Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nån som vet nåt om Peter Lynn ARC?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 09:21

    Jag körde ARc förra sessongen men har nu bytt till Wippi och är mycket nöjd…

    ARc är en bra drake men den har tyvärr en del nakdelar… typ den är svår att launcha speciellt om man inte har 3km sandstrand att utgå från… den har inte heller det lyftet/hängtiden som en LE:i.
    På plus sidan så när man väl har fått upp den i luften får man nästan skjuta ner den igen! oberoende hur byigt det är, man slipper oxå pumpa och den är lättare att laga när man gör bort sig 🙂

    Orginalbommen suger! och kolla så att draken i fråga inte är för slite/solskadad – tyget töjer sig och draken kolappsar och fäller ihopsig mitt under körning och blir därför riktigt farlig, dessutom rivs matrialet lättare om det är tunt och sladdrigt (gäller även LE:i’s).

    Wedge och flyttade bakre fästpunkter är ett måste! trailing edge bridal (ett snöre från 3:e cellen till 3:e cellen i bakkant som hjälper till och strama upp TE) är oxå bra på dom större modellerna (1120 +15??).

    ARc’n lämpar sig bäst för nybörjare och skidåkare 🙂 prova lite mer på dina LE:i’s innan du gör något förhastat…

    hoppas detta hjälper…

    Ps. vad har du för Naish? 2/4 linor? 2002 drakarna har blivit mycket bättre/stabilare än vad dom tidigare är/var… Ds.

    Mvh

    Pan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2002 vid 17:41

    “trailing edge bridal (ett snöre från 3:e cellen till 3:e cellen i bakkant”

    Vad menar du med det ??? har du nån bild eller skiss på det?

    Har precis wedgat min…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2002 vid 21:57

    Har som sagt var gjort av med mina ARc så inga bilder men jag kan ju försöka och förklara…

    Ta ett snöre (som inte töjer sig) och trä det genom den svarta förstärknings remsan i bakkant, från silver cellen till silver cellen (en stoppnål funkade för mig), fäst det i båda ändarna (med symaskin, bara zig-zag över snöret funkar, sen tar du ut snöret i mitten (där du släpper ut luften) och gör en knut så att det blir ca 15-20 cm kortare än vad draken var från början…

    Detta ska stabilisera akterliket samt göra att draken svänger snabbare…

    Ps. det gjorde märkbar skillnad på min 1120, tror inte det gör så mycket på 840 men prova… Ds.

    Mvh

    Pan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2002 vid 17:05

    Det är en 1120 jag har så jag ska prova detta, hur långt hade du flyttat fram bromslinorna???

    Mvh J

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 augusti, 2002 vid 22:12

    A.R.C = M.Ö.G

    /MrMög

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 08:16

    Som sagt…Den som väntar får se. Häng kvar tills i höst så kommer det en ny ARC modell som tydligen är himla fin…

    Många pro kitare är sugna på denna drake då de inte kör för sina feta inflatable kontrakt…

    Men som sagt smaken är som baken

    /Fredan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 16:36

    har glömt det x-akta måttet men jag har för mig att det var 2 3:e delar från framkant…
    om du är osäker så sök på arcuser listan på yahoo…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 11:50

    You go Fredan!!!
    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 13:40

    I ride ARCs and I like them (except for the 630). But they require their own technique – both for launching and for riding. They are popular in areas where there is a knowlegeable dealer/instructor who can help with this stuff. The main problem for you is that there are no such dealers/instructors here in Sweden, as far as I know. As you have seen, there is even a fair degree of hostility towards these “flying air matresses”.

    So you need to do a lot of internet surfing to learn how to get the most out of them. They are typically sold with poor bar setups with not enough sheeting range (like the Naish adjuster) or with a fixed harness line (not needed or useful on an arc). The arcusers group on Yahoo is a good place to ask for help. You can also get comments from people who have switched to Arcs or moved from them.

    Dave

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nån som vet nåt om Peter Lynn ARC?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.