Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några nyheter på torrdräktsfronten

  • Några nyheter på torrdräktsfronten

    Publicerad av xshaolin på 27 september, 2012 vid 08:06

    Har det hänt något revolutionerande på torrdräktsfronten inför årets vintersäsong?

    Jag skulle gärna köra torrdräkt i stället för vintervåtdräkt om jag hittade en som passade för strapless kitesurf…. är ju inte direkt smidiga doningar de jag har sett på…

    Finns det nåt som funkar att köra i vågorna med? Hade jag bara kört TT hade jag direkt köpt en NP Lucifer men det ser ju inte helt ut att passa till strapless surf…
    Och de där skoteroverallerna från Mystic verkar ju inte heller göra en till en ninja direkt..?

    Är det frysa i vintervåtdräkt som gäller i år igen?

    above_the_law svarade 11 år, 6 månader sedan 18 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • viktor77

    Gäst
    27 september, 2012 vid 12:27

    Vad är det som gör att torrdräkt inte passar för just trapless surf i vågor?

  • sourra

    Medlem
    27 september, 2012 vid 12:46
    viktor77;699874 wrote:
    Vad är det som gör att torrdräkt inte passar för just trapless surf i vågor?

    Men vill dels ha möjligheten att låta selen vrida sig lite men framför allt blir det mer tid i vattnet än om man kör med stroppar. Om man då har en torrdräkt av overallstyp pressas all luft ur benen och samlas vid överkroppen och eftersom materialet är i stort sett helt oelastiskt så man får dålig rörlighet i benen. Har man dessutom all luft vid överkroppen så blir det avigt att få upp fötterna på brädan igen. Lösningen blir att släppa ut luft genom halsmudden men då blir å andra sidan rörligheten när man är väl är uppe ur vattnet lidande och man får sämre isolering. Jag kan tänka mig att torrisarna som påminner lite mer om våtdräkter i materialval funkar betydligt bättre ur den synvinkeln.

  • beamon

    Medlem
    27 september, 2012 vid 13:04

    Ion Fuse Drysuit 2012 ser intressant ut. Någon som har erfarenhet av den?

  • blizzy

    Medlem
    27 september, 2012 vid 13:31

    Prolimit har ju en “Dry Steamer”, som i princip är torrdräktsöverdel kombinerat med våtdräktsunderdel.
    Har inte testat den men den låter ju som att den passar in på önskemålen om att ha rörlighet i benen och slippa att luft från benen pressas upp.

    Här finns den: Prolimit Hydrogen Dry Steamer

    Ser dock lite ut som ett plagg från 80-talet =D

  • farbrorfraz

    Medlem
    27 september, 2012 vid 14:09
    XShaolin;699850 wrote:
    Jag skulle gärna köra torrdräkt i stället för vintervåtdräkt om jag hittade en som passade för strapless kitesurf…. är ju inte direkt smidiga doningar de jag har sett på…

    Kolla in ORs sortiment. De har tre modeller, en “snowboard” variant, en klassisk och en de kallar för “surf dry”. Den är gjord för surf, så det borde väl kvalificera den till strapless kitesurf…

    “soulsurfer” antar jag… =)
    http://oceanrodeo.com/products/soul

    Klassikern Pyro
    http://oceanrodeo.com/products/pyro-pro

    Slimmad Surf dry
    http://oceanrodeo.com/products/surfdry

  • viktor77

    Gäst
    27 september, 2012 vid 14:18
    sourra;699876 wrote:
    Men vill dels ha möjligheten att låta selen vrida sig lite men framför allt blir det mer tid i vattnet än om man kör med stroppar. Om man då har en torrdräkt av overallstyp pressas all luft ur benen och samlas vid överkroppen och eftersom materialet är i stort sett helt oelastiskt så man får dålig rörlighet i benen. Har man dessutom all luft vid överkroppen så blir det avigt att få upp fötterna på brädan igen. Lösningen blir att släppa ut luft genom halsmudden men då blir å andra sidan rörligheten när man är väl är uppe ur vattnet lidande och man får sämre isolering. Jag kan tänka mig att torrisarna som påminner lite mer om våtdräkter i materialval funkar betydligt bättre ur den synvinkeln.

    Beror ju mer på åkstil då. Men visst jag kör också mycket mer toeside på vågbrädan än på TT:n, men mest ifall jag kör med stroppar. Utan stroppar blir det mer gippande.

