Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult -08 vs Cabrinha -08,för nybörjare?

  • mania

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 15:21
    sourra;439160 wrote:
    Ett gäng små detaljer. Det finns andra märken som har samma grejer men inte samlade på en och samma bom. I korta ordalag är det följande grejer som jag tycker är riktigt bra.

    1) Depower under bommen = man når alltid depowern och det är inte en massa grejer upptill som kan trassla.

    Har inte bara hört bra grejer om depower under bommen. det som blir över måste hänga under bommen och vara ivägen.eller?

  • debkausf

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 15:44

    Jag hade satsat på Cabrinha swbl.3. min uppfattning e att den är mycket mer lättkörd och ligger otroligt mycket stabilare i vinden än naishen som tenderade att helatiden segla upp i fönstret o tappa trycket. Vad gäller prisskillnaden så är det högst marginellt och jämnas ut vid en ev. försäljning eftersom cab. drakar alltid har haft en bra andrahandsvärde och är väldigt lättsålda!

  • burren

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 16:04

    Ok. Är inte den där nya convert något att ha då? Eller/och vad är skillnaden mot swbl och Xbow?….om du orkar. 🙂
    Visst…har kollat hemsidan, men….

  • debkausf

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 16:51

    @burren 439341 wrote:

    Ok. Är inte den där nya convert något att ha då? Eller/och vad är skillnaden mot swbl och Xbow?….om du orkar. 🙂
    Visst…har kollat hemsidan, men….

    Jag har ingen erfarenhet av den men convert är ju en freeridedrake(vågridning) och swbl. en wakestyle(trick)……Tror dock inte det spelar någon roll i början. När du har hållt på ett tag märker du villket du gillar bäst o när du blir biten så kommer du mest troligt att vilja uppgradera så fort det kommer nyheter. Ses på havet!

  • sourra

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 23:01

    @mania 439323 wrote:

    Har inte bara hört bra grejer om depower under bommen. det som blir över måste hänga under bommen och vara ivägen.eller?

    Jag körde min tolva i närmare 12 m/s och hade så mycket depower draget att det var rent löjligt. Leashen var helt klart i längsta laget då. Det löses genom att sätta leashen i HP leash-fästet bak på selen (men om man dragit så mycket dpower bör man egentligen gå ned i storleken på kiten långt tidigare). Värt att tillägga är att den fortfarande svarade bra på styrningen trots all depower och det är mer än man kan säga om de flesta andra sle/bows.

    @debkåusf 439333 wrote:

    Jag hade satsat på Cabrinha swbl.3. min uppfattning e att den är mycket mer lättkörd och ligger otroligt mycket stabilare i vinden än naishen som tenderade att helatiden segla upp i fönstret o tappa trycket. Vad gäller prisskillnaden så är det högst marginellt och jämnas ut vid en ev. försäljning eftersom cab. drakar alltid har haft en bra andrahandsvärde och är väldigt lättsålda!

    Helixen har högt AR, vilket bland annat medför att den lättare vandrar ut i vindfönstret men samtidigt tar höjd bättre, men nu snackar vi Culten och den giller att hålla sig lite längre fram i fönstret. Vad det gäller stabilitet har jag inte testat SB3 men Sigma-kitesen är löjligt stabila, även om det inte ser så ut när man kollar från stranden.

    Och ang. andrahandsvärde fick min flickvän mer för sin Naish-nia än Gonzo fick för sin Cabrinha-nia (båda 2007:or) så det är nog inte Cabrinha-specifikt att grejorna är attraktiva på andrahandsmarknaden.

    Men än en gång – oavsett märke kommer du älska den kite du köper efter att du lärt dig hantera dess styrkor och svagheter. Sjukt vilket pimpigt inlägg det här blev. Var bor du? Säg till om du vill testa lite olika modeller.

  • haze

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 23:44

    Cabrihna är bäst. Det har jag lärt mig för länge sedan efter lite uppfostran av debkåusf och Gonzo…. Fast jag har iofs aldrig sett de på vattnet 😉

    Lärde min flickvän med culten på 3 timmar. Den är faktiskt mer förlåtande än jag trodde från början… Sjukt bra nybörjar drake……

  • skotten

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 00:05

    why not buy the naish? seriously… for a start it looks cooler…

  • pjoter

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 09:27

    sjukt skeptisk mot depower under bommen.. efter att ha testat lite kites iår när de e så populärt så lär man väl ha blue-balls hela sommaren.

    förstår verkligen inte vad det är bra för, enda anledningen är ju om man har enormt lång depower och inte når den annars, men varför ska man ha så lång depower? finns ju kites med grym windrange som klarat de fint. För dom som har någon koll på anatomi så är vi sjukt mkt starka på att dra mot kroppen än från kroppen vilket förutom blueballs gör att vi har svårare att dra depowern när vi är feteriggade.

    nope.. redig depower där den ska sitta e de bästa!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult -08 vs Cabrinha -08,för nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.