Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Nån som testat brädor från Fat Stick?

  • svenne

    Medlem
    8 februari, 2014 vid 20:55

    Kina-brädor. Hög ytfinish men kan variera i byggkvalle. Billig, så va fan?..

  • mag

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 07:42

    Vet inget om dem men Gong Sup har i alla fall en shaper som vet vad har gör och de ligger tillräckligt bra till prismässigt. Även de har Kina tillverkning, men olika linjer med olika laminat. Från epoxy av enklare modell till pvc kolfibersandwich De har funnits på marknaden länge också.

  • canoya

    Medlem
    24 februari, 2014 vid 08:16

    Tack för input!

    Svenne, såg på annan plats att du har monterat mastfäste på SUP:ar. Vad kostar det och håller “Kina-brädorna” för det?

    /Håkan

  • mag

    Medlem
    24 februari, 2014 vid 08:29

    Kinabrädor är bra kvalitet om de byggs rätt, precis som i Europa. Men i uppstart av ny fabrik och produktion kan det förstås variera. Precis som här. De som funnits i branschen längre har naturligtvis bättre koll.

    En mastfot kan du sätta i vilken SUPbräda som helst om det görs rätt. Exakt hur kan säkert Svenne förklara. Men jag skulle rekommendera en klump med skum m högre densitet som mastfästet sätt i, som sedan sätts i brädan. Håller bättre i längden än frigolit som de flesta brädor har inuti. Sen några lager väv,

  • svenne

    Medlem
    24 februari, 2014 vid 19:49

    De flesta håller för det. Antingen skruvplugg för en fast position eller mastbox. Skruvplugg räcker oftast eftersom det inte är tal om någon finjusterad 47 knop i Lüderitz…
    Jag ser alltid till att pluggen eller boxen har stöd genom hela brädan så att även botten tar en del av belastningen. Det är inte mastboxen som går sönder först så att säga. 🙂

  • canoya

    Medlem
    25 februari, 2014 vid 12:22

    Jag har ett snålare alternativ ändå på gång i garaget som test- och hobbyprojekt – en gammal hembyggd slalom från mitten av 80-talet har getts en rockerkurva kopierad från min 9’6” longboard och kommer att breddas till lämpliga 85 cm med fogskum för att sedan lamineras på de nya kanterna. Snållaminat i polyester. Yogamatta som deck pad. Vikten blir väl långt ifrån en köpe-SUP i epoxi, mer som en BIC i hinkplast, men som glidarbräda tror jag inte att det gör så mycket annat än vid hantering till och från vattnet.

    Har dock en kollega som är sugen på en Fat Stick så jag får väl förmedla eran syn på kinabrädorna. Låter ju inte helt avskräckande i alla fall. Om mitt hemmameck blir helt misslyckat finns det ju en reservlösning i form av FatStick eller liknande.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Nån som testat brädor från Fat Stick?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.