Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

  • Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

    Publicerad av dude på 26 januari, 2005 vid 09:58

    Hej!

    Tänkte höra med er vad ni har att säga om denna bräda; Naish Competition Wave 8’4″ från 2002. Jag spekulerar just nu på en sådan. En polare var också på Maui hösten 2001 och körde en blandning av brädor, däribland även 2002 års Naish Competition Wave. Han upplevde denna bräda som väldigt ämnad för just side-shore och stora vågor med en böjd rockerkurva som inte planade upp så tidigt. Torös branta, oförutsägbara och korta vågor är ju där jag kommer att använda brädan mest. Så därför tänkte jag fråga er vad ni har att säga om min situation och just den här brädan också. Just den här brädan har jag själv inget test på så det skulle uppskattas om jag kunde få tag på också.

    Tackar på förhand! tongue.gif

    Niklas

    mag svarade 19 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • adde

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 10:24
  • dude

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 15:56

    Tack adde!

    Men hittade du verkligen testet på länken du angav confused.gif För jag hittar det då inte där…

    Så, förresten, nu när vi sett testet, vad pratar FÖR den här brädan för att användas på Torö?

    /Niklas

  • adde

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 16:01

    Equipment i vänstra menyn. Skrolla ned till previous years. klick. Välj Naish (under sails). Voila!

    HÄR!

    /adde

  • lars_k

    Medlem
    26 januari, 2005 vid 16:51

    Jag har modellen mindre 8’3″ :an, en 03:a…
    Jag har inte testat Torö men det jag sett på mkt fina bilder och videor wink.gif är att ni får jävligt bra vinkel på vågen, som dessutom har finfint tryck. Känner igen Åsa yttre när det är som bäst…
    Jag kör brädan när det är nära sideshore i tex Åsa eller Ringenäs. Vid mera cross-on och segare är min stubby betydligt roligare.
    Framför allt är Naishen mindre förlåtande och tappar lätt fart när man ska upp mot läppen igen efter bottensvängen. Inte heller lika lätt att behålla plan och plocka höjd vid pålandsvind. En nervös och krävande bräda att segla (eller är det bara jag som är kass/ej inkörd på den…). Men när allt stämmer bottensvänger den som en GUD, går då stabilt som på räls och är kvick kant till kant.
    Jag tror den kan funka fint på Torö när det går av ordentligt med bra vinkel. Den kommer dock att kräva en del av dej när du ska ut genom bryten. Den planar inte så lätt direkt och sjunker lätt om du tappar draget. Men är en bräda att utvecklas på, och 8’4″:an är ju genom sin större volym också snällare.
    8’3″ :an är min favvo på Åsa yttre med VSV 4.5 och mindre.

  • dude

    Medlem
    27 januari, 2005 vid 09:14

    Jag får verkligen tacka för svaren grabbar laugh.gif

    Nu har jag någonting att fundera över!

  • dude

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 17:20

    Tja Lars_K!

    Jag tänkte fråga dig, vad har du att säga om padsen och finns det kuddar under hälarna för att ta smällarna i landningar på Naish 8’3″:a? Är förresten din en 2002:a också?


    Hoppas annars ni som hänger med i svängarna blir nöjda med era nya stubbies smile.gif Jag har varken pengarna eller erfarenheten att gå vidare in på en stubbie som det är just nu känner jag.

    Själv har jag senast kört på en Fanatic Goya ProModell från 2000 vilken jag hört från en källa är mer som en mindre bump-and-jump-bräda för hårdvind. Jag skulle också kunna tänka mig att den har en relativt rak (och lång?) rockerkurva vilket gör att den inte lätt ligger kvar i bottom-turn:en utan mycket framfotstryck vilket är svårt att hitta känslan för utan mycket träning. (Alternativt är det bara jag som är kass på att rida vågor med vänsterhanden först.) Annars är det på den här brädan jag lärt mig loopen grin.gif

    Före den hade jag en Starboard Acid 88 från 2002 vilken helt enkelt kändes för stor och tråkig i svängen för mig (på 70 kilo) att ha som vågbräda. Det var mer en lättplanande bump-and-jump eftersom den har rätt så bred häck, och på Starboard:s hemsida står ju också: “This board is for larger sailors or larger sails, so the volume in the tail has been increased but the rails remain thin for big turns.”

    Före det var det en CLS AHD-våg-kopia från 1996 som var bra för vad jag visste då förutom att den hade bladtunna pads och inga hälkuddar under och jag fick hälkompression i landningar. (Bra brädor de där CLS var, men det var ändå bara så många av de nödvändiga funktioner som Uffe kunde slänga in i sina brädor även om de var av väldigt bra konstruktion.)

    Och nu går vi långt bak i tiden här… Fanatic Skate från 1994 då no-nose-generationen var igång hade en fet och bred häck och var riktigt bra till bump-&-jump med bra avstamp för hopp på små ramper, men dens vågegenskaper är nog inte så bra även fast jag använde den på Pozo och gjorde ett fett hopp ovanför Björn Dunkerbeck cool.gif

    Så just nu letar jag bara efter någonting som ger en annorlunda känsla och erfarenhet som jag sen kan ta med mig. Jag får se vad det blir, om det nu blir denna 8’4″a!

