Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några nyheter på torrdräktsfronten

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 18:40

    Jag tror att ni tror att det blir som att hälla vatten i en öppen hink och det är det inte. En läckande torrdräkt är inte värre än en dålig våtdräkt.

    Jag hade GUL-torrdräkt med en sprucken söm på låret. Det var inget mikrohål där inte. Jag märkte det inte förrän jag bytte om och det var inte mer än att understället var blött på det benet. Halsmudden läckte vatten innan jag till slut bytte ut den. Det blev som mest fuktigt över ryggen och lite blötare i nacken, men det berodde nog mer på understället som sög åt sig vattnet än själva läckan.

    Om man sen lyckas få machete-revor över bröstet lär det läcka, men det ska mycket till innan det blir allvarligt och flytförmågan försvinner inte förrän all luft har tryckts ut, vilket inte händer om inte någon har viftat med kniven. Dessutom är de nya torrdräkterna typ en miljard gånger hållbarare än min gamla sunkdräkt från ett annat millenium. Skulle tro att de är ungefär så många gånger simvänligare också.

  • nolcap

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 20:43

    Svenne vet vad han pratar om. Jag har haft torrdräkt sen jag var en liten parvel på 13 år och har faktiskt aldrig haft ngn reva eller spruckna muddar. Mina våtisar däremot ser ut som dom varit med om ett å annat, men det är ju en annan sak. Man har ju ylleunderställ så även om det skulle komma in en del vatten så värmer ju det även när det är blött, likt neoprenet i en våtdräkt. Jag kör långt ut i skärgården och är aldrig det minsta orolig. De flesta kör ju dessutom nära stränder och skulle det bli obehagligt och kallt så är det ju bara att lägga av. Fara för liv är bara bullshit, då är det nog andra saker som är farligare i den här sporten.
    /CC

  • nickeapa

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 21:37
    ninoh;700126 wrote:
    jag har en tidigare variant av ocean rodeo surf torrdräkten (typ 2008?), jag kör bara boots på tt och inget strapless så där kan jag inte säga nåt tyvärr.. iaf här är mina erfaranheter:

    – sjukt smidig om man sätter på sig den rätt, innerskalet är större än ytterhöljet så fördelar man det rätt och testar att böja sig och det innan man drar igen den så känner jag ingen större skillnad mot min 4/3a.

    – allt sitter ihop i en del, du behöver inte ta på dig “olika skal”

    – Har en ytterdel som är liknande neopren/lyckra eller nåt som tajtar ihop alt så den sitter slimmat som en våtis och blir lika smidig, inget som fladdrar eller sitter löst. sopm sagt fördelar man innerskalet rätt så de finns utrymme att röra sig så är den lika smidig som våtisen.

    – lite meckigare att få på sig iom att innerskalet måste sitta rätt för att du ska få full rörlighet men inte jobbigt på nåt sätt.

    – sjukt skönt när man byter om då man ha ett torrtunderställ på sig och bara behöver ta på kläder över… man behöve alltså aldrig stå och frysa närma byte om.

    Den är rätt dyr så det är väldet man får tänka över, sen tror jag att en våtis håller längre och är tåligare om man ligger mke på brädan.. som sagt jag kör boots och tappar inte ens brädan så kan inte svara på det..

    Du har inte vågsurfat utan kite i den då med andra ord?

  • pepa

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 07:36

    Kiss!!

  • above_the_law

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 08:14
    Nolcap;699938 wrote:
    Den här tråden känns helt overklig. Sourra din beskrivning av nackdelar med torrdräkt, att luften pressas upp o.s.v. Självklart tar man ur all luft ur dräkten på land innan man sticker ut. Mustos torrdräkt är dessutom supersmidig. Känner inte alls igen beskrivningen att de skulle vara stela o.s.v.

    Varför väljer man att pissa i en våtdräkt istället för att göra det på land??? Alla vet ju att vätskan som sitter i neoprenet inte cirkulkerar och byts ut på ett bra tag. Med torrdräkt och frontdragkedja drar man bara upp den en bit ung som en gylf på jeans. Skulle säkert funka att göra det när man surfar också, måste testas….återkommer om det.
    /CC

    Håller med till stor del…
    Musto-torrisen “andas” ju dessutom (i alla fall ett tag med GoreTex-modell). Ett tips är ju att ta en vanlig torris och dra en Rashguard eller en 1 mm neoprene tröja och 1 mm Long John eller Sort John över denna torris. Jag har vågsufat så ett par ggr med minimal och det funkar OM man pressar ut luften i halsmudden genom att sätta sig på huk och pressa. När man kitar är det bra att ha en Rashguard för att skydda dräkten från selens slitage!

    MEN, varför man ibland kan tvingas slå en 7-a i våtdräkten på vintern så är det väl rätt självklart!? Johan: Vill se dig dra ner dräkten och kissa utomhus i minusgrader och 15 m/s:grin:
    En våtis öppnas ju oftast med horisontell dragkedja på bröstet eller i vertikal i ryggen. Blir man kissnödig mitt i en session så är det ju rätt kyligt att dra ner hela dräkten för att komma åt draken om det är minusgrader;-). Kan ju t o m hinna bli frost på insidan om det blåser bra (köldeffekten ökar ju då avsevärt)! Så…

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Några nyheter på torrdräktsfronten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.