Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies När är det "lönt" att skaffa vågbräda?

  • När är det "lönt" att skaffa vågbräda?

    Publicerad av hejning på 25 juni, 2012 vid 20:38

    Hej!

    Har kitat ett tag nu och börjar fundera lite kring vågbrädor.
    Jag funderar lite i vilket skede i utvecklingen det är lönt att skaffa en vågbräda och kunna utnyttja den till fullo. Jag bor i ängelholm och har skälderviken som hemmaspot, och när det blåser väst- nordväst vilket det gör 90% av vinddagarna så är det ju vågor som gäller. så det känns i alla fall enligt mej som ett naturligt steg att skaffa och lära mej vågsurfa med kiten rätt så snabbt, så mina frågor är då:

    hur mycket ska jag kunna göra med en vanlig TT bräda innan?
    kitehantering?
    storlek på vågbräda?
    modell o form passande skäldervikens vågor?

    lite om mej:
    193 lång ~93kg
    har kitat sen i mars och tar mej dit jag vill, tar höjd, kan hoppa lite, klarar de flesta slidevändningarna..
    tycker mej ha relativt bra koll på kitens position när jag kör.

    Jag har letat som en tok i forumen men hittar ingen tråd som ger något bra svar på detta och jag misstänker att jag inte är ensam i denna sitsen.

    är tacksam för svar bra som dåliga.

    mvh

    Henning

    regfellow svarade 11 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bohm

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 20:46

    Fixar du att köra med en TT är du redo att köra en vågbräda. Börja köra på plattvatten/ chopp. Öva på att köra både backside och frontside, samt öva på vändningarna. De flesta börjar med att köra strapless i vågor och då bli det oftast FÖR svårt. Lär dig köra på vågbrädan innan du börjar köra i vågor så vinner du sjukt mycket tid.

    Det finns två “stilar”, den ena är att man kör men en mindre bräda och använder kiten för att generera fart, den andra är att köra med en större bräda och generera fart genom att ligga rätt på vågen och “vågsurfa” vågen och släppa ut kraften från kiten. Är du inte vågsurfare rekomenderar jag första stilen. Börja på en bräda runt 5’8″-6 fot och är ” kitevänlig” dvs liten rocker, ganska smal och snabb.

  • viktor77

    Gäst
    26 juni, 2012 vid 07:17

    Jag är uppvuxen i Ängelholm precis ovanför “Hunnabadet” och ja det är vågsurf som gäller där. Att surfa med vågbräda är rätt annorlunda, men du kan surfa vågor med en TT-bräda också. Jag tror du vinner rätt mycket på att först lära dig hantera vågorna med TT-brädan och då menar jag inte att du ska kunna hantera att surfa i vågiga förhållanden, vilket du förmodligen redan kan då du bor i Ängelholm. Nej, jag menar att du ska lära dig dra nytta av vågen, dvs svänga (backside till toeside och tvärtom) med vågen ner, surfa toeside längs vågen och även ta höjd ut genom vågorna toeside. Kan du detta på en TT-bräda blir det ännu lättare på en vågbräda, speciellt allt på toeside.

    En del lär sig att gippa, så de slipper köra så mycket toeside. Men lär dig köra toeside också, för det kommer du behöva kunna. Många håller nog med mig om att på vågen är det toeside som är skönast.

    När du väl skaffar en vågbräda, så bör du lära dig behärska den i plattvatten (Farhult för din del skulle jag tro). Går du ut med den i vågorna vid Klitterhus lär du bli duktigt frustrerad. När du övar med vågbrädan i plattvatten kan du ta av den bakre strappen, då blir det enklare att köra toeside (foten kan placeras längre fram).

  • donron

    Medlem
    15 juli, 2012 vid 13:34

    Lånar din tråd lite 🙂

    Är sugen på att skaffa mig en vågbräda själv.
    Någon som har tips på en bra förstabräda?

  • regfellow

    Medlem
    15 juli, 2012 vid 22:20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies När är det "lönt" att skaffa vågbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.