Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nå’n som har en 3D CAD modell av bräda?

  • Nå’n som har en 3D CAD modell av bräda?

    Publicerad av Mhatz på 10 februari, 2006 vid 12:54

    …eller segel eller annat? Tänkte leka med annat än med arkitektur i datorn…
    Vilket format som helt utom .max mottages med sprittande vårkänslor!
    🙂

    frisk svarade 18 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • stewen

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 13:06

    Jag satt och lekte för ett tag sen och gjord nåt liknande min bräda. Fast det är i 3Ds då.
    Så här blev det

  • dr-masse

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 13:53

    Ola H. ?

    Skicka ett pm till honom, vet ja.

  • Oregistrerade

    Gäst
    10 februari, 2006 vid 14:02

    Kan du läsa in maya modeller? Typ ma, mb eller obj?

    /Hellgren

  • adde

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 14:12
    dr Masse wrote:
    Ola H. ?

    Skicka ett pm till honom, vet ja.

    Av Ola kan du säkert få en schyst polynom av grad 12 som beskriver rockerkurvan 😀

    SurfInEurope tror jag hade lite planer på 3D shapeverktyg men jag vet inte om det blev nått av det…

    /adde

  • ola-h

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 14:52

    Jag har inge cad-filer kvar, men för länge sedan körde jag ett program som hette Dat-designer (ett speciellt windsurfingbrädesprogram, alltså) som exporterade till några kända cad.format (dxf?). Vet dock ej om programmet finns kvar. Jag har det i alla fall inte kvar på min dator.

  • jonatan

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 15:44

    Jag har ett program som heter shape 3d. var dock länge sen jag testade det..

  • Oregistrerade

    Gäst
    10 februari, 2006 vid 19:00
    Stewen wrote:
    Jag satt och lekte för ett tag sen och gjord nåt liknande min bräda. Fast det är i 3Ds då.
    Så här blev det

    Jomen snyggt! Har du en i .3DS att maila så blir jag jätteglad!!!
    🙂 m.knutsson@home.se

  • The Mighty Mats

    Gäst
    10 februari, 2006 vid 19:01

    måste hitta mitt login….

  • Oregistrerade

    Gäst
    10 februari, 2006 vid 19:02
    Oregistrerade wrote:
    Kan du läsa in maya modeller? Typ ma, mb eller obj?

    /Hellgren

    obj går bra!

  • rasmus_w

    Medlem
    10 februari, 2006 vid 23:27
    adde wrote:
    Av Ola kan du säkert få en schyst polynom av grad 12 som beskriver rockerkurvan 😀

    Eftersom Ola missade det öppna målet passar jag på att påpeka att om du försöker beskriva rockern med ett tolftegradspolynom så är risken rätt stor att du råkar ut för Runges fenomen, dvs att polynomet i ändarna av kurvan du beskriver får mycket kraftiga oscillationer.

  • Oregistrerade

    Gäst
    11 februari, 2006 vid 00:02
    Rasmus_W wrote:
    Eftersom Ola missade det öppna målet passar jag på att påpeka att om du försöker beskriva rockern med ett tolftegradspolynom så är risken rätt stor att du råkar ut för Runges fenomen, dvs att polynomet i ändarna av kurvan du beskriver får mycket kraftiga oscillationer.

    Hmmm…Runge Kutta…en interpoleringspryl…länge sen…
    Men det var CAD-filer jag sökte!
    🙂 M

  • ola-h

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 08:47
    Rasmus_W wrote:
    Eftersom Ola missade det öppna målet passar jag på att påpeka att om du försöker beskriva rockern med ett tolftegradspolynom så är risken rätt stor att du råkar ut för Runges fenomen, dvs att polynomet i ändarna av kurvan du beskriver får mycket kraftiga oscillationer.

    12:e grad är väl att ta i, men om man vill få till en bra kurva behöver man rätt hög grad. Oscillationsfenomenten är inte ett problem om man styr upp det hela på ett bra sätt. I ett eget program som jag kört så kontrollerar man t ex krökningen och när den väl är bestämd (för att passa en bräda) så kan man inte ha någon oscillation.

    I praktiken är dock någon typ av splines, typ NURBS, en bättre lösning, Men, att försöka beskriva en rocker med ett enda polynom av låg grad, 3-4 t ex, ger inte tillräckligt hög frihet.

    Så, lite NURBS till morgonkaffet, någon?

  • mickew

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 10:08

    Hehe formen på den brädan påminner om Dunkerbecks speedbrädor jag såg nere på Gran Cararia i sommras, ultrasmala…

    /M

  • frisk

    Medlem
    11 februari, 2006 vid 13:30
    Mhatz wrote:
    …eller segel eller annat? Tänkte leka med annat än med arkitektur i datorn…
    Vilket format som helt utom .max mottages med sprittande vårkänslor!
    🙂

    En lite grej som man kan utgå ifrån, kul att pilla med i datorn men hoppas kunna bygga på riktigt om det nu finns mtrl att köpa som fen/ mastfotkassetter….22 år sedan man byggde, fan va kul det va
    tror jag ska kunna skicka fil

  • surfineurope

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 19:00
    adde wrote:
    Av Ola kan du säkert få en schyst polynom av grad 12 som beskriver rockerkurvan 😀

    SurfInEurope tror jag hade lite planer på 3D shapeverktyg men jag vet inte om det blev nått av det…

    /adde

    Jodå, vi hade ett CAD-program på gång för ett par år sedan. Jag har kvar koden och programmet funkar fortfarande. Där använder vi ytor av B-splines. Det som fattas är tyvärr just export-funktionen för att kunna läsa över modellerna till andra CAD-program. Får jag bara en dag över så kan jag fixa en exportfunktion till STEP-format som de flesta CAD-program kan läsa. Programmet är skrivet i Java och funkar därför i alla operativsystem eller direkt i en webbläsare (dock utan vissa funktioner). Skickar med en skärmdump från Linux. Kanske dyker programmet upp på http://www.surfineurope.net tillsammans med övriga uppdateringar som är på gång till våren. Vädertjänsten som är på gång har tyvärr blivit lite försenad då jag måste porta programmet som sköter uppdateringarna till Linux för att kunna köra dem automatiskt. Vädret uppdateras därför högst sporadiskt för tillfället.

    /Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nå’n som har en 3D CAD modell av bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.