Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har resplaner i vinter?

  • goose

    Medlem
    12 januari, 2018 vid 16:01

    Passa på även dyka om du har dykcert eller kanske ta ett om du inte har ett. Bonaire är känt för sin dykning. Jag var där för några år sedan och det var helt underbart att varva dyk med surf. Bodde på östkusten, tog ett dyk på morgonen, stack och surfa på eftermiddagen. Kan inte bli en bättre semester, och hälsosam också!

    • Detta svar ändrades 6 år, 3 månader sedan av  goose.
  • mrquality

    Medlem
    12 januari, 2018 vid 18:13

    Vad kul! Hoppas det blir vindsurf varje dag 😉
    Ska du tar med egna grejer? Såg att KLM tillåter upp till 3mt som bagage.

  • sundheden

    Medlem
    12 januari, 2018 vid 19:34

    Passa på även dyka om du har dykcert eller kanske ta ett om du inte har ett. Bonaire är känt för sin dykning. Jag var där för några år sedan och det var helt underbart att varva dyk med surf. Bodde på östkusten, tog ett dyk på morgonen, stack och surfa på eftermiddagen. Kan inte bli en bättre semester, och hälsosam också!

    Tyvärr har jag inget cert men gillar att snorkla så jag hoppas de möjligheterna finns nära till hands.
    Med lite tur kanske jag kan snorkla utanför mitt boende, jag kommer kunna ta 15 kliv och sen ett morgondopp i havet. =)

    Vad kul! Hoppas det blir vindsurf varje dag 😉 />
    Ska du tar med egna grejer? Såg att KLM tillåter upp till 3mt som bagage.

    Ja jag hoppas på massvis med vind. =) De har upp till 8.6 vid uthyrningen och det lutar faktiskt mot att jag hyr. Det blir i bästa fall 12 dagar surf. Annars är ju KLM riktigt bra att flyga med när man ska ta med sig vindsurfingutrustning.

  • sundheden

    Medlem
    27 januari, 2018 vid 12:38

    Fan… lite jobbigt när de inte svarar på e-mail på Jibe City… blir svårt att hyra grejer då!
    (vanligtvis är det dyrare att hyra på plats, om grejer finns tillgängliga ens)

    Så det kanske blir att släpa med egna grejer ändå… Att åka till Bonaire utan att vindsurfa är ju inget annat än katastrof!

    Ni som varit vindsurfat där… Hur hårt kan det blåsa vissa dagar?
    För blåser det 13-15 m/s så är det jäkligt kämpigt med min Futura 114… Då kanske det är läge att släpa på 2 brädor… Min mindre är en Starboard Kode Freewave 94. (min vikt: 75kg)
    Hur många segel är lämpligt att ta med?
    Jag har freerace i form av Severne OverDrive 8.6, Turbo 7.5 och 6.5, freeride-seglet Unit på 5.5.
    (har ända ner till 4.2 men lär aldrig bli aktuellt där kan jag tro.)

    Tacksam för svar!

    / Stefan

  • kele

    Medlem
    27 januari, 2018 vid 17:47

    Hej

    Jag satt också och väntade på svar men jag ringde och snackade med dom. Finns ju också http://www.bonairewindsurfplace.com/ precis bredvid.

    Jag körde 5,5 en dag annars varvade jag mellan 6,5 till 7,5. Snorklingen är magisk, finns hur många ställen som helst.

    Kele

  • mrquality

    Medlem
    27 januari, 2018 vid 20:07

    Fan… lite jobbigt när de inte svarar på e-mail på Jibe City… blir svårt att hyra grejer då!
    (vanligtvis är det dyrare att hyra på plats, om grejer finns tillgängliga ens)

    Så det kanske blir att släpa med egna grejer ändå… Att åka till Bonaire utan att vindsurfa är ju inget annat än katastrof!

    Ni som varit vindsurfat där… Hur hårt kan det blåsa vissa dagar?
    För blåser det 13-15 m/s så är det jäkligt kämpigt med min Futura 114… Då kanske det är läge att släpa på 2 brädor… Min mindre är en Starboard Kode Freewave 94. (min vikt: 75kg)
    Hur många segel är lämpligt att ta med?
    Jag har freerace i form av Severne OverDrive 8.6, Turbo 7.5 och 6.5, freeride-seglet Unit på 5.5.
    (har ända ner till 4.2 men lär aldrig bli aktuellt där kan jag tro.)

    Tacksam för svar!

    / Stefan

    Stefan har du testat någon gång att köra futuran med 13-15 m/s ?

