Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några bilder på Issurf, Ekoln Uppsala

  • surfsession

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 21:38

    Hejsan!
    Har ni någon ritning på själva medarna?

  • _frippe_

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 22:27

    Jag satte ihop lite info när jag byggde min bräda. Just medarna ritade jag ganska noga eftersom jag lejde ut det jobbet. http://hem.bredband.net/b382887/Issurfingbr%E4da%20-%20_Frippe_.pdf

  • thomme

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 18:58

    Tjenixen
    Det ser sköönt ut!
    Men hur tjock är isen ?
    En som jobbat hela helgen.

  • surfen

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 21:38

    @thomme 362534 wrote:

    Tjenixen
    Det ser sköönt ut!
    Men hur tjock är isen ?
    En som jobbat hela helgen.

    Tja Thomas, Knakar lite här och där, men vad gör det! Adrenalin pundare som man är!!! Den är mellan 7 och 12cm. Men men, med isar kan det gå fort, ska föresten ner i morgon och köra lite om vinden tillåter och det inte kommer mer snö.

  • booze

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 11:17

    @surfsession 362386 wrote:

    Hejsan!
    Har ni någon ritning på själva medarna?

    Jag har medar till salu 800:- för 4 medar i 6mm domex240 (bonnjärn) dom är laserskurna med samma mått som Fiberspars bräda.

    Maila eller ring om du är intresserad,, 070 7931723 08 55019902 boossec@bredband.net

    Bosse

  • Oregistrerade

    Gäst
    30 januari, 2007 vid 11:41

    Är det någon som håller på med speed-issegling? Vad går det att komma upp i för hastigheter om man satsar på fart?

  • surfen

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 12:14

    @Oregistrerade 362634 wrote:

    Är det någon som håller på med speed-issegling? Vad går det att komma upp i för hastigheter om man satsar på fart?

    Blank is och bekväm segling med ett segel som är från 3,7 till 5,4m² och vind därefter så ligger farterna runt 50 -70km/t. Går det fortare än 70 så blir det lite vingligt tycker jag, man får vara riktigt försiktig då, för minsta lilla tryck på kanten så svänger det… Men vill man köra fort så är ett mindre segel att föredra. Har själv varit uppe i farter runt 90km, inte roligt mer än att man har känslan NÄRADÖDEN UPPLEVELSE, å är man så urbota dum att man försöker sig på en gipp i dom farterna bara för att se hur det känns och går, ja då slutar det bara på ett sätt, isen är hård så dimman gick ner över ögonen ett par minuter. Så hjälm på!! Det är det som gäller. Själv så kör jag med mitt gamla MC ställ Goretex, fungerar perfekt och så har man skydd inbyggda i kläderna.
    Roligt är det men inte lika roligt som Vindsurfing.

  • boman

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 12:21

    @surfen 362639 wrote:

    Blank is och bekväm segling med ett segel som är från 3,7 till 5,4m² och vind därefter så ligger farterna runt 50 -70km/t. Går det fortare än 70 så blir det lite vingligt tycker jag, man får vara riktigt försiktig då, för minsta lilla tryck på kanten så svänger det… Men vill man köra fort så är ett mindre segel att föredra. Har själv varit uppe i farter runt 90km, inte roligt mer än att man har känslan NÄRADÖDEN UPPLEVELSE, å är man så urbota dum att man försöker sig på en gipp i dom farterna bara för att se hur det känns och går, ja då slutar det bara på ett sätt, isen är hård så dimman gick ner över ögonen ett par minuter. Så hjälm på!! Det är det som gäller. Själv så kör jag med mitt gamla MC ställ Goretex, fungerar perfekt och så har man skydd inbyggda i kläderna.
    Roligt är det men inte lika roligt som Vindsurfing.

    Ah Tommy vilken is! Har ni ingen snö hos er? Här ligger det lappmögel överallt.

    Häls från en som oxå vill ut och isa

  • surfen

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 12:25

    Tja Boman,
    Den sista bilden på mig när jag ligger ner och gör V tecknet är från förra året, dom andra med lite snö på är från i år..
    Dom lovar ju lite regn och värme nu i ett par dagar så det kan bli kanon framöver.

  • oaxen

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 12:50

    Ett tips om man vill speeda med isbräda är att komplettera med ett par extra hårda truckgummin. Dra dessutom åt truckarna hårt så minskar risken för wobbel.

    Nackdelen är att gippradien blir större.

  • Oregistrerade

    Gäst
    30 januari, 2007 vid 13:20

    frippe, eller någon annan, kan du beskriva hur du fäst trucksen vid vid vinkeljärnet?

  • Knatte

    Gäst
    30 januari, 2007 vid 14:59

    @Oregistrerade 362658 wrote:

    frippe, eller någon annan, kan du beskriva hur du fäst trucksen vid vid vinkeljärnet?

    Kika på de gamla isbrädetrådarna: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=27879&highlight=isbr%E4da

    eller direkt här i mitt galleri http://www.surfzone.se/pp/showgallery.php?cat=500&page=10&ppuser=48

  • _frippe_

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 15:21

    @Oregistrerade 362658 wrote:

    frippe, eller någon annan, kan du beskriva hur du fäst trucksen vid vid vinkeljärnet?

    Jag kapade en liten bit av vinkeljärnet och svetsade fast det i det långa vinkeljärnet precis där bultarna från trucksen sticker ut. Det blev nästan perfekt i nivå med bulten vilket gjorde det ganska lätt att sedan svetsa fast bulten i den lilla vinkeljärnsbiten. Jag bifogar en enkel bild på det så kanske det är lättare att förstå.

  • gustav-s

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 18:54

    Eftersom jag har lite brist på fantasi för tillfället skulle jag skulle vilja ha lite tips på vilka ni låtit skära till medarna åt er, eller har ni slipat dom själva? Vilken typ av firma ska man kontakta? Och vad har ni betalat för detta?

    Mvh Gustav

  • Knatte

    Gäst
    30 januari, 2007 vid 21:02

    @Techno283 362712 wrote:

    Eftersom jag har lite brist på fantasi för tillfället skulle jag skulle vilja ha lite tips på vilka ni låtit skära till medarna åt er, eller har ni slipat dom själva? Vilken typ av firma ska man kontakta? Och vad har ni betalat för detta?

    Mvh Gustav

    Volvo Personvagnars prototyp verkstad och deras laserskärare för outlinen och fräsen för att fixa till eggen. Men det kanske inte hjälper dig direkt redface.gif

    Annars måste väl vilken mekanisk verkstad som helst, kunna fixa detta för mindre än 500 kr väl..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några bilder på Issurf, Ekoln Uppsala

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.