• Naish fly

    Publicerad av pelle-surf på 5 maj, 2014 vid 14:51

    Jag har en Naish park 14 som största kite, tycker den funkar bra i ca 7-10 m/s, är stabil och har ändå snabb respons trots sin storlek. I lägre vind så är det däremot inte mycket drag och inte så kul. Naish fly ska ha ett mycket bättre bottendrag och komma igång tidigare och det verkar ju kul, men då kanske den inte har den responsen som parken har utan är lite trögare ?
    Är det helt olika egenskaper på dessa kitsen ? Ska man sälja parken och köpa en fly, eller behålla parken och komplettera med fly som lättvindare.
    Jag har inte börjat köra urkrokat än, men ska väl börja öva lite snart.
    Om någon har kört båda, så skulle en jämförelse uppskattas.

    pelle-surf svarade 10 år sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 19:42

    Kolla in https://vimeo.com/45617047 Pelle, han var/är teamrider i skolan där jag jobbade i Melbourne. Han borde väga in på ca 80 kg (eller strax under), dessutom kör han boots på Naish Arcade (djupa kanaler och rätt mycket rocker=kräver lite mer kraft/vind) och verkar ju kunna ha riktigt kul i ca 10 knop. 6 m förlängningslinor lär nog också göra sitt för extra power.

    Dock känns ju Fly 15 m rätt nära rent storleksmässigt, framförallt då Fly verkar bygga mycket på Park. Så ersätt din Park 14 med denna eller behåll den och kika på ett ännu större “monster”, ca 17-21 m.

    Edit: Inte flugit kiten ifråga men lättvindskites har överlag bättre lowend och större vindregister. Självklart är de ofta lite “segare” i styrningen även om tillverkarna försöker göra de så snabba som möjligt. Segheten gör dock att de lämpar sig perfekt att träna urkrokat med ;).

  • pelle-surf

    Medlem
    5 maj, 2014 vid 22:10

    Har kollat klippet och dom flesta klipp om Fly, hittade detta där dom kör Fly och Park 14 samtidigt, bra drag i båda men tror det är skaplig vind https://www.youtube.com/watch?v=TnUpJTY3r1U Som du skriver så ligger dom nära i storlek och är lika varandra i utförandet. Fly har bara två struttar och väger nog lite mindre, ska ha bättre drag i lägre vind.
    Man “vinner” då kanske ett par m/s med Fly, har då en kite som inte är allt för monsterstor och då är det nog bättre att ersätta Parken med Fly, men det skulle vara intressant om någon kört både Park 14 och Fly och kan jämföra dom, tex om Fly är märkbart segare än Parken.

  • tomw

    Medlem
    6 maj, 2014 vid 17:38

    Om du kör en 14 i 7-10m/s nästa kite ska vara en monster 19m. Some en Core xr3 19LW. Men den kommer du köra 5-8ms… Mycket pengar till lite fördel.
    Jag slutade med 14m kite och kör nu en Core xr2 17LW i 5- 9ms, sedan byter jag till en 13. Ska byta ut den 13 till en Core XR3 12. Och då köra 90% av min sessions på 17 eller 12.
    Kör på en Slingshot Space Pickle 5-0 strapless i choppig skit och vågor.

    Var ute söndags I vejbystrand på 17m och SP. Fullt ös och kul i 1 m vågor.

  • bocaf

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 14:53

    Hej där.

    Jag har och rockar en Naish Fly. Måste säga att det är en grym lågvindskite, som faktiskt beter sig som en “riktig” kite, även om den är 15kvm så känns det livlig och inte för seg. självklart är den inte som en 10 och neråt men ändå. Har inte provat med extra lin-längder, kör med mina 24meters och baren i bredaste mode. har kört den till mer lr mindre vindstilla och rätt överriggad, inga nasty suprises, alltid stabil och riktigt bra lyft! änsålänge alltid varit sist upp ur vattnet 🙂

    Den är faktiskt till salu från idag, då jag bor mer mitt i landet så kommer jag bara ut å surfar till helgerna och på mer säkra prognoser så den får inte den tid i luften den förtjänar då ja har park 12+9.
    Så om du är intresserad hör av dig, 0703921969.
    kommer läggas ut här på köp/sälj sektionen i veckan.

