Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish All Terrain – Någon som kan dem?? Eller har andra prisvärda tips..

  • Naish All Terrain – Någon som kan dem?? Eller har andra prisvärda tips..

    Publicerad av klas-tss på 8 september, 2009 vid 20:58

    Ytterligare en brädfråga…
    Kör just nu en Fanatic XXX 125 liter, 65 bred och det är dags att byta ner mig en storlek. Inga problem med vattenstart och stroppar/sele. Börjar sätta de flesta gipparna och några carvinggibes. Väger 80kg. Spenderar mesta tiden med att åka fram och tillbaka, och lite småvågor. Vill börja med freeride+freestyle+vågor. Har kollat på lite olika freewave brädor, RRD, Fanatic, Mistral, JP.. Vill ha en “enda” bräda för vind från 7-15 m/s.

    Någon som provat Naish All Terrain 104 liter, 244 lång, 64 bred??
    – Kommer jag känna skillnad från min 125 mot denna 104 liters, bredden är nästan samma?
    – Klarar den verkligen så stora segel som 7,5 och ner till 4,5??
    – Är den tillräckligt freewave, eller bara freeride
    – 244cm är lite längre än andra freewave, hur påverkar det?
    – Hur är den i små till medel vågor, en OK dag i Apelviken?
    – Är rädd att en 90-95 liter blir för liten som enda bräda i medelvind 7-11m/s??
    – Naish känns som ett bra alternativ prismässigt, får med två fenor och en boardbag!!

    Det är ett myller av brädor där ute i denna storleksklassen…
    //Klas

    pgvirtual svarade 14 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • getwet

    Medlem
    9 september, 2009 vid 17:19

    Jag har inte kört den 104an du efterfrågar, däremot 115, så därför kanske jag inte ska göra några förklaringar till just hur en 104 känns.

    Vad jag däremot vet är att ATV104 är rek till segel från 4.2 till 6.5. Men med min erfarenhet efter att ha seglat Naish i tre säsonger så är man mycket försiktig från Naish med att pusha upp storlekarna för mycket vilket många andra fabrikat gör. Om man anger en segelstorlek från Naish, så är det dom ultimata storlekarna. Många av oss i teamet seglar med större storlekar än rek utan problem, fast det kanske inte är ultimat, men det fungerar väl.
    Vad vill jag ha sagt med det här då, jo att min upplevelse är att man kan tänja på Naish rek en aning utan att det ballar ur helt eftersom gränserna är rätt tigth satta.

    Här kan du kolla in ett test på 95an. http://www.windsurfing-test.de/index.php?loc=details&bid=213aloha

    Och här ytterligare en länk http://www.bigwindsblog.com/2008/05/06/all-terrain-review/

    Min egen uppfattning om 115 är att denna typ av bräda är oerhört flexibel, jag har kört med lätthet i choppiga förhållanden (när det är för stökigt för mina SP brädor) med Stealth segel (fullcambers) och även lattjat i Gotlandsvågor med Naish allterrain segel och en annan fena samt fotstroppsplacering. Jag är dock inget vågfreak så jag ska inte uttala mig alltför mycket om hur den rider vågor, men jag har haft djävligt kul på den iaf.

  • getwet

    Medlem
    9 september, 2009 vid 17:46

    Glömde, testet gäller 2008, på 2009 har man lagt till detta:
    Det som är nytt på 09-brädan är att den har Naish step rail för extra stabilitet kombinerat med att den är lättsvängd/ -gippad

    På vågbrädorna har steprails varit mycket uppskattat av teamåkarna som kör vågor, en liten vink om kanske att man fått allterrain lite mer vågorienterad from 2009.

  • frisk

    Medlem
    10 september, 2009 vid 15:41

    Klas, du kan prova min JP 103litare, 63 bred från -03. I och för sig lite längre med 256cm men kanske funkar som referens för att hitta rätt bräda framöver.
    Med mina 87kg planar den väldigt tidigt och jag seglar komfortabelt upp mot c:a 13m/s men begränsas mer av vågskumpandet då. Gippar otroligt bra.

    Men om du tänkt ha en bräda som ska täcka hela registret från 7-15 m/s så blir det nog att pruta antingen i nedre eller övre registret. Det är en dubbling av vindhastigheten och ökning av kraften i kvadrat

  • klas-tss

    Medlem
    10 september, 2009 vid 19:04

    Tjena Mikael,
    Tack, låter bra. Provar gärna nästa gång i Sikhall!!
    Börjar bli för avundsjuk på alla med små brädor som åker förbi mig och hoppar på choppen..
    Måste bara bestämma mig för om jag ska ha kvar min 125liters och köpa en liten till, eller köpa ett mellanting..och pruta lite på registret. Är väl egentligen bättre att behålla den stora och köpa en 90-96 liters för att inte bli för stort när det blåser upp mot 11-15+
    Det är fasen inte lätt det här i den stora bräddjungeln!!

