Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har provat Camaro-handskar?

  • bicless

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 06:06

    Ej provat camaro men ca 30 olika modeller från Ion, Mystic, Atan/scorpio, xcel mfl. För för vindsurfing krävs tunn handske i greppet och bra grepp, dvs gärna tunnare materian på insidan typ amara. Alla stora våtdräkts tillverkare har en sådan variant, de funkar bra. Problemet är att de inte värmer superbra men funkar halvkalla dagar. Om det skall funka kallare dagar så krävs tjockare handske och man kan inte använda amara i greppet längre då det har för dålig värmeisolering. Men på tjockare i neopren får man istället uselt grepp och kramp. Det löser vissa typ Mystic, Ion, Dakine med att förböja dem så blir greppet lite bättre. Dessa modeller är särskilt framtagna för vindsurf eftersom väldigt få andra sporter har samma krav på att under löngre tid kunna hålla väldigt hårt i ett rör. Så många av de förböjda funkar hyfsat, dakine är en av de som funkar bäst, synd de inte lyckas göra den helt tät. Mystic har en ny förböjd variant av Jackson glove som är tät, jag har inte hunnit testa den ännu men de lanserar den just med vindsurf i åtanke. Ingen lätt nöt att knäcka att ta fram bra vindsurfhandskar, alla tillverkare vill men man har fysiken mot sig.

  • styret

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 19:10

    Jag tycker det känns som att ingen tillverkare (jag har inte provat ION) verkar ha lagt supermycket R&D på sina vindsurfinghandskar. Det kanske är förståeligt då vi som surfar mycket under vintern är rätt få så ekonomin kanske är svår.

    Själv har jag under senaste vintrarna labbat med att tillsätta grepp med remspray inuti olika handskar och tycker det gör en jävla skillnad. Det går att ha väldigt mycket mer material i handen än vad jag tidigare trodde när handsken och handflatan är en enhet.

    I år tänkte jag plocka ur greppet ur ett par dakine, klippa upp en 5mm rip-curl vågsurfhandske, sy och limma dit greppet i handsken och köra remspray på in och utsida. Även om greppet inte är jättevarmt så lär tjockare neopren runt handen göra mycket till. När jag vågsurfar med dom handskarna i januari så värmer det om händerna.

    Kanske även provar ett par camaro även om dom verkar lite tunna för riktig vintersegling.

  • dr-masse

    Medlem
    7 oktober, 2015 vid 12:52

    Ja, det måste gå att göra ganska mycket bättre.

    Det där med grepp är en bra tips. Har själv kört med surfvax för kallt vatten i handskarna, funkade över förväntan måste jag säga.Burkar med handbollsklister har även sett på lokala bryt under den kallare delen av året, funkar det också men löser upp sig efter ett tag.

  • jeppepeppe

    Medlem
    11 oktober, 2015 vid 07:10

    Bra tips det där med att öka på greppet. Turfvax har man ju tillgängligt, så det blir till att prova framöver. Ska även ta och köpa mig ett par Camaro 0,5mm för att köra höst/vår, återkommer med hur de funkar

  • steffo

    Medlem
    2 januari, 2017 vid 20:53

    Blev det något test med Camaro handskarna?
    Själv provade jag dessa med en öppen handske över och handbollsklister på insidan. Kanske inte den allra varmaste men väldigt bra grepp. 7 grader i luften och 4 i vattnet när jag provade.
    109.0400LP-Screen-RGB-01.jpg

  • jeppepeppe

    Medlem
    8 januari, 2017 vid 19:21

    Tjena!

    Tyvärr slet det sig med de tunna (0,5mm) handskarna. Var slut i min storlek och leverantören skulle inte få in några nya. Försökte hitta via utländska leverantörer också, men samma resultat där. Så till slut blev det ett par nya CWM kletas in med surfvax. Får fortsätta jakten när dessa har havererar…

  • sundheden

    Medlem
    8 januari, 2017 vid 21:45

    Jag har gjort tre modifikationer på mina DaKine Mittens som gjorde stor skillnad.
    1) Limmat sömmar mellan material i handflatan och vantens neopren.
    2) 1.5 liters PET-flaska som fått töja ut för underarmen.
    3) Skurit bort ca.3-4cm av delen som går upp mot underarmen.

    Tredje advent var det 0-1 grader i luften och 3-4 i vattnet, klarade mig 1.1/2 timma innan jag vek mig.

    Jag tycker greppet är ok ändå, jag har har verkligen övat på att få ner allt tryck via hängselen, väldigt svårt men skönt när jag fått till all justering bra så jag kan vila både framhand och bakhand.

    På min torrdräkt från Mystic har jag kapat gummi-muddarna med ca.2cm för att de inte ska trycka så hårt, de håller tätt ändå.

  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2017 vid 12:32

    Bra moddat. Men kan verkligen rekommendera att testa med mjukt surfvax på insidan av handsken (CWM) för bättre grepp. Gör stor skillnad, mycket mer än man tror, för både ork och mindre stas.

    @Sundheden 742706 wrote:

    Jag har gjort tre modifikationer på mina DaKine Mittens som gjorde stor skillnad.
    1) Limmat sömmar mellan material i handflatan och vantens neopren.
    2) 1.5 liters PET-flaska som fått töja ut för underarmenarmen.
    3) Skurit bort ca.3-4cm av delen som går upp mot underarmen.

    Tredje advent var det 0-1 grader i luften och 3-4 i vattnet, klarade mig 1.1/2 timma innan jag vek mig.

    Jag tycker greppet är ok ändå, jag har har verkligen övat på att få ner allt tryck via hängselen, väldigt svårt men skönt när jag fått till all justering bra så jag kan vila både framhand och bakhand.

    På min torrdräkt från Mystic har jag kapat gummi-muddarna med ca.2cm för att de inte ska trycka så hårt, de håller tätt ändå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har provat Camaro-handskar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.