Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish mast till Severne segel?

  • Naish mast till Severne segel?

    Publicerad av _frippe_ på 30 januari, 2022 vid 21:36

    Jag kör just nu på Naish vågsegel och har två fina Naish rdm master, 100% kol. Dom har 10+ år på nacken iofs, men skulle ändå gärna slippa lägga ner 10.000 på nya master om jag ska byta segel… Har sneglat lite på Severne segel, Blade för vågor och toppat med ett Gator ca 6.5. Så till frågan, någon som testat att köra Naish master på dem? Enligt Unifibers mastguide ska dom ha liknande böjkurva, men praktisk erfarenhet är intressant att höra om den finns…

    Stefan_Foil svarade 2 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    31 januari, 2022 vid 21:49

    Saknar erfarenheten du efterlyser, men har iaf ett färskt exempel på att Unifibers rekommendationer och böjkurvor stämt bra när det kommer till Duotone segel och Unifibers deras egna master.
    Finns annars rätt många Severne seglare i Stockholm som kanske kan erbjuda en testriggning, eller varför inte knata in hos surfspot och testa?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    1 februari, 2022 vid 12:41

    Det finns en del skrivet på tex Seabreeze. Det finns dock risk att du kommer fram till samma slutsats som mig…bara att slanta upp…(eller behålla dina gamla segel)

    Du kan få testrigga mina Blade. Jag har kört så mycket med Blade seglen att jag kommer nog se direkt om masten är fel. Jag riggar också på under en minut numera med cyclops förlängare.

    Eventuellt kan jag tänka mig att sälja min gorilla 370 mast om jag uppgraderar till en 100%.

  • mrquality

    Medlem
    1 februari, 2022 vid 14:19

    Alla segel testas och utveckla med original mast, för att få bästa resultat och respons i vatten. Så som regel borde man använda rätt mast, men om inte har möjlighet kan fungerarar ändå I praktiken om man har samma IMCS (styvhet) och samma böjnings kurva dvs.flex top, flex bottom eller constant curve.

  • _frippe_

    Medlem
    2 februari, 2022 vid 12:11

    Det finns en del skrivet på tex Seabreeze. Det finns dock risk att du kommer fram till samma slutsats som mig…bara att slanta upp…(eller behålla dina gamla segel)

    Du kan få testrigga mina Blade. Jag har kört så mycket med Blade seglen att jag kommer nog se direkt om masten är fel. Jag riggar också på under en minut numera med cyclops förlängare.

    Eventuellt kan jag tänka mig att sälja min gorilla 370 mast om jag uppgraderar till en 100%.

    Ja jag har ju matchande mast/segel nu så ser det inte rätt ut blir det till att slanta upp… eller behålla. Men en provriggning och ett erfaret Blade-öga låter intressant. Kanske även Gorilla 370. Jag måste inte handla nu, så vi kanske kan sammanstråla på något spot i Stockholm när vädret blir mer vindsurfvänligt.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    2 februari, 2022 vid 17:45

    Låter som en bra plan. Vi ses i vår!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish mast till Severne segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.