Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som testat Mistral Shift ??

  • Någon som testat Mistral Shift ??

    Publicerad av surfbulten på 8 januari, 2002 vid 07:01

    Tjena !
    Jag kör idag på en Mistral Classic 278 på 103l som är den skönaste jag seglat på men när man kommer ner på segel 5.0 till 4.0 så blir den stor. Speciellt runt 4.5.Jag har då funderat på att skaffa M Shift 248 på 90l. Är det någon som vet om detta kan vara ett bra allternativ? Med tanke på att man ligger på en runda 95kg plus dräkt och rigg så borde väl detta kunna vara ok som mindre bräda eller??

    Tacksam för rekomedationer.

    Surfbulten

    anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 12:19

    Tjabba
    Klart att det borde ju vara ett bra alltenativ. Vad jag har hört skall det vara en grymt bra bräda.

    /Pallten

  • mwp

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 14:34

    kolla senaste windsurf där står det om den

  • dr-masse

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 14:47

    Hmmmm,

    Har inte kört Shift, men kollat en hel del på den…

    Du får ta detta som lite funderingar från min sida, varken mer eller mindre. Teori när den är som bäst!

    Men efter att ha kollat in Shiften så ser den ju klart intressant ut. Dock är den nog lite för “fet” för min smak, skulle gärna se den med snäppet mindre volym och tunnare outline. Men så väger jag 75 kg oxå…

    OM jag däremot vägde 95 skulle saken vara av annan karaktär. Då lär man kunna sätta tillräcklig press på den ändå. Men du skriver samtidigt att du tänker mycket 4.5 för denna bräda. 95 kg + 4.5 = j-a massa vind! Efter att ha läst test i senaste Windsurfing (UK) och snackat med polare om Shiften så ser jag den mest som en klart lovande kul sak för 5.0 – 6.5 och perfekt med 5.5 – 6.0.

    Att Mistral 278 blir stor med 5.0 och mindre har jag egna erfarenheter av (och blir samtidigt sådär skönt nostalgisk när jag tänker på en gammal favorit), kan bara hålla med. Men det jag ser med Shiften är att du riskerar att få väl mycket “överlapp” mellan dina brädor (Classic 278 för 7.0 – 5.0, Shift för 6.5 – 4.5) som du kanske vill undvika. Lite överlapp vill man ju gärna ha, men inte för mycket eftersom ekonomi och utrymme i de flestas fall är begränsad… 😉

    Vore jag i dina kläder skulle jag nog möjligtvis titta på en lite mer kontrollorienterad bräda än Shiften (eftersom du efterlyser något för 4.0 – 5.0 i första hand) och kanske snäppet mindre. Men det här är ju inte lätt. Väger man 95 pannor och köper en bräda mindre än Shiften så riskerar den att inte bli sådär väldigt mycket använd i vårt sköna land.

    För dig och din vikt så tror jag säkerligen att du kan få mycket kul med Shift å 4.5, men du lär mest köra 5.5 eller 6.0 på den. Vilket innebär att 278an lär få mindre tid på vattnet… Vilket inte behöver vara fel om Shiften är skojigare!

    Min rekommendation blir således:

    Vill du skaffa ny bräda som “tål” 4.5 segling bättre än din nuvarande, men som samtidigt får skapligt med användning så är nog Shiften (och liknande) ett kalasfint alternativ.

    Vill du däremot skaffa ett komplement till din nuvarande bräda, speciellt för segling med 4.0 – 5.0 (- 5.5 kan väl läggas till), så skulle jag kolla på mindre (“mindre” är ju inte bara längd å volym), mer kontrollorienterade brädor. Exempelvis F2 Maui Project Style S, Bic Tribal Wave, Fanatic Rip 55, RRD CultWave 55, Mistral Heat 8’4′ eller Razor 8’5 eller liknande (finns mycket kul!). Här utgår jag mer från din vikt, för egen del hade en bräda för 4.0 – 5.0 blivit ytterligare lite mindre med mina 75 tunna pannor (typ 250 å 75 liter). En sådan här bräda lär få lite mindre användning för dig, men blir desto skojigare när det väl blåser 4.5!

    Nu krånglade jag säkert till det… 😉

    Annat som påverkar är naturligtvis var du seglar mest. Insjö och småvågor talar för Shift eller liknande, mera hav och vågor för något lite mer kontrollorienterat.

    Lycka till å Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 15:10

    Tacka för dina rekomendationer.

    Låter som du har lite kåll men som du säger så kanske den har för likt segelregister som min härliga Classic278.

    MVH
    Surfbulten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 18:14

    ..hitta vad du undrar om. Skannade in testet i Windsurf.

    The third sibling of the new Mistral Wave board family – the Shift, has a very
    specific design target. It is pitched at the wave freestyle crossover for small waves and
    flat water. Mistral suggest that it is ideal for ‘people who sail 50-60% on flat water but
    also want to sail in the sea and be able to jump and ride waves’. Looking at the board’s
    design, it has all the hallmarks of a classic wave board shape, but after a few minutes on
    the water it was clear that this board was something quite different.

    On The Water Make no mistake, despite its short length the Shift 8’2″ is a very
    big board. It doesn’t even notice a 5.7m on it, and although it would need a bigger fin to
    push the sail size up more, is clearly capable of taking a big rig. The visual indications
    given by the rocker-line and outline hint towards the board being quite handy on a
    wave, so when we first took it out we were expecting exceptional wave performance,
    but that is far from what we found. Mistral, quite rightly, do not market this board as
    simply a wave machine. Instead, the Shift is basically a Freeride/freestyle/wave-board that
    tries to do everything in one, a real chameleon. Asking it to do what we were doing
    with the purist wave boards is a bit unfair as its size and rocker aren’t really designed for
    hardcore moves. It is however a very easy board to ride, especially for heavyweights.
    The board is quick to plane but has quite a limited top speed. It feels sharp and
    responsive underfoot but is much more at home being tested as a medium wind
    widestyle/freeride board. It is true however that this board has the physical ability to sail
    in a wave break without incident, but its real wave sailing ability is limited by its free-ride
    compromise. A good board for Heavyweights looking for an easy stable multi-discipline
    platform.

    Verdict Quick to plane
    especially for heavyweights, it shares a
    lot of freeride and freestyle
    characteristics, rather than being a
    pure wave board. It is much more of a
    chameleon board for intermediates
    looking for a single board that can do
    everything.

    Onshore:

    16/20

    Crosshore

    14/20

    Early Planing

    18/20

    Control

    15/20

    Manoeuvrability

    16/20

    Tech Spec.

    Length – 249cm Width – 56.7cm
    Vol. – 90L Weight – 7.85Kg (dry,
    including straps and fin) Fin – 23cm
    (classic box) Sail range – 5.0m to
    6 3m RRP «849.00

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 januari, 2002 vid 19:44

    Tack! Nu börjar man få lite mer kött på benen om vad det igenterligen är för bräda.

    Hoppas nu att det kommer varmare tider snabbt.

    Surfbulten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 januari, 2002 vid 11:02

    ….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Någon som testat Mistral Shift ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.