Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Naish Barbara?
-
Naish Barbara?
Publicerad av adde på 5 december, 2002 vid 08:19Vad får man om man korsar ett segel med en kite???
Naish har nya ideer …/adde
tubert svarade 22 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Här är frågan om det är allvar eller ett practical joke? Jag är intehelt säker på att det inte är en photoshopad bild. Vissa detaljer ser lite luriga ut.
En av världen bästa storbergsskidåkare och tillika en av de brantaste, men också skojfriskaste människprna välden sett har kommit med en ny skida, sägs det. Den heter Voland Spatula och har figurerat bild på nätet en hel del och finns också med i några ”buyers guide”. De roliga med den är att den har både negativ skärning och negativt spann, är alltså mer eller mindre totalt konvex. Efter att ha noga studerat bilderna tror jag dock i det fallet att det är ett skämt. Det ser nämligen ut att vara just handtaget på en sked, uppförstorat och med lite ditdigitaliserade loggor som kan ses på bilderna. Det är dock inte lätt att avgöra hur det verkligen står till.
Vi får väl se om Naishseglet blir surfvärlden motsvarighet.
-
Shane McConkeys Spatula finns i verkligheten. Jag har själv sneglat på ett par som stog på Alpingaraget i Sthlm. Skärningen är dock inte så radikal som den har sett ut på några bilder där skidorna mer påminner om en surfbräda. Skidan är snarare helt rak och smalnar av lite i bakänden. Spannet har jag ingen uppfattning om, men det kan inte vara helt befängt med negativt spann om man gör en skida som enbart är gjord för att åka lössnö.
När det gäller bilden på seglet tycker jag att den ser manipulerad ut. Böjen på de uppblåsbara lattorna verkar inte riktigt överrensstämma med utseendet på mastfickan, men man kan ju ta fel. -
Visst finns det likheter med de ving-segel som används på isarna runt om i landet. Det borde bli ett bra lyft i seglet.
/Jonas
-
Hur funkar det med buken pa seglet? Kanns lite skumt…
-
Aha. Men jag är ändå rätt säker på att bilderna som cirkulerade på Spatula förra vintern var fakade (och egentligen verkligen föreställde en sked).
-
Jag tror lätt att bilden är manipulerad, för jag tror knappast att Naish redan har gjort ett segel och sen lyckats med en sån fetingbild som det faktist är. Däremot behöverdet ju inte vara en negativ manipulering, Naish kan ju ha gjort den själva för att visa ungefär hur de kommer se ut i framtiden!
/Anders
-
Uppblåsbara tunnlar i seglet i stället för lattor??!!
Och folk tycker att cambersegel är svårriggade….
Lite jobbigt om man får ett kastfall, då måste man kanske försöka ta sig in till land för att PUMPA UPP SEGLET!!
Eller så kanske det är ett segel för proffs, eftersom bara nybörjare faller. -
Om man kollar in bommens bakre ände ser det ut som de röda lodräta linjerna inte riktigt stämmer. Det ser definitivt ut som om någon slant med airbrushen. Ta Paint Shop eller något annat program och zooma in delen av bommen där alu-n syns.
Dessutom tycker jag att toppen av seglet ser konstig ut, särskilt där den översta ”lattan” är fäst vid seglets övre hörn.
Det är inte bara en nyans av rött heller, jag tog Paint Shop och kollade ett histogram över ett område kring uthalet, och det visade på många nyanser….
Den lodräta röda linjen som går nästan parallellt med mastfickan gör att seglet är ganska likt Naish Sprint…Jag är skeptisk.
Logga in för att svara.