Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Några nybörjarfrågor (..och en Thailandsfråga) :)

  • Några nybörjarfrågor (..och en Thailandsfråga) :)

    Publicerad av l3ll3 på 27 april, 2015 vid 08:05

    Tjena!

    Min första post här på forumets kiteavdelning. Jag börjar bli sugen på att testa det här med kitesurfing. Jag vill dock inte sätta igång utan att först gå någon form av kurs. Funderar därför på att signa upp mig på någonting i samband med en kommande Thailandsresa. Finns det några rekommendationer på platser och klubbar/skolor där?

    Sedan några generella nobe-frågor…

    Är det här en aktivitet som går att utföra helt själv eller bör man vara flera på plats?

    Är det möjligt att kitesurfa i innerskärgården eller är det bara att glömma? Vet att det ofta är svaga och knepiga vindar där som gör det jobbigt, iaf. för vindsurfare.

    Är det någon skillnad på hängselar för vindsurfing och kitesurfing? Ska man ha sitt- eller midjesele?

    Hoppas att någon har lust att ta sig tid med ett blåbär 😉

    Mvh,

    “L3LL3”

    l3ll3 svarade 8 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mikepunisher

    Medlem
    29 april, 2015 vid 05:32

    Hej.

    Bra att du startar med en kurs. Där kommer du lära dig allt du behöver veta. Var nere i Thailand och kitade 2011 och då var vi i Chumphon och Hua Hin. Hua Hin hade många kiteskolor längs stranden med mycket elever. En låååååååååång strand där eleverna hade rejält med tid på sig att träna på vattenstart osv innan de behövde ta kiten o traska tillbaks. Hängde på ett ställe vid stranden som hade mycket elever och de var väldigt vänliga. Tror det var israelier som drev stället. Vi åkte i November och det var inte den bästa tiden för kiteing i Thailand. Framåt December skall väl vinden börja bli som bäst på den sidan av Thailand. Du får kolla upp vindprognos till den del du skall till.

    Att kita ensam går alldeles utmärkt och jag är ute ensam ganska ofta. Dock är det absolut inget att rekommendera i början då det kan hända mycket. Helst av allt skall man alltid vara fler då det även kan hända en hel del grejer även när man är duktig. Men som svar på din fråga, så är det helt klart möjligt att kita ensam.

    Jag har för mig att det är en annan typ av krok till vindsurfing men jag har faktiskt dålig koll. Har knappt sätt vindsurfingutrustning. Hade en bekant som beställde en sele och fick en krok som inte alls var lämpad för kiting. Man kunde inte fästa chickendicken i kroken. Finns säkert någon mer på forumet som har stenkoll på detta. Jag tror inte det är kompatibelt.

    Att köra sittsele i början är skönt då man slipper ha selen uppe vid halsen efter ett tag. 🙂 Kan vara skönt på vintern också då man snökitar. Själv har jag dock alltid kört med midjesele.

    /MIK

  • l3ll3

    Medlem
    29 april, 2015 vid 06:21

    Många tack för ditt svar MIK!

    Fler får dock hemskt gärna stämma in i tråden 😉

    De frågor som ännu saknar svar är skillnaden på sele för vindsurfing och kitesurfing samt möjligheterna att kitesurfa i svenska innerskärgården?

  • kris

    Medlem
    29 april, 2015 vid 16:42

    Det går att kita med windsurfingsele men det är lättare att råka kroka ur. Kroken är inte lika ‘böjd’ som på kiteselar och donkeydicken sitter inte lika bra. Om du gör ett bildsök på respektive sele så kommer du se. Saknar också handtag (och/el leashfäste) på baksidan. Om jag jämför mina selar så ser också kiteselen ut att vara sydd/konstruerad för betydligt större belastning/krafter (behöver inte gälla alla kanske).

    Körde länge själv med windsurfsele vid snökiting utan större problem, men det räcker med en urkrokning vid fel tillfälle för att man ska tröttna.. Kiteselen skall heller inte användas till windsurfing, hängselelinan lossnar inte lika lätt vid kastfall p g a krokböjen.

  • sailortrash

    Medlem
    29 april, 2015 vid 18:32

    Hej

    Det är bättre att köpa en sele för kite, jag rekommenderar sittsele. Alla lider av att midjeselen åker upp, beviset är att midjeselarna nu tillverkas med liten rem som ska hindra detta. För freeride och race är sittsele bra. Kroken är annorlunda och man ska kunna fösta en leash i ett rep dör bak. Dakine bla säljer hybridselar och separata krokar så man kan byta.

    Sthlms skärgård…tja, Dalarö och Gålö är ju fullspäckat med folk..anledningen är ju att det inte kryllar av stora ytor för riggning och landning/start. Därtill vill man ha långgrunt när man lär sig, dvs ännu färre ställen att välja på.

    Jag tycker kite ställer högre krav på vinden än vad vindsurfing gör. Som nybörjare gör man massa misstag som kan straffa sig extra mkt om vinden därtill är full av hål och döda områden, t.ex att draken ramlar ner och trasslar in sig.. (Vilket innebär in till land rigga om, ca en timma…)

    Men det verkar som kite har bättre förmåga att hantera byvind, alltså större vind-range/st än v-surfsegel…

    Jag håller mig till v-surf i skärgården, och kitar när jag är vid ngn kust med stabil havsvind.

