Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några bilder på Issurf, Ekoln Uppsala

  • _frippe_

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 21:55

    Jag lämnade ritningen jag har i pdf:en ovan till “Helmers Smides & Mek Verkstad” i Solna. Jag är helt nöjd med resultatet och har för mig att det inte kostade mer än 500 spänn.

  • boman

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 06:45

    @Oregistrerade 362658 wrote:

    frippe, eller någon annan, kan du beskriva hur du fäst trucksen vid vid vinkeljärnet?

    Har är två bilder…

  • Oregistrerade

    Gäst
    1 februari, 2007 vid 16:33

    En liten fråga efter att ha sett de ritningar som folk lagt ut på sina medar. Varför ska “glidytan” vara välv undertill? Så som jag har förstått det skall mitten ligga ca 1mm över hörnen på meden. Detta ger ju undersidan av meden en konvex form. Vad är detta bra för?

    Mvh

  • marden

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 17:08

    @Oregistrerade 363071 wrote:

    En liten fråga efter att ha sett de ritningar som folk lagt ut på sina medar. Varför ska “glidytan” vara välv undertill? Så som jag har förstått det skall mitten ligga ca 1mm över hörnen på meden. Detta ger ju undersidan av meden en konvex form. Vad är detta bra för?

    Mvh

    nja tvärtom åkytan ska vara konkav dvs mitten ska va lägre än ändorna
    men det kanske du mena fast du höll dom upp o ner?
    iallafall så har man olika radier på olika sorters medar/skenor
    hockey 3-6m bandy(min sport) 6-12m långfärdsskriskor 18-30m rodel o bod ?m
    men radien är där för gliden, svängbarhet, o längpå skäret iallafall när man åker skridskor.
    högre radie ger bättre glid men en helt rak skena uppför sig konstigt

  • swe223

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 19:14

    @Techno283 362712 wrote:

    Eftersom jag har lite brist på fantasi för tillfället skulle jag skulle vilja ha lite tips på vilka ni låtit skära till medarna åt er, eller har ni slipat dom själva? Vilken typ av firma ska man kontakta? Och vad har ni betalat för detta?

    Mvh Gustav

    Om du vill köpa en färdig medsats så kan du kontakta farsan i Södertälje, 08-55019902. Han säljer medar som är identiska med medarna som sitter på fabriksbyggda iceboarden. Jag har för mej att han säljer 4 medar för 800:-
    Se mer här http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=6197&sort=1&cat=all&page=1

    //Nicklas

  • oaxen

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 08:50

    Om man ska svänga med en helt rak med “bryter” det väldigt mycket – “spinout”(?). MEN, man får bra grepp så länge man seglar rakt fram.

  • _frippe_

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 10:59

    Jag kör med helt raka medar men jag filade ner eggen ute i kanterna lite lätt (OBS bara några drag för att runda av eggen lite lite grann). Tycker det funkar bra. Visst kan man få “spinout” om man pressar hårt i en gipp eller 360 men det var samtidigt lite kul att ligga precis på gränsen till sladd, lyckas man hantera det kan man utnyttja det för att få tajtare svängradie.

  • oaxen

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 11:03

    @_Frippe_ 363190 wrote:

    Jag kör med helt raka medar men jag filade ner eggen ute i kanterna lite lätt (OBS bara några drag för att runda av eggen lite lite grann). Tycker det funkar bra. Visst kan man få “spinout” om man pressar hårt i en gipp eller 360 men det var samtidigt lite kul att ligga precis på gränsen till sladd, lyckas man hantera det kan man utnyttja det för att få tajtare svängradie.

    Om jag inte missminner mig kör du med ganska korta medar, eller? Med en kortare med kan man kanske köra rakt.
    Jag använder långfärdsskridskoblad, ca 40-45 cm långa, på dessa har jag slipat till dem med den snävaste LF-skridskoradien de hade. Håller greppet bra och bryter lite i gipparna.

  • _frippe_

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 14:08

    @Oåxen 363194 wrote:

    Om jag inte missminner mig kör du med ganska korta medar, eller? Med en kortare med kan man kanske köra rakt.
    Jag använder långfärdsskridskoblad, ca 40-45 cm långa, på dessa har jag slipat till dem med den snävaste LF-skridskoradien de hade. Håller greppet bra och bryter lite i gipparna.

    Ja dom har 22 resp. 27 cm “åkyta”.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några bilder på Issurf, Ekoln Uppsala

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.