Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Boxer?

  • falle

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 11:43

    Hej Oscar,
    Har du möjlighet att komma till Varberg så får du gärna testa Boxer 07 och 08.
    Kolla din mail med bilder och specifikationer på 2009.

    @Oscar 488051 wrote:

    Nån som har nåt att säga om Boxer? Positivt/ negativt.

    Hur mkt power har det jämfört med Force? Funkar det överhuvudtaget för en tyngre seglare? Julien Taboulet är väl inte så liten?

  • adde

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 11:59

    @Oscar 488051 wrote:

    Nån som har nåt att säga om Boxer? Positivt/ negativt.

    Hur mkt power har det jämfört med Force? Funkar det överhuvudtaget för en tyngre seglare? Julien Taboulet är väl inte så liten?

    Jag har kitat upp mig på 3.6-5.0 i år, har dock bara hunnit köra 5.0:an 3 ggr (och 3.6 i måndags i epicbay). Däremot har jag kört 5.8 och 6.2 i flera årgångar (05, 06, 07, 08)

    Jag tycker årets (som jag tror liknar 2008 i småstorlekarna) ligger relativt nära force i draget men har lite mindre drag. Men då tycker jag också att force fått lite mera drag och buk till 2008 (har inte seglat 2009orna än). Däremot känns det [boxer] plattare och släpper draget mera på vågen, vilket gör att man åtminstone jag får en bättre position i både initieringen och avslutningen av bottensvängen. Då har jag iof fått segla i rätt bra vinkel (musselrevet i klittmöller x2 och apelviken i måndags). Ber att få återkomma med mera utvärdering efter lite mera segling (kanske redan i morgon eftermiddag!!)

    På boardseeker så gjordes en intervju med Kauli om hans nya NP segel the Fly där han beskrev sina gamla segel som a powerful sail that drives you through the turns och The sails I used to have pushed me forward and I had to compensate for that but at the same time that ‘push’ is good to drive me through turns. För oss som inte seglar DTL varje dag så är det draget, eller pushen, mer eller mindre nödvändig.

    Tyvärr har man tydligen valt att göra alla segel 4 lattade i år så jag vågade inte gå på en 5.8 utan valde force 5.7 i stället. Du är väldigt välkommen att provsegla vid tillfälle!

  • oscar

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 12:49

    Låter ju nice! Får se när nästa trip ner blir ser ju ut att kunna bli lite vind i helgen.

  • kamaaina

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 12:52

    Har seglat 5.0 Boxer på Maui i vår och tycker det var riktigt kul segel. Kör dock hellre på Force i mindre storlekar.

  • oscar

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 13:39

    @Kamaaina 488082 wrote:

    Har seglat 5.0 Boxer på Maui i vår och tycker det var riktigt kul segel. Kör dock hellre på Force i mindre storlekar.

    Kan du beskriva varför du heller kör Force i små?

  • kamaaina

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 20:32

    Bra fråga. Har inte kört årens boxer segel i små storlekar utan bara tidagare typ 2005/6, så jag kan bara uttala mig om dessa. Har ffa kört en del på Boxer 4.4, 5.0, 5.4, 5,8 och 6.2. Dock mer på de stora storlekarna.

    Kan hända att det är mer en vanesak för min del, men jag gillar verkligen den kompakta känslan på de större storlekarna. Upplever inte den kompakta känslan lika tydlig i de mindre som 5.0 och 4.4. Kanske tycker jag oxå att jag lättare tappar kontrollen när det brallar 4.4 med ett boxer jämfört med Force som jag e väl inkörd på. Men som sagt kan hända att det bara är en vanesak. Lekte med tanken att köpa en boxer linje i år mest för att testa, men är lite feg antar jag. Får ta och testa fler boxer på Maui nästa år och se vad jag gör.

    Håller med om att Force har lite mer drag i år, kanske för mkt?!?!? Ingen expert på Force eller Boxer, men prova du ett boxer eller Force när du är på västkusten nästa gång… sedan e du fast :=)

  • gnutten

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 18:35

    Är inte Session ett alternativ? (Hm, det kanske inte var den egentliga frågan…)

    Har bara provat det någon timme, med tyckte att det kändes skönt. Tror att det var 4.7 jag testade.

  • basse

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 10:38

    Session är kanske inte alternativet för Oscar som väger in på lite mer än de flesta som kör Session.

    I större storlekar skall du nog ha Force. Varför kom du inte ner i helgen och testade lite?? Du velar för mycker Oscar!! 😉

  • oaxen

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 16:04

    @Basse 488993 wrote:

    Du velar för mycker Oscar!! 😉

    Word!

    Måndagen för en vecka sedan bjöd på hård 4.2-segling och lätt regn.
    – Oscar, är du på väg ut eller?
    – Nja, regnar det inte?
    – Jo, men det blåser bra!
    – Nja, jag ska bara slänga i några maskiner…
    Oscar dök aldrig upp.

    Vela var ordet…

  • oscar

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 16:18

    Förstör inte min tråd nu….ni kan väl skicka PM till varandra eller nåt 🙂

  • oscar

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 17:32

    Sticker nog ner till Läjet imorgon. Nån med ett Boxer eller Force där?

  • adde

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:25

    Ska neråt i morgon med boxer, basse är nånstans i krokarna med force. Kan försöka få med mina force 08 som jämförelse och för att ha nått att segla på om du vill testa boxer ordentligt.

    Mig når du på 0736-221833, (tror dock att jag har flippat bort ditt nummer sen 2001 när jag köpte din gula TTwave :D)

    Bara att haffa mig på stranden om nån annan vill testa…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Boxer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.