Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästa steg…

  • Nästa steg…

    Publicerad av donpedro på 26 maj, 2006 vid 12:21

    Hejsan, jag skulle vilja ha lite eller kanske mycket tipps om hur jag ska fortsätta min utveckling. JAg har hållt på och surfat i 3 år och behärskar duckgipp, vanliggipp, bodydrag oftast, fullplaningsslagen på vågisen, downwind 360 ibland, lite vågridnign och höga hopp och ibland en och annan donkykick. Nu undrar jag vad jsg ska fortsätta med, framåtloopen vill man ju sätta, table topen och kanske någon volcano. Men det känns som steget från duckgipp och downwind 360 till volcano å loopar känns så himla stort finns det något mellan steg man vill ju inte slå sönder sig själv och grejjerna. Kanske ska tillläggas att jag föredrar att segla vågor och är inte så sugen på allt för mycket segelsnurr. Vill även utveckla min vågridning så alla tipps om den är väldigt välkommna.

    Jag vet att det finns sidor som har massa filmklipp på olika manövrar men jag skulle väldigt gärna vilja ha tipps från er. Hur ska jag gå vidare vad ska jag träna på hur ska jag träna mm

    Tacksam ör alla tipps!

    judo-freddan svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pinotti

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 15:02

    tja jag har surfat i ett halv år och behärskar nästan ingenting 😛 jag kan typ plana slå och jippa vanligt, hoppa testar man men det går väl sådär.
    men jag kommer endå testa framåtlopen i sommar/ höst så fort jag kommer i stropparna och en våg kommer lätt. haloo surfing handlar inte om säkerhet utan om fart och lopar :P:P
    du verkar vara en stabil snubbe på brädan och komme rnatagligen inte ha några som problem alls att sätta framåtloopen :P:P
    jag önska dig lycka till me den 😛
    / pinotti

  • gurra1978

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 15:46

    För att komma till nästa steg måste du nog först vara mentalt inställd på det. Det tror jag är viktigast. Du måste våga och verkligen satsa. Många kommer aldrig förbi den tröskeln, kanske av rädsla för att utrustningen ska gå sönder eller att man skadar sig. Tänker man så stannar man nog i utvecklingen. Det är kanske inte något fel i det, det viktigaste är att man själv har kul när man seglar. Nu var det dock så att du ville utvecklas. Då rekommenderar jag att du studerar alla moves som du vill göra så att du verkligen kan dem utantill i huvudet. Nästa gång det blåser så provar du. Det är så enkelt. Saker kommer paja, du kommer slå dig men nu är du iallafall förbi den tröskeln. Efter det handlar det mest om teknik och känsla skulle tro. Vissa har känsla direkt andra får slita för att dra av avancerad tricks. Ett tips är ju verkligen att få någon att filma dig och jämföra din teknik med proffsen. Det är lärorikt om något.

    Sen är det verkligen så att rätt förhållanden på bra spots gör vissa tricks så mycket lättare. Nu bor ju du på ett bra ställe så det är bara att ställa in dig på att bli grym så blir du nog det till slut. Tyvärr är det en lång process för många (iallafall mig :smirk: ).

    Slutligen skulle jag vilja säga så här: “det är ju bara vatten”
    Så brukar jag tänka när man är några meter upp i en framåt som kommer gå åt helvete. Kan folk göra bakåtloopar med en jävla snöskooter kan man väl dra av en pushloop, eller har jag fel?

  • donpedro

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 16:59

    Tack för det gurra! Det stämmer att det bara e vatten och utrustningen väger inte hälften av vad en skoter gör så de e väl bara att ösa på.

    Men undrar fortfarande om det finns några enkla tipps som gör det enklare att fixa de svåra movsen i början så man slipper traggla och slå sig i onödan, nybörjar tipps fast för fortsättnings nivå (förutom det mentala). Det finns många här som har gått till den högre nivån och jag undrar om det finns några tipps som gör att det blir enklare att ta sig dit, nåt som många gjort fel men som dom efter ett tag kommit på att så här ska man inte göra. För mycket frågor och för lite ladd från min sida kanske…

  • calle_b

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 21:34

    Hörrududu, nu gör vi så här….som gammal pedagog och allmänt sinnesrubbad, som jag är av de fallskärmshopp jag bränt av i helgen, tycker jag följande:
    Nästa gång på vattnet peppar jag dig till dumheter, och du mig.
    Den som slår sig mest vinner.
    Kan jag hoppa ut ur ett jävla flygplan själv, kan jag väl göra en framåt?
    Vad sägs?

    Vind, perkele, vind…..