    Själv skulle jag aldrig välja en torrdräkt, för vad gör man ifall man blir kissnödig och inte vill/kan åka in till land? Sen är det ett helvete att simma i en våtdräkt, iallafall de jag har testat. Och ja man vill ju dricka ordentligt på vintern, då kroppen förbrukar mer.

  • sourra

    Medlem
    27 september, 2012 vid 14:29

    Jag har aldrig någonsin kissat i någon av mina dräkter.

  • farbrorfraz

    Medlem
    27 september, 2012 vid 14:38
    sourra;699891 wrote:
    Jag har aldrig någonsin kissat i någon av mina dräkter.

    Andras dräkter, å andra sidan…

  • viktor77

    Gäst
    27 september, 2012 vid 14:50

    Tur för dig Sourra som alltid får surfa runt i andras dräkter. Ni vet väl förresten att man fryser mer med urin i kroppen.

  • sourra

    Medlem
    27 september, 2012 vid 15:25
    FarbrorFräz;699892 wrote:
    Andras dräkter, å andra sidan…

    Ja det är en annan femma. Men jag kan ärligt säga att jag inte kissat i en enda dräkt på 10 år. Så, då var det färdigdiskuterat.

  • t_h_s

    Medlem
    27 september, 2012 vid 16:19

    Undrar varför det blivit sån diskussion om obytta blöjor på äldreboenden när folk tydligen gladeligen kissar ned sig och bara seglar vidare med urin upp till midjan och håret fladdrande i vinden.

  • xshaolin

    Medlem
    27 september, 2012 vid 16:34
    Blizzy;699884 wrote:
    Prolimit har ju en “Dry Steamer”, som i princip är torrdräktsöverdel kombinerat med våtdräktsunderdel.
    Har inte testat den men den låter ju som att den passar in på önskemålen om att ha rörlighet i benen och slippa att luft från benen pressas upp.

    Här finns den: Prolimit Hydrogen Dry Steamer

    Ser dock lite ut som ett plagg från 80-talet =D

    Hmmm tack för tipset…men njae…skall jag vara blöt om bena är hela vitsen borta… då kan jag lika gärna köra våtdräkt känns det som…

  • xshaolin

    Medlem
    27 september, 2012 vid 16:38
    Beamon;699878 wrote:
    Ion Fuse Drysuit 2012 ser intressant ut. Någon som har erfarenhet av den?

    Hmm..ja den kan ju vara nåt… även om de dragit ned stapeln med “surf” på den dräkten…hmm …någon som har erfarenhet av den?

  • xshaolin

    Medlem
    27 september, 2012 vid 16:40
    FarbrorFräz;699887 wrote:
    Kolla in ORs sortiment. De har tre modeller, en “snowboard” variant, en klassisk och en de kallar för “surf dry”. Den är gjord för surf, så det borde väl kvalificera den till strapless kitesurf…

    “soulsurfer” antar jag… =)
    http://oceanrodeo.com/products/soul

    Klassikern Pyro
    http://oceanrodeo.com/products/pyro-pro

    Slimmad Surf dry
    http://oceanrodeo.com/products/surfdry

    Surf dry ser ju onekligen ut att passa in på det jag frågar om .. i alla fall i reklamfilmen… men vad är det för konstig uppbyggnad…måste man dra på sig 3 olika separata lager? Verkar ju onekligen bökigt? Någon som har erfarenhet med den?

  • nolcap

    Medlem
    27 september, 2012 vid 22:00

    Den här tråden känns helt overklig. Sourra din beskrivning av nackdelar med torrdräkt, att luften pressas upp o.s.v. Självklart tar man ur all luft ur dräkten på land innan man sticker ut. Mustos torrdräkt är dessutom supersmidig. Känner inte alls igen beskrivningen att de skulle vara stela o.s.v.

    Varför väljer man att pissa i en våtdräkt istället för att göra det på land??? Alla vet ju att vätskan som sitter i neoprenet inte cirkulkerar och byts ut på ett bra tag. Med torrdräkt och frontdragkedja drar man bara upp den en bit ung som en gylf på jeans. Skulle säkert funka att göra det när man surfar också, måste testas….återkommer om det.
    /CC

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några nyheter på torrdräktsfronten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.