Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästa steg vad gäller utrustning

  • Nästa steg vad gäller utrustning

    Publicerad av per-henrik-ericsson på 17 juni, 2020 vid 06:29

    Hej,

    Behöver hjälp med nästa steg vad gäller utrustning.

    Jag har vindsurfat 2-3 gånger per sommar i några års tid nu på en gammal Mistral med centerbord från tidigt 80-tal. Funkar fint och är ute någon timme utan att bada. Vill nu ta nästa steg och börja surfa på riktigt. Min vikt ligger runt 90 +/- 5kg. Surfar i Mälaren där det inte alltid blåser supermycket.

    Vad ska jag investera i? Freeride? Kona One? Antal liter? Antal kvm på segel? Bredd? Med eller utan centerbord? Ihopfällbart centerbord? Nytt? Begagnat? Märke? Modell? Frågorna är många, tacksam för vägledning. Vill gärna ha något som man kan använda många år framöver.

    Vi är fler i familjen. Ingen annan som surfar i dagsläget men jag hoppas få med dom på spåret – så att möjliggöra för lättare viktklass med lite mindre muskelmassa är ett stort bonus.

    Tacksam för all hjälp man kan få.

    Mvh,
    Henrik

    per-henrik-ericsson svarade 3 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • irieman

    Medlem
    17 juni, 2020 vid 09:03

    En freeride på runt 140 liter skulle nog vara ett bra nästa steg, den kan du dessutom behålla för lättvindsdagar framöver. Två segel kanske, ett 6.0 och ett 7.5 typ. 6.0 för när det blåser hyfsat mycket eller för att träna manövrar, 7.5:an för att träna planing i när det blåser från ca 7-8 m/s. Sedan kan man lätt ha segel upp till ca 9.5 på en sådan bräda. Sen får du vara beredd på att en modern freeride är gjorda för att plana så dom har inte samma glid i vattnet i subplaning som t ex din Mistral.

  • mexi_

    Medlem
    17 juni, 2020 vid 09:52

    Jag är inne på samma spår, bräda runt 140-150 liter samt segel runt 6.0-7.5.
    Sen tycker jag att du ska skaffa ett litet segel, typ barnsegel runt 2.5-3.0 till de som är nybörjare. Allt blir så mycket lättare då.

  • gustav1980

    Medlem
    17 juni, 2020 vid 13:03

    Instämmer med föregående talare, och lägger till några nya inspel:

    Branschen är mogen så du behöver inte fastna i årsmodeller eller specifika tillverkare.
    Är prylarna bara i någorlunda skapligt skick så kommer det att duga även om de har 10-15 år på nacken.
    När du inte planar så har inte segelstorleken någon större betydelse, men ett litet segel är såklart enklare att hantera. När du kommit till stadiet att du söker planing eller tom kan plana kontrollerat så blir storleken av segel en avgörande faktor.

    För att inte gå fel i köpen så ta hänsyn till följande.
    *RDM/SDM? Allt fler väljer RDM i storlekar under 7 kvadrat men det viktigaste är att du är konsekvent.
    *Du klarar dig på en (1) bom OM du väljer en bom som mäter ca 160-220.
    *Håll koll på rekommenderad mastlängd för de segel du spanar på, tråkigt att behöva köpa tre master för tre segel.
    En 430 mast fixar ofta 5.5 till 7.0 segel om vi pratar nyare årsmodeller. Äldre segel bygger mer på höjden och kräver generellt längre mast.
    *Segel med så kallade cambers gör mer skada än nytta, i ditt fall.
    *Centerbord (uppfällbart) kommer definitivt uppskattas av familjen, men räkna med att du själv kommer att växa ur just den brädan när du kommit så långt att du planar kontrollerat.

    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  gustav1980.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    17 juni, 2020 vid 21:05

    Låter som du behöver en större bräda med centerbord och inte är så intresserad av att åka fort och plana i hård vind. Minst dubbla kroppsvikten i liter och bättre med lite mer längd för bra glid. Man kan med fördel köpa begagnat.

  • vroom

    Medlem
    18 juni, 2020 vid 06:53

    Jag väger 85kg och har en RRD Evo på 135 liter. Helt perfekt till det man kan använda den till. Stroppar sätter jag så långt fram det går eftersom jag är värde på att plana. Köp hellre kolbom då alu dito är något tunga att manövrera tycker jag.
    Klarar mig med ett 6,5 segel i alla fall upp till <9m/s
    . Dessutom är hängsele oumbärligt sen jag började med det oavsett vindstyrka. Slippa hänga i armarna ger mer tid på vattnet.

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  vroom.
  • mrquality

    Medlem
    18 juni, 2020 vid 20:11

    Hej! Vad roligt att höra! Jag köpte som första utrustning en Starboard Go 160 lt som första bräda och har användt väldigt mycket och tycker att jag gjorde rätt val. Jag väger 93 kg och är lång 1.92cm. Utveckling är lättare på bräda brädor dvs mimst 85 cm. I dags läget antal liters på brädor är oviktig men bredd är viktigare. Jag valde den modellen pga hade cenetbord som kan skruva på bräda som en vanligt fena och var inte i väg som dem flesta cenetbord som är uppfällbart. Så jag rekomandera en freeride 150-160 lt (83-85cm) och som rigg 6.5 -7.5 som början. Med tiden kommer du vilja ha större segel för light wind och mindre på hårda vindar. Lycka till! Kör hårt!

  • per-henrik-ericsson

    Medlem
    19 juni, 2020 vid 16:52

    Toppen, tusen tack för alla snabba och givande svar. Jag har blivit mycket klokare. Vill ändå bara säkra upp med att ställa följande frågor:

    1. Så en Kona One är inte att rekommendera?
    2. Hur mycket ska man lägga på ett komplett paket? Begagnat eller nytt? Om nytt, skulle något i stil med detta passa eller finns det bättre alternativ:

    https://surfers.se/vindsurfing/kompletta-vindsurfingpaket/startpaket-fanatic-viper-med-simmer-quest-rigg-1

    3. Vill försöka lära mig att plana, men är rädd att det blåser för lite på Mälaren. Hur kombinerar man bästa segelstorlek och vindstyrka för att lära sig plana?

    Återigen, tack – och glad midsommar.

    /Henrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästa steg vad gäller utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.