    Mvh
    Robin

  • pelle-surf

    Medlem
    18 maj, 2014 vid 14:30

    @TomW 723005 wrote:

    Om du kör en 14 i 7-10m/s nästa kite ska vara en monster 19m. Some en Core xr3 19LW. Men den kommer du köra 5-8ms… Mycket pengar till lite fördel.
    Jag slutade med 14m kite och kör nu en Core xr2 17LW i 5- 9ms, sedan byter jag till en 13. Ska byta ut den 13 till en Core XR3 12. Och då köra 90% av min sessions på 17 eller 12.
    Kör på en Slingshot Space Pickle 5-0 strapless i choppig skit och vågor.

    Var ute söndags I vejbystrand på 17m och SP. Fullt ös och kul i 1 m vågor.

    Tack för dina synpunkter. du körde alltså på en 17m i söndags, vilken du ska byta till en 13 för att du har slutat med en 14, som du ska byta ut mot en 12 och köra 90% på den och 17, men vad ska du då använda resterande 10% ? Inte lätt att välja storlek 🙂
    Inga fler som har erfarenhet, synpunkter på Fly. Kommer ju en 3:e generation snart oxå, 2014/15.
    Denna säsongen verkar man behöva lättvindskite med tanke på hur vindfattigt det är 🙁

  • lima-ko

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 09:48

    Resterande 10 % spelar han Mastermind Pelle ;).

    Lätt förklarat handlar det om att kompromissa, eller att ha 5 kites och 4 brädor ;). När vill du kunna köra och hur vill du vara riggad (alltid perfekt, över- eller underriggad), vilken åkning prioriterar du, vilken/vilka är din/dina favoritstorlek-/ar, vilka kites ska du behålla och vilka brädor har du sen innan osv.?

    Vill du täcka in största möjliga vindregister med två kites och kunna köra när det blåser 4-7 m/s (med power) behöver du ha ett riktigt monster á la 17-21 m (ett segment där foils vart rätt ensamma tidigare men i och med ökad efterfrågan, nya material och nya kunskaper finns det nu även flertalet potenta tubkites i detta segment) och en stor bräda (antingen en kantig platt lättvindstwin eller en “funshape” vågis med bra volym). I tillägg en 9-11 m kite (behåll din Park 10?) för när det blåser bra, 6-8 m överlapp från lättvindaren bör du kunna hantera med en stor och en mindre bräda.

    Vill du även köra när det skickar på rejält (och du känner att du inte kan hålla din 10 m längre) kan även en 7-8 m vara på sin plats, men som du påpekar känns det i dagsläget som att det är en lättvindskite man behöver.

    Det bästa är väl egentligen att testa själv eftersom det bara är du som kan avgöra hur kiten passar dig och din åkstil, dina existerande kites och brädor osv. Så försök att få dema en Fly 15 (eller liknande).

  • skanepaul

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 14:26

    Det jag har sett av Naish Fly imponerar verkligen inte.

    Skaffa en riktig lättvindskite som typ SS Turbine, Blade Fat Lady, Core XR3 LW osv istället.

  • pelle-surf

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 18:26

    Andreas. Jag är nöjd och tycker det funkar bra med storlekarna jag kör på nu 7, 10 och 14, dom täcker varandra bra. Jag är inte ute efter “riktig” lättvindskite heller, men skulle däremot skulle gärna täcka upp vindspannet 5-8 m/s och hoppades på att Fly skulle passa detta och ha egenskaper likt Parken vilken jag gillar. Ställer frågan här för att få lite opartiska synpunkter, men som du skriver så är det bästa att testa den själv.
    Annars får man väl spela mastermind ist 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 19:38

    Då så, 7, 10 och 14 är ett bra kåger, körde själv samma för ett tag sedan. Fly kommer ju garanterat vara igång tidigare än din Park 14 och vad jag kan läsa mig till verkar det ju mer eller mindre vara en omarbetad Park med två struttar. Så att byta Park 14 mot Fly blir nog en bra kompromiss Pelle.

  • pelle-surf

    Medlem
    20 maj, 2014 vid 16:57

    Ha ha, blev ändå lite nyfiken på en lite större lättvindare och kollade på Core och Fat lady.
    Var samtidigt lite tveksam att Fly skulle räcka till, så det blev ett inpuls köp av en lätt beg 2014
    Core xr3 lw 17. Oprovad och osedd, så det blir ju spännande det här 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.