Senaste nytt Forums Vågsurfing Någon som har surfat Lerkil?

  • Någon som har surfat Lerkil?

    Publicerad av mes på 6 januari, 2010 vid 22:40

    Hej,
    Jag undrar om någon har testat att surfa i Lerkil (utanför Kungsbacka)? Det går en del vågor där när det blåser from 6-7 m/s men det är inga brytande men ganska fina. Jag skulle tro att det funkar med en stor bräda. Jag har aldrig stått på en surfbräda och vet inte hur “brant” vågface som behövs för en lonboard. Jag har kollat på surfarna i Lejet och blir inte riktigt klar på det här med vågorna. Det verkar oftast vara för korta vågor…i Lerkil rullar dom ganska länge men bryter inte.
    /Mes

    sanden89 svarade 14 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • davids

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 12:59

    Utan att ha sett eller varit i Lerkil kan jag väl säga att även små vågor BÖR vara surfbara med en longboard eller ännu bättre SUP. Beror ju också mycket på hur mycket tryck det är i vågorna, hur långt dem har färdats innan dem kommer “bryter” men värt ett försök om man har en SUP eller ordentlig longboard, for sure!

  • bohm

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 13:47

    Om dom inte bryter är det inte säkert att du kan paddla tillräckligt snabbt för att komma med dem med en longboard, men med en SUP och paddel går det säkert. I samband med att de börjar bryta bromsas de också upp.

    Vågface’et behöver inte vara särskilt brant, och vågen behöver inte vara speciellt hög eller kraftfull för att det ska gå att köra med en longboard, men du måste kunna få tillräckligt med hastighet för att komma med små, flacka vågor.

  • mes

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 16:23

    Tack för tipsen! SUP är för dyrt än så länge. Jag ska ut och kolla ordentligt nästa västvind.
    🙂

  • bohm

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 20:46

    sök på youtube, tex small wave surfing eller small wave longboarding, så får du en uppfattning om hur små vågorna kan vara.

    Men titta också på perioden, alltså hur långt det är mellan vågorna. Perioden säger mer om vågornas kraft än vad höjden gör. är det långt mellan vågorna är det mer kraft i dom.

  • dannep

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 22:56
    mes wrote:
    Tack för tipsen! SUP är för dyrt än så länge. Jag ska ut och kolla ordentligt nästa västvind.
    🙂

    Hör med Nemo på forumet om du vill testa Naish SUP… Ifall du inte redan provat!

    MVH

    Daniel

  • mes

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 08:42
    DanneP;597869 wrote:
    Hör med Nemo på forumet om du vill testa Naish SUP… Ifall du inte redan provat!

    MVH

    Daniel

    Nu har jag köpt en rookiesurfbräda… SUP blir hyrlek någon gång. 🙂

  • feddan

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 09:50

    Surfade Lerkil sensommaren 2008. Det blåste som satan!! Säkert runt kuling och rätt in i viken. Och nog går det att surfa, men det är en väldigt skyddad vik så vindriktningen måste vara rakt in i viken.

    Det är så sällan det funkar där att det är den senaste gången man kunnat surfa i Lerkil.

  • mes

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 08:13
    Feddan;609992 wrote:
    Surfade Lerkil sensommaren 2008. Det blåste som satan!! Säkert runt kuling och rätt in i viken. Och nog går det att surfa, men det är en väldigt skyddad vik så vindriktningen måste vara rakt in i viken.

    Det är så sällan det funkar där att det är den senaste gången man kunnat surfa i Lerkil.

    Haha…jag ser fram emot nästa kuling med rätt vinkel…;)

  • sanden89

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 22:29

    Har baten i lerkil sa nar jag kommer ehm fran OZ sa kor vi towin da det ar fint!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Någon som har surfat Lerkil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.