Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish boxer 12:a = pung kramp i underarmarna

  • snygging

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 18:03

    @byGuy 442920 wrote:

    1:1 ger lättare bomtryck men mindre säkerhet. Flytta alla infästningar i kiten av kitlinor så långt bak som möjligt. Kitens dragtyngdpunkt ligger någonstans mellan styrlinans och leading edge linans infästningspunkt. Ju närmare dragpunkten är LE linans infästning ju mer kraft tas upp av denna (dvs hänger i selen) och lättare blir draget i styrlinan.
    Allmänt påverkar också kitens design om den blir tung eller inte. Allt är en kompromiss mellan hög maxlyftskoefficient och högt lyft/drag förhållande. Om du seglar med för hög belastning i musklerna kan man lätt få skador som tar lång tid att läka ut så modda din kite om du inte har kropp som en gorilla.

    Senast jag såg dig på avstånd så trodde jag det var en gorilla!!!!! 🙂

  • _bodhi_

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 18:11

    Köp en c-kite, rigga så att du har full kraft med bommen vid knuten. Vips så slipper du ha ont i underarmarna.

    Depower är till för kvinnor & barn 😉

    .

  • sourra

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 18:32

    Hehe, sjukt fin cruisepose. Men man behöver inte åka bakåt i tiden för att hitta utrustning som gör det möjligt. Det räcker med att köpa en kite med sliding stopper, typ nån av årets Naishmodeller, så kan man göra likadant. Sjukt gött när man ska höjda ut men mindre gött när man ska köra vågor.

  • mania

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 18:39
    sourra;443014 wrote:
    Hehe, sjukt fin cruisepose. Men man behöver inte åka bakåt i tiden för att hitta utrustning som gör det möjligt. Det räcker med att köpa en kite med sliding stopper, typ nån av årets Naishmodeller, så kan man göra likadant. Sjukt gött när man ska höjda ut men mindre gött när man ska köra vågor.

    elr av nått annat märke haha 😉 kanske naish värsta konkurrent …..

  • sourra

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 18:43

    Tog bara det exempel som låg top of mind 😉
    Tror LF, Best och Slingshot också har sliding stopper och säkert fler än så. Hur som helst – det är helt galet skönt! Man kan flytta stoppern med lillfingret men ändå köra deadmans utan att den rör på sig det minsta. Lika enkelt som smart.

    Du som har boxern borde skaffa ett retro-fit kit så du får smartloop och sliding stopper på din SLE-bom. Det ska tydligen funka trots att hålet i bommen är lite lite tight.

  • pjoter

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:57

    sliding stopper funkar väl bara när man har två linor genom bommen va? och alltså depowern under bommen… inget gott utan något ont med sig.

  • sourra

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:10

    Vilket är det negativa? Jag har kört med depower under bommen några månader nu och har inte funnit något negativt med det. Det kräver ett lite annorlunda handlag än depower ovan bommen men vi är ju primater och har därmed möjligheten att lära oss nya saker så man kommer snabbt underfund med hur det fungerar.

  • stebe

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:11

    Bomtrycket skall inte vara för för lågt.

    Inget bomtryck -> ingen feedback -> ingen känsla

  • pjoter

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:48

    Jag tycker inte om att man har en lina nere vid selen som dels slår en på pungen och dels är ivägen när man ska kroka i och ur. Sen är den iaf på vissa kites så grymt lång att den hänger i vattnet å släpar vid mkt depower.
    Å så är man mkt starkare på att dra mot kroppen än från.

    Men har bara testat lite kort med det så jag vet inte riktigt, fruktar bara det annorlunda nya och utgår från att det är av ondo. 🙂

  • above_the_law

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 21:11

    Smartloopen går väl att få även med en extra depower ovanför bommen? Då kan man fintrimma enkelt med längden på centerlinorna även under segling (behövder inte någon lång tamp som är i vägen), samtidigt som man kan trimma som vanligt. Dessutom så sätter man ju leashen i änden på depowertampen, så den hänger ju/väl inte löst?!
    OBS! Det sista innebär att det är extra viktigt att kontrollera så att inte den dubbla depowertampen är sliten, för om den går av så tappar man ju kiten helt!!! Har jag råkat ut för det en gång på en liknande bomlösning….som tur var det inte i en kritisk situation….

    pjoter;443121 wrote:
    Jag tycker inte om att man har en lina nere vid selen som dels slår en på pungen och dels är ivägen när man ska kroka i och ur. Sen är den iaf på vissa kites så grymt lång att den hänger i vattnet å släpar vid mkt depower.
    Å så är man mkt starkare på att dra mot kroppen än från.

    Men har bara testat lite kort med det så jag vet inte riktigt, fruktar bara det annorlunda nya och utgår från att det är av ondo. 🙂

  • sourra

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 21:16

    Sant. Fast då är det inte smartloop utan då är det bara 2008 års SLE-loop. Dock slits den rätt hårt om de inte förbättrat den sen i höstas.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish boxer 12:a = pung kramp i underarmarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.