Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några frågor o dyl

  • Några frågor o dyl

    Publicerad av anonym-anvandare på 24 mars, 2002 vid 23:37

    Jo, några frågor. Jag bor i Blekinge, gör lumpen i Karlskrona och har blivit väldigt sugen på att börja surfa igen (ett par år sen sist och jag var inte spec duktig men tyckte att det var kul).

    -Därför-
    -Brädtips? Har seglat på pappas (eller så är det farfars (ännu värre…)) bräda som har minst 10-15 år på nacken. Masten kommer från samma tid, tror jag. Bör jag investera i en ny sån också? Min ekonomi är inte den bästa. Inte mer än några laxpapper i pengalådorna.
    -Tid? När kan man sätta i gång att surfa? Har en våtdräkt liggande i bastun, men inget annat. Jo, skor.
    -Övrigt? Sånt som jag har glömt eller inte ens vet att jag borde tänka på.

    Tack på förhand, ni trevliga människor.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • frank

    Medlem
    25 mars, 2002 vid 07:52

    Finns bra nybörjarpaket på http://www.surfersparadise.nu

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 mars, 2002 vid 15:43

    Hej! Tyvärr är det så illa att du om du vill ha en modern bräda också måste ha en modern rigg…
    Om den bräda du har seglat på har en gammal trekantig rigg med lång bom så är det kört att ha den på en kort bräda över huvud taget. Är det ett segel med genomgående lattor och andra trevligheter så kan du nog ha den till en bräda som är äldre än -95.
    Jag tror att det är viktigt att köpa en ganska modern rigg, med ett camberfritt slalomsegel (dvs nyare än typ -98). Masten kan vara ett par år äldre, men det är viktigt att den är av rätt längd och styvhet. Beroende lite på vad du väger kan 6-7 kvm vara lagom storlek på segel, om du inte vill köpa två till att börja med. Du borde med lite tur kunna komma undan med 2000 kr för mast, bom och segel som är runt fyra år gamla. Bommen kan förresten gott få vara äldre, så länge den funkar (även om din farfars bom kanske är lite i äldsta laget…)
    Naturligtvis är det bästa att köpa en modern bräda också, men det kanske inte är möjligt.
    Om du väger normalmycket tror jag att runt 130 liter och uppåt är en bra storlek på bräda.
    Om du vill lägga runt 3000 kan du kanske få tag på en bräda från 96-97 (mycket bra grejor) och vill du bara lägga en tusenlapp finns det en del tio år gamla brädor som är bra nybörjarslalomplankor. Bic Astro Rock är väl den mest kända, skulle jag tro. Huvudsaken är att brädan inte är en ren slalom eller racebräda, för de är ganska svårseglade. Detta gäller även segel!
    Tyvärr måste du även ha mastfot och mastförlängare och lite sånt, och även en hängsele. Allt går ju att få tag på begagnat, så det behöver inte bli för dyrt.

    Brädor utan centerbord som jag har föreslagit är bra i lite hårdare vindar (minst fem-sex m/s) men glöm inte att du fortfarande kan använda farfars bräda om det blåser mindre!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 mars, 2002 vid 18:07

    Tack för svaren.

    Det ligger till som så att jag har ett BIC-segel från 97 (+-1 år) på 6,1 kvm. Bommen är gissningsvis från 95. Antar att det inte föreligger någe akut behov där…
    Finns det några riktmärken när det gäller hur mycket man ska lägga på bräda resp mastgrejer? Tre laxpapper på den förstnämnda och ett på det senare, eller kanske 2-2?
    Kanske borde nämna att jag är rätt liten (ca 60 kg) också.
    Några konkreta förslag på grejer?

  • royalbeastieboy

    Medlem
    25 mars, 2002 vid 19:48

    man kan få grejer i princip hur billigt som helst om man letar å har tur. Köpte själv mitt kit, en bic vivace 282 -97, helt ny bom, ett UP 6,0 -98, jättefint, ett 6,9 kanske -96 och tre fenor plus mastfot för tusen spänn. brädan va kanonfin med enbart en liten skada i nosen, 6,9:at hade en reva.

    Det gäller bara å inte ge sig så får man tillslut ett schysst kit

    Lycka till!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 mars, 2002 vid 08:22

    3000+1000 verkar vettigt!
    För 3000 borde du kunna få en freeridebräda från runt 97. Alla märken har dem, och det finns nog inga dåliga brädor om de inte är i dåligt skick. Om du lär dig snabbt så kan du nog ha från 100-105 liter och uppåt, även om du lär dig mycket snabbare på en större (>125 liter). Det blåser väl rätt bra där du bor, så för framtiden kan det nog vara bra att ha köpa lite mindre bräda. Dessutom kan du ju som sagt fortfarande segla på den större brädan om du vill.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några frågor o dyl

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.