• imported_mickeo

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 07:38

    Jag räknar med att åka ochså.
    Daniel har ju målat upp en fantastisk bild av vad man kan vänta sej.
    Så jag är 100% på.
    Mvh
    MickeÖ

  • calle

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 11:40
    glader;596866 wrote:
    Tack för alla svar. Vet inte om det blev bättre med min tveksamhet. Jag får fundera lite mer på det och prata lite mer med er. Det verkar så helt fantastiskt, men skulle det bli en skräckupplevelse och jag blir sittande på stranden i två veckor så skulle jag gräma mig oerhört för all annan surf jag kunde fått för alla de pengarna och all den tiden.

    Tjena!
    Nu är ju inte jag någon speedster, försöker var en vågseglare, men jag måste bara komma med ett inlägg angående att våga….
    Jag väntade alldeles för länge med att åka till Maui mycket på grund av att jag var orolig för att det skulle vara för svårt och att jag inte skulle kunna segla tillräckligt bra och bara vara i vägen för alla coola snubbar.
    Nu har jag varit där, 2 ggr, och kan konstatera att jag borde ha vågat tidigare, ångrar att det inte blivit av tidigare, dom flesta coola snubbarna är inte bara coola utan trevliga och hjälpsamma oxå (om man inte droppar in på dagens våg, då kanske det låter anorlunda, har inte testat det ;-).

    Det är ju iochför sig en tävling dit ni skall och jag har ingen aning om hur det är där eller hur “tillåtande” speed gänget är men det låter som en grym dröm trip för en “speedster” så har du chansen så KÖR!!

    Hoppas ni kommer iväg!
    / Calle S

  • jester

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 12:57
    Quote:
    Det är ju iochför sig en tävling dit ni skall och jag har ingen aning om hur det är där eller hur “tillåtande” speed gänget är men det låter som en grym dröm trip för en “speedster” så har du chansen så KÖR!!

    Dom är väldigt “tillåtande”. Jag var ju på VM i somras, och dom flesta var väldigt hjälpsamma. Trevligt gäng, helt klart. Ett par av gubarna var dock lite tävlingsinriktade, men inte så mycket att det störde..

  • lbj

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 19:14

    För er som tvekar….
    Kallt…. Blåsigt…. God och billig mat… inga mygg….
    Platt vatten 2 m från land men längre ut ett h-vete…
    på kvällarna inget att göra än att sova… gummibåt ut till revet…
    kallt-kallt & kallt… 100 mil till närmaste djurpark
    Kolla in bildspel
    http://www.bjarkling.se/Foto_Vindsurfing/Walvis%20Bay%202007/
    För min del blir de Karpathos

  • andersbq

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 20:25

    Jag har begränsat erfarenhet av att tävla speed utomlands, men det är annorlunda mot att segla Swespeed Cup i TT om man säger så.
    – tålamod, man måste vara beredd på att gå och vänta i 6 timmar även om det tycks blåsa. Reglerna är ju att en stor del av gänget måste ha över en viss knop i snittfart under två rundor för att heatet ska räknas. Om det är många “gröna” så krävs det ännu mera vind för att det ska gå vägen. Att sticka ut och segla under väntan är inte så smart, då alla krafter behövs under tävlingsmomentet.
    – regler och banan, under ett lite större event så är det en massa olika zoner och rundningsmärken. Detta gör själva seglandet 10 ggr jobbigare. Om man jämför Grekiska Mästerskapet med VM så var det lika jobbigt med VM pga detta, trots att det blåste dubbelt så mycket på grekiska (vi slapp runda ett par bojar).
    – räddningsbåtar. Jo det finns, men man ska inte räkna med dom. Särskilt inte om samtliga åkare ligger och driver 1 km ut.
    – Turistmage. I vissa länder som jag varit i så mår man inte riktigt som hemma. T ex när man är i olika delar av Afrika. Det kan innebära att man blir lite lös i magen, inget problem om man ska glida runt på stranden, men när man seglar världscup så hade man behövt mera pulver… Vet att jag inte var ensam om detta på i grekland, detta kan till viss del förklara sämre performance, och att ha tränat C2-roddmaskin hjälper inte då!
    – stora segel och små brädor. Man kör ju alltid så i speed. Men det ska kryssas också, i chopp en bra bit ut från stranden och man måste kunna vända ute på kryssen utan att drunkna. (Detta problem kan i Namibia lösas enligt europamästaren Baldinis modell, man hyr ett par lokala boys som bär grejorna tillbaka till starten).
    – Finian & co. Det finns ju några bad-boys, men det är bara att skita i dem och visa med egna insatser istället vem som är man eller mus. Det vara smart att släppa Finian, Albeau, Dunken framför sig innan startgrinden om man tror att man inte kan åka ifrån dem. Dock så tycker jag att det är helt galet mindset, i samtliga tävlingar i år som vi har haft oss svensk-svenskar med så har vi i någon repa alltid spöat någon av dem.
    – sammanfattningsvis, lite bökigt att tävla men ändå jävligt kul.

  • klang

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 21:34

    Du tar jäkligt bra bilder asså lasse, tack igen

  • glader

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 08:09

    Tusen tack för alla svar!

    Mycket som talar för och mycket som talar mot att åka; lika rådvill, men på en ny nivå 🙂

  • surfan

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 18:40

    Det är bara kul,du kommer att hoppa upp 10 steg i din
    utväcklings kurva effter detta!

  • glader

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 17:39

    Tack Daniel, nu är jag för att åka igen 🙂

    Allvarligt talat så planerar jag för det och tränar och surfar så mycket jag kan under våren. Känns det rätt när anmälningstiden börjar närma sig deadline så hänger jag på. Skulle kännas kul om vi var ett gäng som inte tillhör eliten så vi kan hålla lite intern tävling i bottenskiktet.

  • mick

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 18:05
    Quote:
    Bottenskiktet!

    Nu snackar du mitt språk, Glader. Jag är också på om det är ok för övriga.

    Jag tänkte testa vingarna på ett par svenska tävlingar i början på säsongen så får vi se om jag kan åka med utan att befläcka sveriges välförtjänta speed-heder alltför mycket.

    Det skulle vara ohyggligt kul!

    Mvh / Mick

  • surfan

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 21:11
    Mick;597486 wrote:
    Nu snackar du mitt språk, Glader. Jag är också på om det är ok för övriga.

    Jag tänkte testa vingarna på ett par svenska tävlingar i början på säsongen så får vi se om jag kan åka med utan att befläcka sveriges välförtjänta speed-heder alltför mycket.

    Det skulle vara ohyggligt kul!

    Mvh / Mick

    Nu får ni sluta ni klarar det ja vet

  • lbj

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 21:38
    surfan;597507 wrote:
    Nu får ni sluta ni klarar det ja vet

    De sa du mäj oxo……….
    Å sen tappa jag grejjerna och ut i havet försvann
    sen åka gummibåt till strann
    inte va de jag som vann

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.