Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När man kör hem i våtis….

  • När man kör hem i våtis….

    Publicerad av kneepad på 3 november, 2012 vid 10:47

    …såhärårs. Och har mekarskydd på bilsistsen så att man byter om i badkaret. Men vill bli av med våtskorna när man packar ihop och ha torra strumpor och skor i bilen;

    *hur undviker man att vattnet rinner längs benet och ner i de skorna man bytt om till :confused2:

    Årets I-landsproblem kanske, men jag har närmare en timme körning – inge kul med dyngblöta fossingar. Knyta 2 handdukar vid smalbenen??

    Som tack för tips i detta kan jag ge ett torktips på våtskor (inte bra när de börjar möka efter tre dagars fukt…):

    Klassiskt är ju tidningspapper men det blir ju en geggig massa som är svår att få ut. Prega ned en handduk och kläm på hälen så att man matar ned den ända till tån.

    Upp på elementet och ca tre timmar senare klart 😉

    (Är det superheta element så får man väl lägga nåt emellan)

    eklov svarade 11 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • above_the_law

    Medlem
    3 november, 2012 vid 10:49

    I-landsproblem, JA… Lägg in en gummimatta med kanter.
    Till skorna finns det ju elektriska “doppvärmare” som funkar fint också.

  • kneepad

    Medlem
    3 november, 2012 vid 11:01

    Bilen skiter jag i (det är i skorna vattnet hamnar). Men fötterna vill jag ha gosiga. Köpte en sån doppvärmare på ClasOhlson, men inte ens med “tillbehöret” så funkar det speciellt bra längst fram i tån. Handduk=bra=energispar.

    Men tackar och bugar ändå för engagemang 🙂

  • t_h_s

    Medlem
    3 november, 2012 vid 11:08

    Jag kränger mina skor ut och in så torkar insidan på en dag. Ska man inte ut dagen efter så hinner man torka utsidan med.

  • cortex

    Medlem
    3 november, 2012 vid 11:40

    Köp en riktigt pjäxtork. En sådan däringa pryttel som med fläkt och två snablar som blåser in värme i skon. Funkar hur bra som helst och är dessutom lätt att ha med sig när man reser.

    Angående hur man löser problemet med vatten i skorna, enkelt; åk hem i våtskorna och plocka sedan av dem i duschen. 😀

    /Kaj

  • blizzy

    Medlem
    4 november, 2012 vid 21:24

    Jag kör till/från kiten i våtdräkt och sitter på en ihopvikt pressening. För att slippa gå i garaget med våtskor så har jag flipflop i bilen, så jag tar av våtskorna innan jag kör hem. Sen maxar man fläkten i bilen på fot-läget så tar det typ 5min så är man varm o go…
    Ang vatten som droppar från dräkten så är min erfarenhet att om man går upp ur vattnet, vandrar runt lite, packar ihop saker osv, utan att bli blöt igen, så blir dräkten tillräckligt torr för att vara droppfri. Den är ju fuktig såklart men den släpper inte ifrån sig vatten… Kanske har med dräkten o göra eller möjligen materialet (om man har enkel eller dubbelneopren). Min Prolimit C3 är iaf dropptorr, så då är det bara o köra barfota..

  • filip81

    Medlem
    5 november, 2012 vid 15:24

    stövlar?
    Jag drar på mig regnkläder över våtdräkten, så slipper sätet bli blött. Jag kör barfota hem.

  • bad-kharma

    Medlem
    6 november, 2012 vid 07:59

    Varför byter ni inte om på stranden innan ni kör hem?

  • blizzy

    Medlem
    6 november, 2012 vid 08:05

    @Bad Kharma 702711 wrote:

    Varför byter ni inte om på stranden innan ni kör hem?

    svinkallt!

  • jurij

    Medlem
    6 november, 2012 vid 10:09

    @Blizzy 702712 wrote:

    svinkallt!

    Kallt i 4-5 minuter men varmt/torrt och gosigt i bilen efteråt.
    Och lite macho :cool2:

  • pelle-surf

    Medlem
    27 mars, 2013 vid 23:40

    Förhoppningsvis så slipper man detta, om det bara kommer lite värme snart. Jag har inte brytt mig om bilen, utan slängt ut lite plast på golvet och i sätet när man ska iväg.
    Det blev lagom kul, när man fick felmedelande för airbagsen och skulle in på besiktning :frown:
    För mycket fukt och salt sabbar givare mm, så det är nog bra att vara lite försiktigare med tanke på att en givare för airbag kostar ca 3500 kr

  • farbrorfraz

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 12:01

    @Filip81 702674 wrote:

    stövlar?
    Jag drar på mig regnkläder över våtdräkten, så slipper sätet bli blött. Jag kör barfota hem.

    Satan vad kvavt det måste bli…

    Ska man byta om, kör klassiska militär/scout/sunt-förnuft tekniken 50/50. Byt om helt på överkroppen först, sen på underkroppen. Bara dumt att klä av sig helt näck i +1 grader, snålblåst och regn. Hade jag en timme att köra hem skulle jag definitivt byta om på stranden!

  • tomw

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 22:08

    wool socks and foppatoffler

  • nolcap

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 00:32

    Torrdräkt med merino wool underställ. Av med dräkten och simsalabim, torr å go.
    /CC

  • eklov

    Medlem
    5 april, 2013 vid 20:13

    Oavsett väder och temperatur är hemligheten att åka still stranden i flipflop, snabbt o enkelt när man byter om både på väg i vattnet och när man skall hem…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing När man kör hem i våtis….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.