  • manno

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 11:03

    Tabletop är ju inget farligt att ladda, dock svårt att bemästra. Volcano tycker jag är gott att ladda på, spelar ingen roll om man sätter den bara laddet är totalt! Ju mer och oftare man laddar ju lättare blir det inbillar jag mig.

    Nästa gång du har bra tryck i grejorna så försöker du hoppa runt 180 grader på ett stort chopp, jävligt skön känsla!

  • ola-h

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 12:23

    Jag är ju själv verkligen inte någon freestajlare, så tips om det skall jag bespara dig. Hopp är inte heller min starka sida, men här vet jag så mycket att det är lite olika attityder som går hem beroende på hopp. Donkey kick/table top är ju lite som vågriding, dvs det är lätt att göra något halvdant men svårt att gå vidare. Här nog en bra ide att lösa diverse tricktips och försöka komma ur det rörelsemönster man har och in i ett som ger radikalare tweak. Jag gör själv en OK tabletop åt ena hållet men har egentligen inte utvecklat den på 10 år, så kanske skall jag inte ge några råd alls. Men som sagt, antagligen gäller det att göra någon radikal förändring så man kan komma ur sitt gamla mönster.

    Ett hopp som bakåt är enkelt att ladda på men svårt att sätta. Eter några inledande bail-out-försök far att få känsla för hoppet trro jag här det handlar om att mentalt ställa in sig på att satsa för att landa en, inte bara satsa på ett försök. Tillsammans med lite trick som går att läsa om kan då vägen till en fullbordad bakåt (som är sjukt skönt) vara rätt kort. Det handlar mycket om hur man tittar.

    När det gäller vågridning handlar det extremt mycket om timing och det får man ju bara genom att segla mycket. Bortsett från det så har det viktigaste för mig varit att ha en vision om hur jag vill segla. Vad exakt är det jag vill utveckla i min vågridning. Till en början handlade det ju om att överhuvudtaget få till en bottensvängsliknande sak, komma tillbaka till vågen och lyckas svänga tillbaka ned utan att backvinda. När jag väl hade koll på detta började jag förska träffa läppen/skummet i cutbacken allt hårdare. Nästa steg blev att jag försökte gå allt mer vertikalt upp för vågen i bottensvängen och därigenom liksom komma in under läppen. På en våg av hyfsad size kan man då (i kombination med en bra läppträff) liksom göra själva toppsvängen _i_ den utflygande läppen. Det känns som man svänger i vågen, men samtidigt följer man med läppen ut och upptäcker medelst en lätt duns att man faktiskt varit halvvägs i luften. Detta är fortfarande det bästa jag vet och jag minns än idag första gången jag fick till en sådan sväng (Portugal 97, tror jag).

    Senare försökte jag lite mer medvetet öka farten i min vågridning, jobba på mer variation och att kunna låte vågen avgöra vilken sprts toppsväng det skall bli, samt att bättre få ihop en hel våg vilket i praktiken betyder att man inte bara kan låta den lokala sektionan avgöra hur man svänger utan även måste kolla vart nästa sväng bör placeras.

    På senare år har jag, förutom att fortsätta jobba på allt det som jag redan nämnt, experimenterat lite med olika detaljer i vågridningen som mycket har att göra med hur man anpassar svängen till olika typer av våg och vindförhållanden.

    Så, i vågridningen tror jag alltså att det är bra att fundera på vad man vill göra. Sedan handlar det om att visualisera detta, kanske läsa och tita på bra film samt givetvis att rida vågor så mycket som möjligt.

  • judo-freddan

    Medlem
    31 maj, 2006 vid 17:22
    donpedro wrote:
    Tack för det gurra! Det stämmer att det bara e vatten och utrustningen väger inte hälften av vad en skoter gör så de e väl bara att ösa på.

    Men undrar fortfarande om det finns några enkla tipps som gör det enklare att fixa de svåra movsen i början så man slipper traggla och slå sig i onödan, nybörjar tipps fast för fortsättnings nivå (förutom det mentala). Det finns många här som har gått till den högre nivån och jag undrar om det finns några tipps som gör att det blir enklare att ta sig dit, nåt som många gjort fel men som dom efter ett tag kommit på att så här ska man inte göra. För mycket frågor och för lite ladd från min sida kanske…

    För att komma igång med freestyletrix kan jag verkligen rekommendera Peter Harts “Showin´off 1&2” som är kanon. Han, Brian Talma, Dave White, Peter Volwater, Karen Jaggi och Ant Baker går igenom allt ifrån de enklaste trixen som segla backwinded och olika gippvarianter till “arial freestyle” som vulcan, spock och spinloop. Peter Hart rockar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästa steg…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.