Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Någon som vill hjälpa en nybörjar tjej?

  • Någon som vill hjälpa en nybörjar tjej?

    Publicerad av kalina på 29 juni, 2006 vid 12:54

    Har precis börjat med kitesurfing och är väl ganska rolig att se på 😉 Har fått ordning på min kite och gått kurs men kommer inte upp på brädan. Har varit ute och kört ett få tal gånger. Har hört att när man väl kommit på det lilla knepet att hålla sig uppe på brädan så kommer det roliga. Tycker redan nu att det e skit kul men känns som man står och stampar på samma ställe. Vill Åka framåt på den! Tips på hur jag går vidare? Någon som vill följa med ut och hjälpa mig? Jag står för en god lunch om du står för tips och visar mig hur jag gör =) / Kalina

    krillan82 svarade 17 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • falsterbo

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 09:58

    Skulle gärna vilja hjälpa dig men, jag e rookie med. Om du vill komma framåt tja, testa med en större kite eller nåt (16m2) om du inte redan har det.
    Lycka till:wink:

  • walle

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 17:54

    @Kalina]Har precis börjat med kitesurfing och är väl ganska rolig att se på ) Har fått ordning på min kite och gått kurs men kommer inte upp på brädan. Har varit ute och kört ett få tal gånger. Har hört att när man väl kommit på det lilla knepet att hålla sig uppe på brädan så kommer det roliga. Tycker redan nu att det e skit kul men känns som man står och stampar på samma ställe. Vill Åka framåt på den! Tips på hur jag går vidare? Någon som vill följa med ut och hjälpa mig? Jag står för en god lunch om du står för tips och visar mig hur jag gör =) / Kalina[/QUOTE wrote:

    ha ha… känner en kille i Varberg som inte hunnit med att köra så mycket, han jobbar för mycket i bland, han började köra förra året.
    Han behöver nån att kitea med han också!

    Men akta dig, han e singel och nyinflyttad i stan!!!
    annars e han en väldigt trevlig kille från småland.

    Ring han vet ja(han hänger inte på steffo)

  • kalina

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 09:18

    Haha! Nåt intresse för killar finns dock inte. Har mer intresse för kitesurfing. Lite mer spännande än just killar men takc fö tanken

  • milkman

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 13:17

    Jag känner en tjej som heter anna som just kommig igång. Hon är nog jätteintresserad att hitt någon att kita med, och en soffa att sova på.
    Jätterar och kiteintresserad är hon. Kan det vara nått?

  • zephyria

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 19:27

    Här en en nybörjartjej till, boende i Jönköping tyvärr…

  • santawasasurfer

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 20:53
    Kalina wrote:
    ..Haha! Nåt intresse för killar finns dock inte. ..

    det kan tolkas på 2 sätt hehe

  • kalina

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 14:17

    Är en väldigt hetro tjej med ett intresse för kitesurfing. Har en soffa hemma man kan sova på om man vill komma ner och köra i varberg men tyvärr är vi redan 2 i sängen =)

  • santawasasurfer

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 19:57

    haha ok va bra 😀

  • jonaish

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 20:18

    Kul att det blir bara fler å fler tjejer som börjar kita 😉

    Jag kan ju dra lite hur du kan börja….

    – tanka lite instruktionsfilmer på hur man kommer upp på brädan
    – dra ner draken i powerzoon, för det är draken som ska dra upp dig på brädan

    Men du skriver att du inte kommer upp på brädan…

    Så du kommer inte upp alls på brädan å köra något ?? lr

    Det bästa är att gå ut när det blåser å bara träna å träna å träna mkt till 😀
    så efter ett tag så kan du det 😉

    Har kört ca 3ggr ute i sjön nu å behöver träna mer på att kryssa å hålla samma fart hela tiden…

  • tetras

    Medlem
    13 juli, 2006 vid 11:30

    Hej Kalina,

    Själv kitar jag nere i Skåne (Habo) och har hållit på med detta nu i 5 år. Jag skulle gärna hjälpa dig (eller någon annan som behöver några goda råd ) om jag kunde men jag kommer att åka till Frankrike nu under de närmaste 4 veckorna för att kita i södra Bretagne. Men det bästa råd jag kan ge dig är att böja på benen så mycket du kan så att du kommer upp över brädan så tidigt som möjligt när du börjar dyka kiten. Var inte rädd för att dyka kiten kraftigt, se bara till så att du vänder den upp tillräckligt tidigt så att du inte kraschar den i vattnet. Det värsta som kan hända om du dyker kiten för kraftigt är att du står på näsan men det måste man prova så man lär sig hur kiten fungerar. När du väl är uppe så lägg lite mer vikt på dit bakre ben, tänk också på att inte börja ”edga” (pressa kanten ner i vattnet) för tidigt eller gå upp mot vinden med detsamma utan vänta till du får lite fart på grejorna, dock när det väl börjar röra på sig så börja försiktigt att gå lite upp mot vinden det är ett måste att lära sig för att kunna komma tillbaks till den plats där du började det är också ett sätta att hålla farten nere om det börjar gå för fort. . Det hela handlar om att bygga upp en känsla och en erfarenhet hur det skall kännas och hur utrustningen fungerar. Bara ut och prova, det är tiden på vattnet som räknas och enda möjligheten för att bli bättre.

    Lycka till. 🙂

  • skotten

    Medlem
    13 juli, 2006 vid 13:23

    Ahh sweet, I used to live west of Quimper… if you are off to La Torche, try the crepes at the surfercafe and take one beer with you for aftersurf… the water is pretty salty there.. but it makes for the best cold one you will ever taste : ).

    If you need somewhere to stay, check out Grand Capming de la Plage (just outside Guilvinec)… loads of beachparties and less than a 5 minute drive to the waves.

  • tetras

    Medlem
    13 juli, 2006 vid 13:55
    skotten wrote:
    Ahh sweet, I used to live west of Quimper… if you are off to La Torche, try the crepes at the surfercafe and take one beer with you for aftersurf… the water is pretty salty there.. but it makes for the best cold one you will ever taste : ).

    If you need somewhere to stay, check out Grand Capming de la Plage (just outside Guilvinec)… loads of beachparties and less than a 5 minute drive to the waves.

    Jag har aldrig kitat i “La Torche” men det är säkert bra. Jag antar att man kan hitta ett antal ställen runt omkring också för olika vindriktningar. Själv skall jag till “La Baule” lite längre söder ut men det ställe där jag förmodligen kommer att kita mest är ett ställe som heter ”St-Brevin” vilket är helt fantastiskt med tanke på utrymme, strand o.s.v. Kan verkligen rekommenderas. Hoppas bara vi får ett par veckor med tillräckligt med vind.:wink:

  • kite-sessan

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 06:49

    Hej Kalina!

    Jag är själv relativt nybörjare och är inte säker på att jag kan lära dig massvis, men jag bor i Varberg och sticker gärna ut med dig en dag. Roligare att surfa tillsammans, vi kan ju köra med en kite/bräda och turas om att hjälpa varnadra upp på brädan etc.

    /Sessan

  • krillan82

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 22:28

    Vad du än gör så ta INGA råd från den där Jonaish… Han e bara en pattetisk liten råtta som hänger här inne förutom dom 2 dagarna om året det blåser bra ostligt. För då sitter han hemma eller kör moped.

    Lycka till…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Någon som vill hjälpa en nybörjar tjej?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.