Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När det Blåser lite? kan man köra med en jätte …

• pjoter

Medlem
    9 juli, 2004 vid 10:59

men när det blåser lite måste man väl nästan ha en foil? dom väger ju mindre å borde därför kunna flyga i mindre vind.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juli, 2004 vid 11:33

Svar till:

asså fatta, det finsn bara en kite som funkar i3ms o det är FS Mastair 16

[/ QUOTE ]

Jag har Hampus gamla FS MA 16 och måste konstatera att det är den i särklass sämsta foil jag någonsin flugit. Den både stallar och luffar med samma inställning och hur man än skotar med bommen och styr draken går det inte att hålla den i luften någon längre tid. Den kräver 4m/s för att hålla sig i luften någorlunda stabilt. Men det är jäla skön hang time i den.

Om du bara kört denna foil förstår jag att du tycker de är skit.

Mvh/Andreas

• niklas82

Medlem
    10 juli, 2004 vid 13:54

ja eller så skiter ni i allt och köper en Monkey kite 28 kvm och är tuffast på stranden…

http://www.monkeykites.com eller nått

• cortex

Medlem
    10 juli, 2004 vid 14:23

Monkey Kite 28 har betydligt mindre projicerad yta än FS Psycho 2. P2 26 har en projected surface area på 24.2 kvm. Vet inte exakt vad Monkey-kiten har (står inte på deras site) men det är en hel del mindre eftersom en LEI ”förlorar” mycket yta på grund av sin C-shape.

Så för att vara coolast på stranden (= most powwwa) så är det P2 26 som rular. cool.gif

(Ger mig dessutom fanken på att Flysurfer kommer att släppa ett inofficiellt kit till 26:an som gör att man kan använda den som paraglider också… de finns redan ett sådant kit till Titan 21.5. Då kan man snacka hangtime.grin.gif )

BTW, man lär ju inte behöva jobba kiten särskilt mycket (om man med ”jobba” menar att sine’a den). Oftast är det betydligt effektivare att pumpa med bommen på en foil än att sine’a dem i taskig vind. Å andra sidan är troligtvis inte 26’an särskilt tung att styra för armarna (21:an är det inte iaf) om man nu tvunget vill sine’a den iaf.

/Kaj(Tech)

• putte

Medlem
    10 juli, 2004 vid 16:04

tror att det va tomtarna på naish som hade knåpat ihop en IFB på ca 50 kvm, ungefär samma ”form” som x3, dom hade lyckats hålla den uppe i 0,5-1,5 m/s, men dom kunde inte komma downwind grin.gif
    KOlla iegom något av de senaste numrena av kitesurf eller kiteworld, stod där nånstans… smirk.gif crazy.gif

• cortex

Medlem
    10 juli, 2004 vid 16:32

Ahh, just det. Läste också det där. Det var Don Montague som byggt den för att köra den på en outrigger canoe. De körde i riktigt svag vind och höll väl till sist på att bli hajmat eftersom de inte lyckades åka downwind utan att kiten började stalla.
    Den kiten var dock inte utvecklad för att kitesurfa med utan var endast till för kiteboating… om jag inte minns helt fel.

Kolla på http://www.kiteboat.com för mer info om kiteboat-projektet. Verkar ju klart coolt att köra kite på en båt; man slipper ju mycket ”onödigt” på en kitebåt… typ köl och rigg.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 juli, 2004 vid 06:51

Svar till:

Tror att 4 ms är minsta oavsett storlek i stort sett. ???

[/ QUOTE ]
    Inte om man heter Hengo och kör EH 19 laugh.gif laugh.gif

• niklas82

Medlem
    12 juli, 2004 vid 14:01

HAHA det var rent ironiskt inlägg som jag skrev … vem fan vill ha en AP drake… jävligt seriös kite hahaha

Men var är alla som är duktiga med en foil ?? har inte sett en enda krake som rippar på en foil än??

• cortex

Medlem
    12 juli, 2004 vid 15:32

Det kommer… så snart folk har kommit igång med sina nya kites. Den som sett Sebastien Bubmann rippa loss med Psycho 2’orna tycker knappast att det fattas prestanda i grejerna. Killen är bara 16 år men är redan tysklands duktigaste kite’are (dvs totalt, inte ”bara” som junior). Vann juniorklassen i Snowkiting World Championship och kom 4:a i European Junior Kiteboarding Championship. Killen är kort sagt *grym*.

Men visst, det är ju många fler som kör på tubes så alltså kommer det än så länge att vara de som är flest på tävlingarna. Förhoppningsvis blir det lite jämnare fördelning på detta i framtiden när fler och fler får upp ögonen för att foilarna genomgått en revolution sedan de testade en gammal sunkig Mastair. smirk.gif

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juli, 2004 vid 17:22

Sluta kita o lira Landhockey…Man skaffar en grym kondis av det och magrutor…

• rambo_johnson

Medlem
    12 juli, 2004 vid 18:56

Svar till:

HAHA det var rent ironiskt inlägg som jag skrev … vem fan vill ha en AP drake… jävligt seriös kite hahaha

Men var är alla som är duktiga med en foil ?? har inte sett en enda krake som rippar på en foil än??

[/ QUOTE ]

Foil asså, hmm, ja vettifan

• cortex

Medlem
    13 juli, 2004 vid 17:37

Fick äntligen min 21:a idag. Hade precis veckla ut den på gräsmattan när det började regna, så jag hann inte fylla den med luft. Efter att ha tagit en bild så blev det snabb-ihoppackning innan skyfallet kom.

Den är ju rätt stoooor, fanken 26:an skulle nog knappt få plats i min trädgård. grin.gif

/Kaj(Tech)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När det Blåser lite? kan man köra med en jätte …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.