Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Wave hybrid

  • Naish Wave hybrid

    Publicerad av jakob_s på 19 oktober, 2005 vid 16:07

    Jag vet att den har varit uppe i några trådar förut och snackats om.

    Men det var då få som hunnit testa sina freewave hybrider mer ingående.
    Tänkte att det nu borde finnas lite mer rotade åsekter om brädan som ni kanske ville dela med er av.

    s_136 svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    19 oktober, 2005 vid 16:13

    Sök på han den där Hybridåkaren adde… han har skrivit en hel del om den där korta vågflundran.

  • jakob_s

    Medlem
    19 oktober, 2005 vid 16:31

    Har redan läst vad han och alla andra skrivit om sina wave hybrider.
    Adde var väll den enda som kört sin mer är 2 ggr då ?!
    Det var många inlägg av folk som inte hunnit bilda sig någon uppfattning..
    Även endel inlägg av folk som just beställt sina..

    Skulle vara kul att höra vad dessa tycker nu, efter sina myckna hård-körningar..

  • oscar

    Medlem
    19 oktober, 2005 vid 17:53

    Pederboy har kört sin flera veckor i Marocko!

  • basse

    Medlem
    19 oktober, 2005 vid 18:33

    Jamen Peder har ju inte kört den sedan Marocko så han har väl glömt hur den är. Jäla soffsurfare som han är. Hö hö grin.gif

    Nä jag skall istället berätta för dig hur den är ur en Icke-Naishig synvinkel och jag skall även tipsa dig om fler som kör dessa kortisar.

    Jag körde nämligen sönder min bräda strax innan den, numera, legendariska dagen i Lejet. Var det den 20e Nov?? Fick då låna Adde’s Hybrid för att testa den duktigt …. ÄÄä skit i det nu till Hybriden. …

    Den är ju faktiskt riktigt riktigt kort vilket gör att den är ganska känslig för hur man sätter fötterna när man gippar och guppar. I början är det ganska frustrerande MEN det kommer man snart in i, det tar ett tag bara. Mastfoten skall sättas 2/3 frammåt för att få den att gå iväg lättast och då sticker den rätt snabbt tycker jag. Sätter man mastfoten längre bak blir det trögare att gå iväg och den blir markant studsigare i frontsiden framförallt när det inte är salsgolv, dvs om man började svänga lite längre ut i lejet denna dagen. Annars gillar den att man slörar av ett gäng meter för att komma upp ordentligt och/eller gnuggar den lite för att släppa. Längre in där det var grymt smooth denna dagen ligger den stabilt i botten men se upp på toppen där du måste ligga rätt med tyngdpunkten igen för att inte gräva ner nosen i cutbacken. Samma sak här, efter 5 vågor hittar du rätt. Roligast tycker jag den var längst in där det var max 1 meter och brytande där man kunde köra små snärtiga svängar och bara lajja lite upp mot vitvattnet. Hoppa gjorde man ju lite den dagen också. Jag tycker den är lätt att hantera i luften och hyfsad att landa. Smidiga noslandningar för att komma iväg snabbt utan att tappa fart är svårt pga den korta nosen. Detsamma gäller landnigen av bakåtar, svåt att få ner nosen i vattnet. Frammåtar vet jag inte för jag är faktiskt över 30…. smirk.gif

    Det är allt. En bra sverigebräda skulle jag vilja säga. Resten får du väl ta från naishfreeken som kör dessa. Det är Adde, Pederboy, Martin (S-136) och Erik (Rip) som jag känner till.

    Adde säljer ju sin och jag skulle kanske kunna fixa ut den för åskådning om det skulle vara intressant. Adde är på långresa till jul tror jag men jag har sporadisk kontakt med honom.

  • jakob_s

    Medlem
    19 oktober, 2005 vid 19:21

    Mycket bra inlägg där Basse !

    Det låter som en bräda som kommer att passa mig, min typ av surf och de spot jag kör. (20-45grader On)

    Kastade tärningen för ett par timmar sen.. Köpte en på Swells rea..

    Trist bara att vintern har satt klorna i norr, vinterhögtryck och nordliga vindar..

  • s_136

    Medlem
    19 oktober, 2005 vid 19:54

    Basse har en bra sammanfattning, dock vänjer man sig snabbt med att brädan är kort. 2-3 ggr så tänker man inte på det.
    Det jag förvånades mest över är att den är ruggigt snabb och man behåller bra fart upp på vågen i cutbacken. Den har väldigt mycket “skateboard-feeling” och man får lätt slide (spin-out) på toppen.
    Den har även ett ruggigt stort vindregister, tar 6,0 likväl som 4,2 dock tror jag man skall byta fena under 5,0. Original är 23 cm, men den blir inte lika snärtig när det blåser mycket, dock får man ett jädra bett i bottomturnen.

    Det går även att köra lite freestyle, i volcanon får man dock passa nosen, så man inte gräver den när man vänder.

    Vad gäller hopp kan jag bara säga att den är liten och lätthanterlig. Om man skall träna plattvatten forwards har den inte riktigt samma vertikala pop som tidigare competition waven, som var längre ~40 cm… men var bättre att stampa ifrån. När man loopar i vågorna är det förstås inga problem bara att snurra och landa…. Basse jag är ju över 30…. wink.gif

    Bara att grattulera till köpet Jakob, löjligt bra deal laugh.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Wave hybrid

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.