Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästan lika dum fråga – bräda

  • Nästan lika dum fråga – bräda

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 augusti, 2005 vid 11:03

    Hur lågt antal liter vågar man gå ned på om man bara vill ha en bräda både för lätt och hård vind? Dvs även för att kajka runt på utan att plana.

    Vikt ca 60-70kg

    anonym-anvandare svarade 18 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • karnan

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 11:22

    Det beror väldigt mycket på erfarenhet och förhållanden på din segelspot. Själv seglar jag en 115 liter freeride (väger 65 kg). Jag seglar på mer eller mindre plattvatten vilket betyder att jag inte behöver bekymra mig om brytande vågor. Brändan planar från ca 6-7 meter (med 7.4-rigg) och jag seglar upp till ca 12-13 (6.0) utan bekymmer. Men när vinden ökar något ytterligare får jag problem med vindvågor och då blir den snabbt för stor. Siktar på en 95a som komplement till nästa säsong. Ska väl också sägas att jag är en tämligen van surfare även om jag har långt kvar innan jag når samma höjder som många andra här inne.

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 11:31

    Detta är en generalisering..

    Köp en runt 90 till 110 liter..

    En kompromiss åt båda hållen då den håller dig flytande, dock ej stabilt, vid icke planande förhållanden. Det bör kanske poängteras att brädor som tillverkas idag är gjorda för att plana med, om det inte är rena nybörjarbrädor.
    I hård vind om vi menar riktigt hård vind så är det kanske inte optimalt med brädor över 90 liter.. (helst inte över 80 heller)
    Men om du ska köra med bra drag från 5.0-7.0 så brukar brädor med volymen 90-110 liter funka finfint.

    Top

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästan lika dum fråga – bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.