  • lars_k

    Medlem
    28 januari, 2005 vid 17:29

    Tjena. Min är en 03:a och kuddar under padsen finns det ej mej veterligen. Padsen är dock ganska tjocka och dämpande i sej, inte som dasspappren på RRD-brädorna direkt. Du kan lita på att Naish kan bygga vågbrädor som håller och har lagom styva pads för känsla i vågridningen.
    Förresten, varför inte en 8.3:a på 73 liter när du nu bara väger 70 kg? Köp snorbilligt som jag gjorde hos Keppler för 599E.
    Du får en riktigt vågridningsmaskin för de feta torödagarna. Inget stubby-trend-måste-ha-tjafs. wink.gif

  • dude

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 08:47

    Synd det där med inga kuddar! Nu funderar jag nästan på att vänta tills jag får tag på en annan…hmmmm. Kuddar under hälarna förstör ju ingenting av vågridningen, inte så länge det handlar om front-side! Back-side jovars, men feta hopp vill man alltid göra shocked.gif

    Grejen på Torö är att man kör med risken att totalkvadda brädan ifall man kör rakt på någon sten, vilket inte hänt, någon annan än Jesper en gång vad jag vet. Det kan vara lite vind inne vid stranden (det är ofta jag sätter fenan i botten när jag guppar ut i ett vindhål) så man vill inte ha en för liten bräda heller. Man vill vara snabb att accelerera så man kommer i stropparna helst före man möter första vågen, men det händer sällan, så är den första vågen för stor så ligger du inne vid stranden och börjar om igen tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 11:06

    Vill höja ett varnande finger för naish brädor som jag har dålig erfarenhet av, iaf för årsmodellerna 2000-2001. De håller inget vidare, jag och mina kompisar (90, 85 resp 75 kg) har knäckt 3 st relativt nya brädor utan att för den skull tokplattlanda. Gäller kanske för alla fabriksbrädor men dessa tre var i princip nya!! Synd för det var en jävla skön bräda, 8’4 2000…men som sagt hållbarhet under all kritik.
    Magnus W

  • lars_k

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 12:09

    Jo, det där med kuddar är nog bra. Vet dock inte hur vanligt det är att man har det på vågisar. Jag har det på min AHD iofs. Synd att de verkar bli lite intryckta med tiden…
    Ja, för att prioritera att ta dej ut genom bryten så är nog en större bräda att föredra, eller en stubby. Dock är väl vågridningen viktigast eller…? Ut tar man sej alltid på något sätt…
    Hmm. Har plattlandat min Compwave ett antal gånger men den har hållit, dock är jag iofs ganska lätt… tongue.gif

  • mag

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 17:26

    Du skulle kanske prova min RRD WaveOne Small (2002) med hälkuddar!

    249 cm och 53,5 bred på knappt 80 liter. Det har en ganska rak rockerkurva och planar snabbt och är dessutom en ganska snabb bräda, vilket ger dig möjlighet till höga hopp. Den är kort och svänger på en femöring.

    Perfekt för dig på Torö! Min bräda är i fint skick och jag tror inte du träffar någon som kört på dessa brädor och är missnöjd! Har kört 5,7 eller mindre segel på den.

    Jämfört med Naishen som jag kört 8,4 är denna lättare att segla i chop och stabilare i svänger utan att förlora i snärtighet. Äldre Naishar kan kännas lite nervösa om man inte seglar rena vågor eller sideshore, speciellt för den mindre duktige. Robertos brädor däremot kännetecknas ofta av att de kan seglas av alla, oavsett nivå.
    /Magnus

  • dude

    Medlem
    30 januari, 2005 vid 17:04

    Tjena Magnus!

    Vad menar du med att “prova”, är den till salu? smile.gif Grejen är ju att på Torö är det extremt kort mellan vågorna och man vill ha en snabb acceleration på vägen ut. Det är inte som för er på västkusten att det är femtio meter mellan vågorna så man har all tid i världen att accelerera och har tid på sig att pressa fart innan man möter vågen. Man möter vågen på en gång och om man möter den när den bryter eller där den har fin läpp eller inte, det har man oftast inte möjlighet att påverka. På vägen in måste man oftast vänta in vågen, och sen när den kommer vill man snabbt kunna accelerera ner för vågen. Nu, i cut-backen, gäller det att visa vad man går för(!) – attackera svängen med bibehållen fart…

  • mag

    Medlem
    30 januari, 2005 vid 20:50

    Jo, det glömde jag. Den är till salu för!

    Och den accar snabbt och håller farten bra. Jag har provat många vågbrädor och denna är en av de snabbare, upp, iväg och i fart utan att för den delen bli en slalombräda. Det finns ett test från Windsurf 2002 som jag kan skicka. Tror att de skrev Holy shit! som inledning och de var otrolig imponerade.

    Jag har kört RRDn i Åsa där det också är tätt mellan vågorna och det gäller att svänga på små ytor utan att tappa speed. Den klarar detta suveränt.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.