  • sundheden

    Medlem
    28 januari, 2018 vid 03:50

    @mrquality
    Ja den har jag kört flera gånger uppåt 15 m/s och för ett år sen uppåt 19 m/s totalt överriggad med 5.5, höll inte på att komma tillbaks till stranden… För mig är den brädan för stor i sådana förhållanden.

  • levieux

    Medlem
    28 januari, 2018 vid 09:28

    Kul med Bonaire @sundheden! Hade varit ännu bättre om vi hade kunnat resa tillsammans men så är det.

    Förstår inte det där med att ta med egna grejer (förutom priset). Halva behållningen med resan är just att få prova på andra grejer.

    Jag har inte hyrt grejer än. Tänkte ta på plats men du säger att det blir dyrare än att boka i förväg.
    Dunkerbeck har just öppnat ett eget ställe bredvid Jibecity. Inte direkt billigt men det går nog att förhandla…

  • mrquality

    Medlem
    28 januari, 2018 vid 10:56

    @mrquality
    Ja den har jag kört flera gånger uppåt 15 m/s och för ett år sen uppåt 19 m/s totalt överriggad med 5.5, höll inte på att komma tillbaks till stranden… För mig är den brädan för stor i sådana förhållanden.

    Ok. Hade tänkt att man kunde köra lätt med en 114lt i 15m/s. Eller kanske det känns så lite för mig som kör en större bräda. Iaf vill inte spåra ur din tråd. Om en månad blir dags för dig att åka till Bonaire ☺👍😎

  • sundheden

    Medlem
    28 januari, 2018 vid 12:06

    Nu har jag äääntligen fått ett mail från Jibe City men de kan bara “erbjuda” mig 10 dagars uthyrning, vad det betyder vet jag inte. Om de missuppfattat mig (vill ha 12 dagar), eller om det är fullbokat (märkligt för de har tidigare sagt att det räcker gott och väl att boka en månad i förväg).
    + Jag har inte fått svar på vad deras extraförsäkring täcker. Orkar inte vänta 3 dagar till på nästa svars-mail.
    Jag får ta och ringa istället…

    @LeVieux Ja det är väldigt synd men inget klickade de datumen. Upptagen 2 första helgerna i februari, hittade inget billigt boende osv.
    Det är framförallt skönt att slippa rigga upp och rigga ner och släpa alla grejer till beachen varje dag.

    @mrquality
    Jag väger nära 20 kg mindre än dig också så våra val av brädor blir naturligtvis väldigt olika. =)

  • sundheden

    Medlem
    28 januari, 2018 vid 13:45

    Jag skulle precis ringa när jag fick svar på e-mail… Allting kirrat å klart.
    De skrev att de tänkte jag ville ha 10 dagar istället så jag kunde ta en break mitt i och vila/utforska ön och om jag ville surfa alla 12 kunde jag bara köra vidare.
    Jag gillar hur de tänker! =)

  • sundheden

    Medlem
    6 mars, 2018 vid 01:03

    En liten avrapportering från Bonaire.
    Tyvärr så har vinden verkligen inte varit med mig hittills.
    Jag är alltså här från 28 februari till 13 mars med möjlighet till vindsurfing 1-12 mars.

    Dag 1 var det bara svaga vindar så det gick att öva lite light wind tricks ett par timmar.
    Självklart var även denna den första dagen av det nya förbudet mot att flyga drönare i Lac Bay… Damn!
    Jag som har med min DJI Mavic Pro!
    https://www.instagram.com/p/Bf1tCJahtWV/?taken-by=steve_sundheden

    Dag 2 fick jag faktiskt planing till och från (mest till) på förmiddagen ett par timmar med Severne Fox 120 och Gator 8.0, Långt från fullt drag så det var att vara stadig på handen, tyvärr var 8.6 Turbo redan på vattnet. MEN jag planade mest ändå… Tills Oda-Johanne dök upp med iSonic (127) och Mach1 8.6. Växlade även några ord med henne.
    Eftermiddagen var det återigen light wind tricks.
    https://www.instagram.com/p/Bf1lTliBK92/?taken-by=steve_sundheden

    Dag 3-5 så dålig vind att jag turistat runt på Bonaire… trevligt i och för sig. =)
    https://www.instagram.com/p/Bf3rw81Bf0-/?taken-by=steve_sundheden

    Imorgon är det dag 6, alltså 6 mars så ska vinden börja tillta til leftermiddagen och öka allt eftersom så imorrn då jäklar! Följande dagar ska det bara öka för att bli uppåt kuling till helgen!
    Det är vad jag har väntat på!!! 😀

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som har resplaner i vinter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.