    //K

  • getwet

    Medlem
    12 september, 2009 vid 08:04
    Klas TSS;574834 wrote:
    Tjena Mikael,
    Tack, låter bra. Provar gärna nästa gång i Sikhall!!
    Börjar bli för avundsjuk på alla med små brädor som åker förbi mig och hoppar på choppen..
    Måste bara bestämma mig för om jag ska ha kvar min 125liters och köpa en liten till, eller köpa ett mellanting..och pruta lite på registret. Är väl egentligen bättre att behålla den stora och köpa en 90-96 liters för att inte bli för stort när det blåser upp mot 11-15+
    Det är fasen inte lätt det här i den stora bräddjungeln!!

    //K

    Nu är jag naturligtvis ganska färgad…….:wink: Men detta erbjudande är nog svårt att stå emot, tror också att shopen just nu har 20% off på bitarna i butiken. Kolla med dom, men här är den iaf!
    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=1758

  • macedu

    Medlem
    12 september, 2009 vid 08:17
    Klas TSS;574834 wrote:
    Tjena Mikael,
    Tack, låter bra. Provar gärna nästa gång i Sikhall!!
    Börjar bli för avundsjuk på alla med små brädor som åker förbi mig och hoppar på choppen..
    Måste bara bestämma mig för om jag ska ha kvar min 125liters och köpa en liten till, eller köpa ett mellanting..och pruta lite på registret. Är väl egentligen bättre att behålla den stora och köpa en 90-96 liters för att inte bli för stort när det blåser upp mot 11-15+
    Det är fasen inte lätt det här i den stora bräddjungeln!!

    //K

    Fler med samma problem…
    Vad är då ett bra komplement till en 130litare(Mistral Explosion 2007, 70, 247) sett till de nyare brädorna…jag väger 94kg (gymmet 🙂 ), så mina lite äldre brädor som är i rangen 74-92 är på väg bort…… Så lite som du frågar…hur långt ner skall man gå för att KUNNA ha kul i mera äckliga förhållanden…(ja gipparna sitter men tillhör ju oldschool med smalare brädor 🙂 ).
    Och vad pallar min 130litare med i vind (glöm ej 93kg), segel rangen var visst på denna 5,8 upp till 8,0 typ….
    Ovan pratas det om Naish all terrain 115l…. är det för tight??

    /mac

  • impact

    Medlem
    12 september, 2009 vid 14:13

    Jag har kört både 104 och 115 en del och tycker det är bra brädor speciellt i bra vind och chop. Jag tycker inte de är roliga i lättvind/underriggat utan upplever att de kräver en del vind för att komma till sin rätt. De är verkligen allround och funkar bra ide flesta förhållanden.

    Kolla in Exocet cross 94 el. 106 som är ngt motsvarande allroundbräda med ungefär lika mått. Den planar upp tidigare än ATV men är annars rätt lika.

    Klas TSS;574364 wrote:
    Ytterligare en brädfråga…
    Kör just nu en Fanatic XXX 125 liter, 65 bred och det är dags att byta ner mig en storlek. Inga problem med vattenstart och stroppar/sele. Börjar sätta de flesta gipparna och några carvinggibes. Väger 80kg. Spenderar mesta tiden med att åka fram och tillbaka, och lite småvågor. Vill börja med freeride+freestyle+vågor. Har kollat på lite olika freewave brädor, RRD, Fanatic, Mistral, JP.. Vill ha en “enda” bräda för vind från 7-15 m/s.

    Någon som provat Naish All Terrain 104 liter, 244 lång, 64 bred??
    – Kommer jag känna skillnad från min 125 mot denna 104 liters, bredden är nästan samma?
    – Klarar den verkligen så stora segel som 7,5 och ner till 4,5??
    – Är den tillräckligt freewave, eller bara freeride
    – 244cm är lite längre än andra freewave, hur påverkar det?
    – Hur är den i små till medel vågor, en OK dag i Apelviken?
    – Är rädd att en 90-95 liter blir för liten som enda bräda i medelvind 7-11m/s??
    – Naish känns som ett bra alternativ prismässigt, får med två fenor och en boardbag!!

    Det är ett myller av brädor där ute i denna storleksklassen…
    //Klas

  • klas-tss

    Medlem
    13 september, 2009 vid 10:25

    Tack för alla tipsen!!

    Det pratas mycket om “Step Rail”, men vad är det för något, vart sitter det och framförallt – hur påverkar det brädan för freeride/ freestyle/ vågor??

    //Klas

  • pgvirtual

    Medlem
    13 september, 2009 vid 15:46

    MacEdu,

    Ett mindre komplement till din 130 liters Mistral skall inte vara större än 100-105 liter. En 105 liters FSW hanterar ungefär seglen 5.0 – 7.0.

    Men du kunde kanske till och med gå ner på en 95 liters Freestyle Wave. Då är max seglet ungefär 6.2, och minsta förnuftiga kanske 4.2. Ett par liters plusvolym ger en rätt bekväm bräda, även on vinden är litet ojämn.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish All Terrain – Någon som kan dem?? Eller har andra prisvärda tips..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.