Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen??

  • När börjar säsongen??

    Publicerad av frasselinho på 29 februari, 2008 vid 11:22

    Om man som jag gillar att surfa, dock inte med huva och vantar, utan med skor och en 5/4/3 dräkt, när brukar det vara dags???
    Började i juni förra året (efter 8 års uppehåll), kommer inte ihåg när jag drog igång tidigare, minns bara att det var så satans kallt.
    Förstår att det är högst individuellt, men mellan tummen och pekfingret?

    Har sån satans abstinens att komma igång i år, men gillar inte när det är för kallt.

    Har Br Skidsport sina surfgrejer framme, skulle kunna tänka mig att, trots allt, tjacka huva och vantar, är dock lite osäker ifall det funkar med dräkten nu, eller ett par veckor framöver?
    Kanske är risk för förfrysning…

    //Frasse

    nachoman svarade 16 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • argulander

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 11:26

    Har surfat 10 ggr i dec-februari. Har inte varit några problem med kyla.

    Klas

  • robin

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 11:32

    Skaffa vantar och luva så kan du sticka ut utan problem om det är fem grader och uppehåll. Sol gör stor skillnad. Se till att hålla dig ordentligt varm på land bara. Är man kall innan fryser man lätt.

  • frasselinho

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 11:34

    du tror det är safe med dräkten jag har samt “vanliga” höga skor, typ 3 mm??

  • frasselinho

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 11:35

    ngr tips på shyssta vantar och huva??

    (fan va sugen man blev nu!!!)

  • pelleparon

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 11:56

    da kines vantar är grymma, tillför vintersurfet nya dimensioner

  • bananen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 12:01
    frasselinho;448272 wrote:
    du tror det är safe med dräkten jag har samt “vanliga” höga skor, typ 3 mm??

    Gränssättande för surfingen är händerna, det håller nog de flesta med om. Fryser du så funkar det inte och har dy för tjocka vantar eller fingerhandskar så får du kramp. Har själv DaKine CWM som alla yrar om, men använder dom inte då jag tycker det räcker med NP’s tumvante med hål i handflatan.

    Huva är inte så krtiskt, vilken som funkar väl. Om den låser bra mot dräkten, eller väst om du kör med väst-varianten av huva så är är det safe.

    Läckande skor så här års är inget kul. Jag har ett par som jag är grymt nöjd med – Atan 4 mm. Fryser aldrig om fötterna och grym kontakt med brädan.

    Kitta upp dig nu och ut å surfa, det blåser ju nästan varje dag nu, åtminstone i söder! 😉

  • frasselinho

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 12:22

    Tack för svaren!

    När du skriver “läckande sko”, menar du då trasig eller våtdräktsprincipen dvs vatten sommer kommer in och värms upp!

    Frasse

  • nachoman

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 09:35

    Ut och kör bara! Det är inte särskilt kallt om man värmer upp ordentligt innan (med våtdräkten och allt på), typ skuggboxning/åkabrasa etc. Värm upp ORDENTLIGT! Man fryser när man riggar och undrar vad fan man håller på med men väl i är det inte alls kallt. Kör själv en 5/3-dräkt året om.
    Men stick för fan inte ut om man är osäker och otränad, kan vara riktigt otäckt i kallt vatten.

  • bananen

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 10:04

    Som föregående talare säger – ut och testa, du kommer inte dö på kuppen 😉

    Better bunr out than fade away!

  • mexi_

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 11:30

    Jag kör aldrig med huva, bara öppna handskar och tycker att det är komfortvarmt när det är 8-10 grader i luften och sol, vattentempen tycker jag inte är lika viktig och brukar aldrig mäta den.
    Missar en hel del dagar när det är kallare så jag funderar starkt på att köpa huva och tjockare skor.

  • aronh

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 12:10

    Hanskarna åker av först när det börjar bli varmare, sen huva och sist skorna. Sen på hösten blir det tvärrt om.

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 mars, 2008 vid 08:42

    En smart idé är att innan man drar ut och seglar i kyla tar men en kalciumflödeshämmare (hjärtmedicin) som tex Felodipin. Tabletten gör att man inte fryser om händer och fötter. Nitroglycerinkräm är även det ett bra alternativ.

  • gnutten

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 12:05

    @Oregistrerad 449855 wrote:

    En smart idé är att innan man drar ut och seglar i kyla tar men en kalciumflödeshämmare (hjärtmedicin) som tex Felodipin. Tabletten gör att man inte fryser om händer och fötter. Nitroglycerinkräm är även det ett bra alternativ.

    Låter avancerat. Funkar inte varmt kaffe???

  • hellgren

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 15:30

    Jag tippa i lite te i mina skor sist jag va ute.. Funka fint, bränner på bra först men sen blir det nice 😀

  • nachoman

    Medlem
    10 mars, 2008 vid 13:17
    Oregistrerad;449855 wrote:
    En smart idé är att innan man drar ut och seglar i kyla tar men en kalciumflödeshämmare (hjärtmedicin) som tex Felodipin. Tabletten gör att man inte fryser om händer och fötter. Nitroglycerinkräm är även det ett bra alternativ.

    Jag skulle då inte våga rekommendera någon att ta läkemedel för att inte frysa! Läs FASS innan.
    Som sagt, det funkar bra med gummidräkten ändå!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.