  • skye10

    Medlem
    30 april, 2015 vid 05:17

    Det ser ut som att du har fått alla svar på dina frågor. Bra och rätt svar 🙂

    Ett alternativ till att vänta med att gå din kitekurs i Thailand är att du lika gärna går kitekursen hos oss i Stockholm. Då har du ju grunderna när du väl är i Thailand och slipper trängas med andra elever och/eller få instruktioner som du kanske knappt förstår. Kvaliteten på kurser utomlands varierar kraftigt.

    Vi är den största och mest erfarna kiteskolan i Stockholm och undervisar dagligen på lokala stränder i innerskärgården. Vi är ute jämt. Så du får hjälp och support även efter kursen. Du kan även testa olika utrustning gratis.

    Dalarö kan visserligen vara lite trångt, ungefär som många andra stränder i världen, om man bara kan åka ut på helger som har bra prognoser…för då ja, vill väl de flesta ut. Men det finns flera bra stränder i inner- och ytterskärgården med långgrund sandbotten som fungerar utmärkt.

    I kursen kan du prova skillnaden mellan midjesele och sittsele, så du lätt kan välja den sele som passar dig bäst.

    http://www.kiteboardcenter.se

  • l3ll3

    Medlem
    30 april, 2015 vid 07:57

    Tack alla för att ni delar med er!

    När det gäller kurs på hemmaplan så har jag nog ingenting direkt emot det. Problemet är dock att jag inte bor i Stockholm och om jag ska “ligga borta” skulle det nog bli ett rätt dyrt kalas. :tongue:

    Fråga om vattenstart… Är det knepigt (tar lång tid att lära sig) på djupt vatten?

  • sailortrash

    Medlem
    30 april, 2015 vid 08:08

    Det är inte som med vindsurfing, vattenstart är default när man kitar. Det är flashiga beachstarter och hoppstarter som kräver lite känsla och övning. I början ligger man och guppar som en kork, man har inte fötterna på botten ens på grunt vatten. Tänk wakeboard, vattenskidorstart om du provat det.

    Att få upp draken ur vattnet är bara att hålla i en av styrlinorna, så sköter vinden resten typ..där spelar också vindens kvalité in. Blåser det för lite lyfter inte Draken helt enkelt, då får man ligga och vänta…

  • l3ll3

    Medlem
    1 maj, 2015 vid 07:11

    Låter ju hur enkelt som helst… Vi får hoppas på att det visar sig vara så oxå 😉

    En sak till… Vilken vindstyrka, ungefär är minimum för att det ska vara möjligt att “kita”? Antar att det iofs. kan ha rätt mycket med storlek att göra (på både människa och kite) ☺️

  • pelle-surf

    Medlem
    1 maj, 2015 vid 11:27

    Hej. Tycker absolut att du skall försöka ta en kurs i närområdet där du har planer på att kita, om det är möjligt, Att gå en kurs i Thailand är säkert trevligt men det är nog en stor skillnad på förhållandet, varmt vatten, långgrund sandstrand, stabil vind mm, det låter som raka motsatsen till vad du har tillgång till här hemma. Här kan du rådfråga om hur du ska hantera “svåra” situationer som kan uppstå just här. Kitesurf har haft ett ryckte som en farlig sport och det har genom åren varit olyckor. Utrustningen har förbättrats betydligt dom senare åren och man rekommenderar att inte köpa för gammal utrustning pga säkerhet och hanterbarhet. Man ska inte “luras” in i någon falsk trygghet pga detta, utan fortfarande är det väldigt viktigt med tex yttre omständigheter som tex val av spot, väder/vind, djupt/kallt vatten, sällskap mm. En vanlig sak som händer i stort sett alla nybörjare är att man tappar bort brädan i vattnet, inga problem när det är grunt men om man inte bottnar så måste man kunna bodydragga för att komma till brädan eller ta sig iland. Dör dessutom vinden så att man droppar kiten så kan situationen bli livsfarlig även om man är erfaren. Skriv gärna var du bor eller tänkt köra någonstans, så kanske folk därifrån skriver en rad. Ang minsta vind för att köra skulle jag gissa på 3-4 m/s med rätt utrustning.
    Lycka till.

  • sailortrash

    Medlem
    2 maj, 2015 vid 13:23

    Jag tycker du ska ta en 3 dagarskurs på ett så vindsnurror ställe som möjligt, så att du spikar grunderna ordentligt. Sen är du redo att tackla djupt vatten och byig vind i Sthlm. Det är inte heller fel om det blåser på lite, så att du kan lära dig på en 12:à åtminstone. Blåser det 4-6 på Dalarö när du går kurs (som för mig) får du en 17 m2, och det är liksom helt annorlunda…dels för att Draken är sjukt stor, dels för att så lite vind kräver mycket mer av den som seglar, det är inte bara att parkera Draken i rätt läge och koncentrera sig på att hålla balansen på brädan. Du blir inte bättre kitare av att gå kurs här, snarare tvärtom det tar längre tid att lära sig grunderna. Men man behöver inte åka till Thailand direkt, Öland/Gotland/varberg duger gott och väl.
    En kurs enligt iko-standard (typ den 1-dags som kiteboardcenter ger på Dalarö) innehåller bodydragging, riggning, relaunch och brädstarter, samt start och land med assistans. det får du varsomhelst du går kurs skulle jag tro…det är liksom minimum om det ska kallas kurs.

  • l3ll3

    Medlem
    2 maj, 2015 vid 14:18

    Tack för bra info. Jag ska ha era goda råd i åtanke inför framtiden. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Några nybörjarfrågor (..och en Thailandsfråga) :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.