Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När planar jag?

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2002 vid 11:40

    Åsså drar man till från höften utan att ha seglat med grejorna:

    Lite över 4 sekundmeter, ett par pumptag och du lär vara igång om det är någorlunda platt vatten (ingen dyning på öppet hav, typ). Vid 5-6 sekundmeter så går det, med tanke på vindstyrkan, undan och du klarar samtidigt ganska rejäla “vindhål” (långa stråk under 4 sekundmeter) utan att tappa planing.

    Glada gissningar på eftermiddagen i kontorslandskapet som bara väntar på kommentar… 😉

    Men vi får se vad formula-proffsen säger, de har ju benkoll på detta (jag har aldrig seglat större än 9.9 samt bredare bräda än 90 cm, småprylar i sammanhanget)

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2002 vid 12:13

    Jag tror nog att dr Masse har ganska bra koll faktiskt.
    Själv kör jag SB 156 med ll.0 och väger lite mindre än du men en bra gissning är nog runt 4 m/s. Är det helt plattvatten och du har bra tryck i bicepsen så kanske du kan komma ner i ännu lägre vindhastighet.
    H//Nicklas SWE223

  • teabag

    Medlem
    19 september, 2002 vid 14:10

    All teori talar för att ovanstående är riktigt.Låt oss säga att du vägde 70 kg då skulle förmodligen 3,5 m/s vara nog.
    Det är inte säkert att men planar fortare med 12,5.(Men väl uppe borde det gå fortare)
    Angedd planingströskel i Boards är just 8 knop dvs något mindre än 4 m/s.

    Har vi rätt eller stämmer det bara….

  • levieux

    Medlem
    19 september, 2002 vid 14:57

    I morgon eller senare…

  • getwet

    Medlem
    19 september, 2002 vid 15:56

    Dr Masse är som vanligt helt rätt ute, eller inne!!:). Seglar själv Beast (ca 130l-140l tror jag) med 11.0 och planar på gränsen i 4ms, får hjälpa till med lite pumpning ibland. 5ms inga som helst problem. Med det i bakfickan och en Starboard som du har så ska du troligen gå igång på 4-4.5ms med kraftiga pumptag och börja med en slör. Fenan är här MYCKET avgörande har jag lagt märke till. Det är A och O att det är ordentligt med lyft i den, annars kan du lägga till en eller två m/s.

    Välkommen till “kryssarklubben”.

  • teabag

    Medlem
    19 september, 2002 vid 16:07

    Ursäkta en frågvis.Hur känns det när du inte planar? Är det trögt och tungt eller glider du bara coolt fram i viken som på en fin & hederlig gammal långbräda?

    Ha det

  • stinger

    Medlem
    19 september, 2002 vid 16:50

    Exakt vad jag tänkte fråga: Är en formula OK att glida på när resten av familjen ligger på playan och steker?

    Vad är bredden på SB175 resp SB156?

  • getwet

    Medlem
    19 september, 2002 vid 16:58

    Tungt som en bänkpress!!!! Ibland tungt som trumsolot i Made in Japan……

  • getwet

    Medlem
    19 september, 2002 vid 17:02

    När det är precis på gränsen till att plana men ändå inte riktigt vill, precis på gränsen alltså, då är det tungt.
    Men allt dessförinnan är som att glida fram som på den gamla goa tiden….Järvinen, Klepper, Windsurf international, AMF, Dart och allt vad dom nu hette!

  • getwet

    Medlem
    19 september, 2002 vid 17:05

    Det går att glida med den (har aldrig gjort det med flit förvisso, men ibland tar vinden slut, som vi alla VÄL känner igen)och även då kan du kryssa lite försiktigt…….

  • pajas

    Medlem
    19 september, 2002 vid 19:20

    skulle vilja testa en formula … fast då köper man säkert en .. och vart ska man ha alla prylar ..

  • getwet

    Medlem
    19 september, 2002 vid 19:46

    Vet hur det är…..kommer knappt in i vardagsrummet, hallen, sovrummet och numera även kontoret….frun måttligt road!!!! Hennes absoluta favorit är surstinkande våtdräktsskor..

  • teabag

    Medlem
    19 september, 2002 vid 20:50

    Efter helgens bravader låg dräkten och skorna väl förpackade i väskan.Bortglömda.
    Ända till att vafan nudå är det här som luktar i min nya bil ????????????
    För övrigt så blir även min förhållandevis smala bräda också väldigt trög när det nästan planar.Jag tror att jag behöver minst 5 m/s med 9.0 och AHD FD77.
    Men glida och undersöka där slår väl det gamla de nya va ??

  • watertouch

    Medlem
    19 september, 2002 vid 21:29

    Litet stickspår:
    Finns listan med dina 150 låtar nånstans? Blir ju nyfiken smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När planar jag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.