Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Näsklämma?

  • Näsklämma?

    Publicerad av fastforward på 9 juni, 2006 vid 19:09

    På något sätt lyckas jag nästan alltid få en kallsup då jag får kastfall eller trillar lite våldsammare. När jag nu håller på och lär mig segla med sele och får kastfall 9 av 10 gånger jag kopplar på selen blir det lite jobbigt att andas vatten hela tiden.

    Därför undrar jag om det är någon som har kört med näsklämma och vet var man köpa en vettig sådan? Jag har googlat lite men bara hittat klumpiga manicker för 400:- som fridykare använder.

    fredrik-ygge svarade 18 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • bopung

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 19:49

    Bomull i borrarna?

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 juni, 2006 vid 20:05

    Enkla näsklämmor finns i dykaffärer, ca 50 spänn!

  • thefloyd

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 20:53

    Sno morsans käldnypa!
    eller gå in i din lokala dykaffär, billigt och bra!

  • svenj

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 21:25

    Jag har aldrig sett någon köra med näsklämma så rekommendationen måste bli: gör inte det.

    Som i alla vattensporter så det är bäst att lära sig att leva med lite vatten i mun och näsa. Haka på UV-rugby lagets träningar över vintern så blir du förbeeddd…och eftersom fågelinfluensaepedemin är avblåst nu så borde det vara lugnt med lite vatten i näsan…

  • fastforward

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 22:27
    SvenJ wrote:
    Jag har aldrig sett någon köra med näsklämma så rekommendationen måste bli: gör inte det.

    Som i alla vattensporter så det är bäst att lära sig att leva med lite vatten i mun och näsa. Haka på UV-rugby lagets träningar över vintern så blir du förbeeddd…och eftersom fågelinfluensaepedemin är avblåst nu så borde det vara lugnt med lite vatten i näsan…
    “Jag har aldrig sett någon segla ståendes på en inplastad frigolitbit förut – så gör inte det”

    Det är klart att man får stå ut med några kallsupar under en dag men nu handlar det om varannan minut. Det är mycket troligt att jag kommer att lägga bort näsklämman allt eftersom jag blir bättre, men nu under tepåse-stadiet känns det som en bra idé.

    Förra gången jag var ute hamnade jag exempelvis under seglet i vattnet ikrokad i selen – en lätt panikartad upplevelse. Det blev inte roligare av vattnet i näsan när man väl kom upp i luften heller.

  • bjarke

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 07:22

    Näsklypa används mycket av folk som padlar forskajak; kolla lite forskajak-sajter och se om du hittar nån där. Den jag padlade med tidligare var riktigt lite och funkade bra; havde säkert funkat at segla med ochså.

  • thefloyd

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 09:37

    OT, vilket uv-rugbylag tänker du på?

    //TheFloyd på korgen, rena rama borgen!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 00:43
    fastforward wrote:
    “Jag har aldrig sett någon segla ståendes på en inplastad frigolitbit förut – så gör inte det”

    Det är klart att man får stå ut med några kallsupar under en dag men nu handlar det om varannan minut. Det är mycket troligt att jag kommer att lägga bort näsklämman allt eftersom jag blir bättre, men nu under tepåse-stadiet känns det som en bra idé.

    Förra gången jag var ute hamnade jag exempelvis under seglet i vattnet ikrokad i selen – en lätt panikartad upplevelse. Det blev inte roligare av vattnet i näsan när man väl kom upp i luften heller.

    Rent spontant så tycker jag snarare att det du behöver göra är att lära dig synka andningen med seglingen. Man hinner ALLTID ta ett andetag medan man flyger genom luften i ett kastfall. Sen försöker man tajma utandningen med att man slår i vattnet.

    Och det går att kroka år även när man är under vattnet. Jag har varit med om att det känts läskigt en gång, då hamnade jag under min 9,7:a i nollgradigt vatten. Då är det inte bara en urkrokning, ansiktet domnar dessutom och med en 2,5 meter lång bom är det en bit att simma innan man kommer ut.

  • svenj

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 11:36

    FastForward, jag ber om ursäkt om det känndes som ett påhopp.
    Jag tänkte mest på alla smädelser du kommer att få utstå om du rör dig på stranden med näsklämma. De kommar att kännas värre än vatten i näsan.

    Jag vidhåller dock.. passa på att träna i vatten (simma, dyk) även när det inte är vind så att du får upp känslan för hur du håller emot vattentrycket i mun och näsa.

    För lääänge sedan när jag gick på gymnasiet (80 tal) tränade jag UV-rugby (Sydkusten, Karlshamn). Den vattenvana jag fick då har varit guld värd när jag började med vindsurfing för fem år sedan. Jag kan lova att jag också är mycket under.

    mvh Sven

  • thefloyd

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 12:59
    SvenJ wrote:
    FastForward, jag ber om ursäkt om det känndes som ett påhopp.
    Jag tänkte mest på alla smädelser du kommer att få utstå om du rör dig på stranden med näsklämma. De kommar att kännas värre än vatten i näsan.

    Jag vidhåller dock.. passa på att träna i vatten (simma, dyk) även när det inte är vind så att du får upp känslan för hur du håller emot vattentrycket i mun och näsa.

    För lääänge sedan när jag gick på gymnasiet (80 tal) tränade jag UV-rugby (Sydkusten, Karlshamn). Den vattenvana jag fick då har varit guld värd när jag började med vindsurfing för fem år sedan. Jag kan lova att jag också är mycket under.

    mvh Sven

    Då kan jag kanske gäldja dig med att de kom tvåa i årets SM(som de även arrade) triton tog sitt sjätte raka guld och är nu mycket nära att tangera linköpings rekord med 7 raka…

  • calle_b

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 14:02

    Lite tips vore på sin plats här hör jag. Folk som går utbildingar o grejjer, sånt är intressant! låt höra!
    Jag brukar blåsa lite luft genom näsan när jag ligger under, men vet inte om det gör så stor nytta…

    Våga vägra näsklämma 😉

  • calle_b

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 14:04

    Förresten, var ska allt snor o släm hamna om man blockerar snoken? Tycker det är shyst o ha en 1-1.5 meters “speed kråka” hängades efter sig när man har blivit spolad.

  • fastforward

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 15:59

    Sven: inga problem – missuppfattningar sker så lätt med det skrivna ordet.

    Jag kan nog stå ut med en del smädelser för att slippa de där kallsuparna. Synd bara att alla klämmor är så stora. Vad heter den där sporten som är som balett i vattnet? De har små näsklämmor.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 21:00

    Det där med att blåsa ut luft genom näsan funkar också bra. Att simma på rygg under vatten är en rätt bra övning.

  • lejna

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 06:18

    Forspaddlare kör med näsklämmor, kolla på http://www.rockwater.se, de säljer sk “smiley’s” – små och smidiga!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Näsklämma?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.