så är det lätt 2-4 cm mer nedhal, och som ett resultat av det i stort sett lika mycket mer uthal jämfört med SDM-mast (SC&). Även hängseltampar har åkt bak ett snäpp med RDM.

    Märkning i all ära, men se det mest som ett visuellt hjälpmedel att utgå från. Seglet funkar väl?

  • xhib

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 16:44

    Jag kör med Northmaster så det är inte det som är problemet. Seglet är verkligen felmärkt, Keppler höll med om det. HTS sitter ca 7-8 cm för långt bak. VTS sitter mellan 1:a och 2:a lattan istället för mellan 2:a och 3:e där den skall sitta.

    Seglet funkar i och för sig, men när man är van med trimmarkeringarna från sina andra North-segel så är det irriterande. Jag är van vid att få inställningarna helt rätt direkt. Det är mycket därför jag hitills bara kör med North.

  • jomensaatt

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 16:48

    Okej, ja i detta fall lät det ju som de faktiskt var felaktiga… Har inte Rambo Ice i 5,7? Fast det kanske är -07or? PMa honom.

  • ola_p

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 18:18

    @dr Masse 404510 wrote:

    Kör man inte med rätt North-mast kan man knappast räkna med att VTS eller HTS märkningen skall stämma.

    Exempel – när jag kör RDM på mina Simmer så är det lätt 2-4 cm mer nedhal, och som ett resultat av det i stort sett lika mycket mer uthal jämfört med SDM-mast (SC&). Även hängseltampar har åkt bak ett snäpp med RDM.

    Märkning i all ära, men se det mest som ett visuellt hjälpmedel att utgå från. Seglet funkar väl?

    Det där med RDM vs. SDM är lite olika ibland har jag lagt märke till. Min 5.7a behöver mera nedhal och uthal på en SDM, trots att man tycker det borde vara tvärtom.

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2007 vid 20:32

    @Ola_P 404578 wrote:

    Det där med RDM vs. SDM är lite olika ibland har jag lagt märke till. Min 5.7a behöver mera nedhal och uthal på en SDM, trots att man tycker det borde vara tvärtom.

    Intressant, har faktiskt aldrig upplevt det. Men inte riggat sådär jättemycket på RDM. Vad ere för master?

    Jo, den där North-markeringen verkar ju sitta lite tokigt.

    Vågar man skriva att det kan vara nackdelen med att handla från Tyskland – ibland är det najs att kunna kolla prylarna själv innan första åket… :tongue:

    (japp, jag är en känd surfbutiksförsvarare, men vad fasen!)

    Nåja, nytt ICE borde du ju kunna få om det sitter sådär fel. Om inte annat för rätt andrahandsvärde, ah!

  • kamaaina

    Medlem
    12 augusti, 2007 vid 19:33

    Hade samma prblem med ett segel jag köppte på keppler för några år sedan. Inga av måtten eller angivelserna för var “mittpunkten” för hängselelinorna skulle sitta stämmde. Då körde jag faktiskt med en North mast med rek. längd o styvhet…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har ett North ICE 5.7 -06 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.